Motor in de hens

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.813
584
Gisteren VRO 2 gehad.

Tijdens de bochten techniek, is echter mijn achter rem in de brand gevlogen.
Gelukkig zag een rijder achter me alles gebeuren en heeft me op tijd gewaarschuwd.

Wl. is of de rem aangelopen (Remblokken blijven hangen ofzo ?) Of ik heb met mijn lompe poten op een stangetje gestaan van de achterrem. Ik heb deze motor nl. pas 4 weken, en normaal gesproken zit ik met mijn volle voet op de voetsteun. Echter was daar bij de rondjes rijden te weinig ruimte ervoor ivm met grondspeling, waardoor ik met mijn tenen op mijn steuntje moest zitten. Omdat ik dan meer met mijn tenen naar beneden zit, zou ik het rem stangetje zachtjes kunnen aantikken |( ..

Anyway, stond dus goed te brande.. een vlammetje van 30cm. waarschijnlijk de remvloeistof die in de fik stond.

Nu heb ik de remschijven weer lichtes opgeschuurd (Zaten onder de smurrie van het brandje en de verhitte remschoenen) en ze zien er eigenlijk nog heel goed uit. Ze zijn kaars recht, en bijna niet verkleurd.

Mijn 1ste vraag, kan ik deze gewoon weer gebruiken ? Ik gebruik mijn achterrem eigenlijk alleen bij stilstaan op een heuveltje. Dus afgenomen remkracht maakt me niet zo uit. Metaal moeheid en het risico dat dat ding een keer uit elkaar klapt heb ik meer problemen mee ;)

Nu heb ik de remmen open gemaakt, de rubbers zijn gesmolten en 1 remcilinder moet vervangen worden. remklauw ziet er zelf enorm goed uit. Remschoenen, zijn helemaal krom en rood.
Zijn die remcilinders ook los te verkrijgen ? Iemand een idee wat zoiets kost ?
 
rem zuiger bedoel je zeker of bedoel je het deel dat aan je pedaaltje zit. dat is de cylinder.

weet je zeker dat de remzuiger kapot is, of alleen het kunststof in de zuiger. ik kan me niet voorstellen dat je zuiger kapot is, en je klauw niet. als je niet de zuiger bedoelt, wil ik graag weten of er 2 cylinders op je motor zitten op je achterrem

als ik het niet begrijp, dan graag even een fotootje

[me]2 remcylinders, 2 cylinders. tis allemaal dubbel uitgevoerd op die motor van jou.[/me]

of de remschijven echt krom zijn, merk je pas als je er mee gaat rijden, en ze tikken tegen je remblokken aan.
 
Laatst bewerkt:
Als nieuwe schijven een warmtebehandeling krijgen (weet ik dus ff niet), dan ken het zijn dat de warmte die behandeling ongedaan heeft gemaakt.

Maar ja, schijven worden gewoonlijk ook al warm...

(Blauwe) Verkleuring is meestal een slecht teken.

verder kan ik je niet helpen.
suc6!!
 
Ik bedoel inderdaad de remzuiger,...

Je hebt het dus goed. Wonderbaarlijk is deze kapot, terwijl de klauw zelf van binnen zelfs nog de originele goude kleur heeft... Het lijkt alsof ie bros is geworden (De zuiger). Ik vreesde ook het ergste toen ik hem zag, maar na het verwijderen bleek de klauw er heel goed vanaf gekomen. Het grootste deel ziet er nog goed uit, alleen het plastic binnen in is weg, en de bovenkant van de zuiger is gebroken. Deze is aan de bovekant helemaal bros geworden,..

De schijf is op de plekken waar hij vast zit met schroeven aan het wiel iets blauwig aangeslagen. De rest van de schijf is metaal kleur....
 
Ik zou met de remmerij geen enkel risico lopen, hoe duur het waarschijnlijk ook zal uitpakken.
Als ik jou was zou ik eens op de "sloop" gaan kijken voor andere remspullen.
Neem je ook enig risico mee, maar van je huidige remspullen is het heel onzeker of ze nog betrouwbaar zijn.
Ik vermoed dat goed 2e hans remspul meevalt in prijs omdat dat minder vaak gezochte spullen zijn.
Wel altijd nieuwe rubbers etc. plaatsen en goed schoonmaken.
 
Ik zou met de remmerij geen enkel risico lopen, hoe duur het waarschijnlijk ook zal uitpakken.
Als ik jou was zou ik eens op de "sloop" gaan kijken voor andere remspullen.
Neem je ook enig risico mee, maar van je huidige remspullen is het heel onzeker of ze nog betrouwbaar zijn.
Ik vermoed dat goed 2e hans (achter)remspul meevalt in prijs omdat dat minder vaak gezochte spullen zijn.
Wel altijd nieuwe rubbers etc. plaatsen en goed schoonmaken.
 
Ik zou met de remmerij geen enkel risico lopen, hoe duur het waarschijnlijk ook zal uitpakken.
Als ik jou was zou ik eens op de "sloop" gaan kijken voor andere remspullen.
Neem je ook enig risico mee, maar van je huidige remspullen is het heel onzeker of ze nog betrouwbaar zijn.
Ik vermoed dat goed 2e hans remspul meevalt in prijs omdat dat minder vaak gezochte spullen zijn.
Wel altijd nieuwe rubbers etc. plaatsen en goed schoonmaken.


Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens. Echter mijn achterrem gebruik ik bijna nooit. En om nu een hoop geld uit te gaan geven voor een keer stil staan op een berg (Daar gebruik ik mijn achterrem voor), of voor dat ik weet wat de risico's zijn. Bij bermvluchten remt zo'n v-blok al prima van zichzelf af ;) .

Kortom, ben benieuwd wat zo'n zuiger kost, en of iemand een goede inschatting kan maken welke risico's ik loop.

De klauw vertouw ik wel, zeker als hij een nieuwe zuiger heeft. De remschijf zelf zou ik eigenlijk wel graag aan een specialist willen laten zien,..


Of remschijven krom waren heb ik overigens gemeten met het wiel erin, en dan kijken vanaf een punt op de achteras of ie recht liep. Optisch gezien zag het er goed uit.


Zou ie alsnog vervangen moeten worden, dan is het tijd voor een mooie wave disk :Y 8-)
 
Laatst bewerkt:
De remschijf kun je gewoon gebruiken. Je remcylinders e.d. zou ik gewoon goed (laten) bekijken en de onderdelen los vervangen.
Het is allemaal staal en legering, dat gaat niet kapot van een klein brandje zoals jij hebt gehad. Pas boven de 1200 graden verliest staal zijn sterkte en aluminium iets eerder. Geen van al temperaturen die bij een vlammetje van 30cm horen.
 
De remschijf kun je gewoon gebruiken. Je remcylinders e.d. zou ik gewoon goed (laten) bekijken en de onderdelen los vervangen.
Het is allemaal staal en legering, dat gaat niet kapot van een klein brandje zoals jij hebt gehad. Pas boven de 1200 graden verliest staal zijn sterkte en aluminium iets eerder. Geen van al temperaturen die bij een vlammetje van 30cm horen.

Het valt gelukkig dus nog mee,..
 
Heb net nog ff goed gekeken,...

Wuf heb toch gelijk, het is alleen het plastic in de zuiger dat verneukt is.
Iemand een idee waar ik een revisie setje kan halen voor de rem klauw en het plastic van de zuiger ? Heb een aprillia dealer gebelt, maar die kon het niet leveren,...
 
als je klauw 1200 graden was geweest, denk ik dat je een groter probleem had hoor.

voor je spullen kun je het beste bij een normale dealer kijken, die kan het gewoon uit italie bestellen. binnen 5 dagen binnen dacht ik. ik denk niet dat je veel geld kwijt bent. zon stukkie plastic zal wel een paar euro zijn. blokken misschien €40, voor de rest heb je denk ik niets nodig. remvloeistof natuurlijk, en controleer je slangen even goed. misschien wat rubbertjes die er her en der in zitten, al zijn de stofrubbers alleen al 10 euro.
 
Ah, hebben twins een achterrem dan? :P

Sinds ik VTR rijd ben ik het bestaan van dat ding bijna vergeten!
Leuk voor een helling of een korte draai, maar bij gewone remacties heeft hij inderdaad weinig toegevoegde waarde.

Je zou de prijs van een complete sloopset eens moeten vergelijken met de losse onderdelen die je nodig gaat hebben, zou wel eens weinig kunnen schelen.
 
Net met verschillende motorzaken contact gehad.
Revisie set voor de brembo achter rem kan niet besteld worden.

Moet dus gelijk een nieuwe klauw op ;o(

Niemand die nog een goed adres weet waar ze dit wel verkopen, of weet nog iemand een sloper te staan ?
 
Laatst bewerkt:
Probeer Lamers in Nijmegen eens (Guzzi) en past er geen scooter onderdeel op?
Op mijn Brembos (KTM)het is dan wel een oude, kan ik volledig van scooterdelen voorzien.
 
Ik wil niet zeiken, maar de (laag)ontlaat temperatuur van veredelde staalsoorten is slechts 180 a 185 graden, dus daar zit je eerder aan dan je denkt. Indien lang genoeg blootgesteld aan die temperatuur kan de streksterkte van veredeld staal al afnemen.

Dan heb je het over uitgloeien na het lassen, om inwendige materiaalspanningen te verwijderen. Hierdoor gaat de sterkte niet weg, enkel de broosheid.
De sterkte gaat bij staal pas weg in het austenitisch gebied, een gebied dat qua begin en einde wel eens verschilt per legering, maar als eigenschap heeft dat het materiaal dan kersenrood moet gloeien. (door en door)

Als je wel eens een brand hebt gezien in een gebouw met stalen spanten dan zie je wat ik bedoel. De spanten zijn dan als spaghetti slierten in elkaar gezakt.
Die 190 graden kun je zelfs al halen tijdens flink remmen op een bergweg (reden waarom je je remvloeistof tijdig moet vervangen) dus het zou niet best zijn als je klauw dan ineens openbuigt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan