Motor importeren vanuit Italie

Rsvoelof

MF'er
12 okt 2009
217
10
zwolle
Heb een tweetal motoren op het oog uit Italie waarvan ik er èèn wil importeren. Beide eigenaren geven aan dat de officiele instanties in Italie persè een CMR formulier nodig hebben. Blijkbaar blijft anders de motor op hun naam staan totdat ik in Nederland de motor op mijn naam heb gezet en de papieren weer retour gaan. Nu heb ik gebeld met een transportbedrijf in nederland die aangeeft dat dergelijke papieren alleen voor zakelijk transport nodig zijn en niet voor particulieren. De verkopers van de motoren in Italie willen niet meewerken zonder een CMR formulier. Heb ook al contact gehad met een aantal dealers in ned. maar die laten vaak hun motor vervoeren door een transportbedrijf incl papieren. Zij weten verder niets van CMR papieren.

Iemand ervaring of tips
 
Dan vraag je een transportbedrijf om een lege CMR (of je download er eentje van internet)
Vult deze in en geeft die aan de verkoper.
Probleem opgelost.
 
Dan vraag je een transportbedrijf om een lege CMR (of je download er eentje van internet)
Vult deze in en geeft die aan de verkoper.
Probleem opgelost.

Haha heb al op internet gekeken en die formulieren zijn niet snel te vinden. Wel tegen betaling en dan heb je er gelijk 100. Zien er vrij complex uit en invullen klinkt makkelijker dan het is. Zal morgen nogmaals met een transportbedrijf bellen. Wie weet kunnen 1 opsturen .
 
Is niet nodig, je moet gewoon met de eigenaar naar een ACI kantoor, zijn bijna in elke stad te vinden, let op dit kan niet in het weekend en ook niet op feestdagen.
Daar exporteren ze het kenteken, de oude eigenaar krijgt een bewijs hiervan mee en jij het originele kenteken met hierop een sticker, en stempel etc.

Let wel op, de meeste Italianen willen geen contant geld aannemen
 
Even een tip...
Italie heeft geen KM stand registratie o.i.d., en terugdraaien van standen is daar de gewoonste zaak van de wereld, dus als ze er geen gedocumenteerde historie bij hebben, zou ik het al wantrouwen....
 
Elk transportbedrijf heeft die CMR formulieren gewoon liggen. Invullen is echt niet zo moeilijk hoor. Heb er jarenlang ingevuld.Wijst zich echt vanzelf. Goed lezen en het gaat lukken. In elk vak zie je wat er ingevuld moet worden. Pallets naar buitenland hebben al een CMR nodig. Als je bij een transportbedrijf of machinefabriek die naar het buitenland transporteren naar binnen loopt mag je daar echt wel een of twee CMR formulieren mogen meenemen. Dat zou geen probleem moeten zijn. Weet niet of je de motor zelf wil ophalen of door een transportbedrijf. Die hebben zowiezo altijd CMR bij. :Y :W Rechts boven wel het nummer van het eventuele transportbedrijf invullen !!!!
 
Laatst bewerkt:
Even een tip...
Italie heeft geen KM stand registratie o.i.d., en terugdraaien van standen is daar de gewoonste zaak van de wereld, dus als ze er geen gedocumenteerde historie bij hebben, zou ik het al wantrouwen....


Zonder gedocumenteerde historie zou ik elke km stand wantrouwen, ook in NL, waar ook geen NAP voor motoren is.
Italië kent tenminste nog een verplichte periodieke keuring voor motoren
 
Ben inmiddels al geweest en een superduke opgehaald. Heb de CMR formulieren bij een lokaal transportbedrijf opgehaald, ingevuld en in Italie afgegeven. No problemo, motor op de kar en terug naar Ned.
 
Goed opgelost. Uit interesse. Is het een financiele keuze geweest of is de uitvoering van het type motor niet in nederland te vinden?
 
Vraagje...

In Duitsland staat een motor te koop die uit Italië komt en dus nog geen Duitse papieren heeft. De handelaar geeft aan dat we Italiaanse papieren bij zitten.

Welke Italiaanse papieren moet ik hebben om hem in NL op kenteken te zetten?

Historie en km's zijn wel bekend bij deze motor.
 
Vraagje...

In Duitsland staat een motor te koop die uit Italië komt en dus nog geen Duitse papieren heeft. De handelaar geeft aan dat we Italiaanse papieren bij zitten.

Welke Italiaanse papieren moet ik hebben om hem in NL op kenteken te zetten?

Historie en km's zijn wel bekend bij deze motor.

Via Google kun je wel een voorbeeld terugvinden van een kentekenbewijs
Het is iets groter dan A4 formaat, ik geloof dat het uit 6 kleinere delen bestaat
Dit moet wel in Italië bij de ACI zijn afgestempeld voor export naar een ander land binnen de EU

Pas wel op met Italiaanse voertuigen vooral als ze nog niet in een ander land zijn geïmporteerd maar zich niet meer Italië bevinden, in sommige gevallen staan ze gesignaleerd (gestolen opgegeven voor de verzekering) en worden ze in beslag genomen zodra je je motor wil invoeren bij het RDW.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben +/- 15 jaar internationaal chauffeur geweest, een cmr is een Internationale vrachtbrief, die de CHAUFFEUR moet hebben, om zich te kunnen verantwoorden aan de politie e.d. Over de lading.

De cmr is echt geen probleem, die heeft elke Internationale chauffeur in de cabine liggen, ik had altijd een dikke stapel,en die kan je op elk transport bedrijf pakken.
Vraag aan een gemiddelde NL-se chauffeur op een parkeerplaats zo'n formulier en je krijgt het.
Is een doordruk formulier, zo krijgt ze afzender de bovenste, daar staan dan O.a.de handtekening van de chauffeur op, dat is het bewijs dat de "vracht"(de motor dus) opgehaald is. Voor de chauffeur is dit onderweg weer het bewijs waar de vracht opgeladen is, en een opdracht waar hij gelost moet worden.

Een cmr heeft echter helemaal niks te maken met kenteken oid.
Heeft is puur en alleen een vrachtbrief, die waarde heeft over en bij het transport.
Als jij je nwe motor zelf zou halen met een aanhangwagen kan jij nooit een cmr verplichting hebben, want een cmr is alleen noodzakelijk bij zakelijk vervoer, dus een RDW, of de italiaanse versie van de RDW kan dat nooit verplicht stellen, en ze hebben er ook niks aan, als alleen de wetenschap waar en wanneer de motor geladen en/of gelost is
 
Klopt, ik heb toch al een aantal motoren uit Italië geïmporteerd, altijd met de aanhangwagen naar NL vervoerd, ik heb nog nooit een CMR hoeven tonen. Niet in Italië, niet tijdens het transport en ook niet in NL.
 
Klopt, ik heb toch al een aantal motoren uit Italië geïmporteerd, altijd met de aanhangwagen naar NL vervoerd, ik heb nog nooit een CMR hoeven tonen. Niet in Italië, niet tijdens het transport en ook niet in NL.


Klopt.
Het heeft ook puur en alleen met transport te maken niet met de import.
Of je nou een kist bospeen geladen heb of een motor, bij grensoverschrijdend vervoer moet de chauffeur gewoon een cmr vrachtbrief hebben.

Ik denk dat op de site van TLN (transport en logistiek nederland) de precieze voorwaarden en verplichtingen beschreven worden. Maar het heeft niks met de import opzich te maken.

"Probleem" van de transporteur zeg maar, als de TS besluit de motor met een transportbedrijf naar NL te halen hoeft hij echt de CMR niet te regelen, doet het transportbedrijf.

Het hele verhaal van de CMR kan de TS eigenljjk zo weer vergeten, niet zijn probleem
 
Via Google kun je wel een voorbeeld terugvinden van een kentekenbewijs
Het is iets groter dan A4 formaat, ik geloof dat het uit 6 kleinere delen bestaat
Dit moet wel in Italië bij de ACI zijn afgestempeld voor export naar een ander land binnen de EU

Pas wel op met Italiaanse voertuigen vooral als ze nog niet in een ander land zijn geïmporteerd maar zich niet meer Italië bevinden, in sommige gevallen staan ze gesignaleerd (gestolen opgegeven voor de verzekering) en worden ze in beslag genomen zodra je je motor wil invoeren bij het RDW.

Bedankt voor de tip! Heb foto's opgevraagd bij de verkoper van de italiaanse documenten ;)
 
Ik zou dat echt nooit doen. Onderhoud is in Spanje Italië en België van een heel andere orde, beter uit Duitsland of Oostenrijk. Die zijn zuinig op hun spullen.
 
Ik zou dat echt nooit doen. Onderhoud is in Spanje Italië en België van een heel andere orde, beter uit Duitsland of Oostenrijk. Die zijn zuinig op hun spullen.

Dat is wel erg kort door de bocht ;)
Ik heb zelf een tijd in België gewoond, en kan je vertellen dat de motoren daar door de liefhebbers ook gewoon bij de dealer netjes worden onderhouden
Ook heb ik meerdere motoren uit Italië gekocht, een motor wordt daar wel vaker als dagelijks vervoermiddel gebruikt, vooral in de grotere steden hebben de motoren vaak beschadigingen
Maar jonge motoren van liefhebbers worden ook daar netjes onderhouden.
In tegenstelling tot NL kent men in Italië ook een APK voor motoren
 
:X
Ik zou dat echt nooit doen. Onderhoud is in Spanje Italië en België van een heel andere orde, beter uit Duitsland of Oostenrijk. Die zijn zuinig op hun spullen.

Zijn volgens mij broodje aap verhalen, net zoals het terugdraaien van de km stand. Heb wel eens aan locale dealers gevraagd waar ze hun motoren vandaan halen. Leerkes, Wildeman, AMC o.a importeren rechtstreeks uit Italie. Lijkt me dat als het niet te vertrouwen is ze dat niet doen.
Wat betreft dat CMR formulier, ik had met twee verschillende kopers contact en beiden gaven aan dat het locale buro de papieren niet in orde kon maken zonder formulier. Het schijnt dat ze daarmee een bewijs hebben dat de motor daadwerkelijk geexporteerd wordt. Dat is om te voorkomen dat de eigenaar zegt dat de motor niet meer in zijn bezit is, geen belasting meer betaald, maar ondertussen de motor nog steeds in de garage heeft staan. Het blijven natuurlijk boefjes die tifosi
 
:XZijn volgens mij broodje aap verhalen, net zoals het terugdraaien van de km stand. Heb wel eens aan locale dealers gevraagd waar ze hun motoren vandaan halen. Leerkes, Wildeman, AMC o.a importeren rechtstreeks uit Italie. Lijkt me dat als het niet te vertrouwen is ze dat niet doen.
Wat betreft dat CMR formulier, ik had met twee verschillende kopers contact en beiden gaven aan dat het locale buro de papieren niet in orde kon maken zonder formulier. Het schijnt dat ze daarmee een bewijs hebben dat de motor daadwerkelijk geexporteerd wordt. Dat is om te voorkomen dat de eigenaar zegt dat de motor niet meer in zijn bezit is, geen belasting meer betaald, maar ondertussen de motor nog steeds in de garage heeft staan. Het blijven natuurlijk boefjes die tifosi

Schrijf je toch ff cmr-tje......
Geen probleem toch
 
:XZijn volgens mij broodje aap verhalen, net zoals het terugdraaien van de km stand. Heb wel eens aan locale dealers gevraagd waar ze hun motoren vandaan halen. Leerkes, Wildeman, AMC o.a importeren rechtstreeks uit Italie. Lijkt me dat als het niet te vertrouwen is ze dat niet doen.
Wat betreft dat CMR formulier, ik had met twee verschillende kopers contact en beiden gaven aan dat het locale buro de papieren niet in orde kon maken zonder formulier. Het schijnt dat ze daarmee een bewijs hebben dat de motor daadwerkelijk geexporteerd wordt. Dat is om te voorkomen dat de eigenaar zegt dat de motor niet meer in zijn bezit is, geen belasting meer betaald, maar ondertussen de motor nog steeds in de garage heeft staan. Het blijven natuurlijk boefjes die tifosi

Dit klopt niet, een ACI kan dit gewoon in orde maken zonder CMR
Daar levert hij zijn plaat in en komt op het kenteken te staan dat het geschorst is voor export binnen de EU, zelfs naar welk land.
De verkoper heeft hier ook baat bij, anders blijft hij wegenbelasting betalen.
Hij krijgt daar zelf ook een soort vrijwaring mee
 
Laatst bewerkt:
Dit klopt niet, een ACI kan dit gewoon in orde maken zonder CMR
Daar levert hij zijn plaat in en komt op het kenteken te staan dat het geschorst is voor export binnen de EU, zelfs naar welk land.
De verkoper heeft hier ook baat bij, anders blijft hij wegenbelasting betalen.
Hij krijgt daar zelf ook een soort vrijwaring mee

Hoe dan ook mocht ik weer een motor gaan halen dan neem ik zeker een CMR-tje mee. Volgens mij weten de Italianen zelf niet hoe het anders werkt. Bureaucratie enzo
 
Daarom, als die beste man nou zo blij word van een cmr-tje schrijf je die toch ff.
Al wil hij dat je een dansje om de balie doet, je ziet hem toch nooit meer ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan