Motor importeren Duitsland

Kylojazz

Rookie
Lid geworden
28 mrt 2024
Berichten
15
Waarderingsscore
16
Goedeavond,
Ik wil graag een r125 kopen maar het aanbod is helaas super klein in Nederland. Daardoor ben ik via mobile.de gekomen op een Duitse privé verkoper die een mooie r125 verkoopt voor een goede prijs. Hij heeft foto's gestuurd van de onderhoudspapieren en de motor is pas apk gekeurd (dat is in Duitsland een ding). Kortom alles lijkt dus te kloppen maar nu wilt meneer dat ik in cash ga betalen? Het is natuurlijk wel bekend dat Duitsland een cash land is maar ook voor zulke grote bedragen? Moet ik mij zorgen maken, en zijn er misschien nog dingen waar ik op moet letten of dingen die ik moet vragen voordat ik het risico aan ga om een motor te importeren bij een privé verkoper in Duitsland. Ik hoor het graag!
 
Laat voor de zekerheid een soort koopcontact opstellen. Er zijn in Duitsland speciale papieren voor. Stel je komt bij de grens dan heb je bewijs dat het jou motor is. Ook al heb je beide kenteken brieven in het bezit.
 
Cash is vrij logisch. Bij een bankoverschrijving duurt het een paar dagen voor dit in het buitenland is bijgeschreven.
Zorg dat je deel 1 en 2 van het kentekenbewijs krijgt en een standaard koopcontract van de ADAC is handig maar niet randvoorwaardelijk
 
Cash is vrij logisch. Bij een bankoverschrijving duurt het een paar dagen voor dit in het buitenland is bijgeschreven.
Zorg dat je deel 1 en 2 van het kentekenbewijs krijgt en een standaard koopcontract van de ADAC is handig maar niet randvoorwaardelijk
Bedankt voor je reactie! Ik heb gezegd dat ik eerst de motor kom checken en als hij goed is dat ik hem dan meteen mee neem en betaal. Vandaar wilt hij de motor nog niet uitschrijven. Hij zegt dat hij die documenten op zal sturen via de post en dat ik dan alleen een koop overeenkomst mee neem. Is dat een slecht idee via de post?
 
Bedankt voor je reactie! Ik heb gezegd dat ik eerst de motor kom checken en als hij goed is dat ik hem dan meteen mee neem en betaal. Vandaar wilt hij de motor nog niet uitschrijven. Hij zegt dat hij die documenten op zal sturen via de post en dat ik dan alleen een koop overeenkomst mee neem. Is dat een slecht idee via de post
Kan, verkoper moet de motor afmelden. Kan ook online in Duitsland.

Zelf ben ik meer voorstander van betalen en motor+papieren meenemen
 
een standaard koopcontract van de ADAC is handig maar niet randvoorwaardelijk
Voor de Duitse verkoper soms wel, om de motor bij de verzekering af te melden.

Zo ziet het koopverdrag er uit
https://assets.adac.de/image/upload...t/PDF/kaufvertrag-privat-an-privat_gbsh2r.pdf

Vandaar wilt hij de motor nog niet uitschrijven. Hij zegt dat hij die documenten op zal sturen via de post en dat ik dan alleen een koop overeenkomst mee neem. Is dat een slecht idee via de post?

Als het niet te ver weg is, dan zou ik twee keer gaan. Ik ben zelf pas gaan kijken zonder aanhanger en de motor beviel me. Heb de motor toen aanbetaald en we hebben het koopcontract getekend. Ik ging naar huis en de volgende dag heeft de verkoper de motor in Duitsland uitgeschreven. Opnieuw naar Duitsland, nu met een aanhanger. Bij afhalen heb ik de rest betaald en heb ik de papieren gekregen.
 
Cash is vrij logisch. Bij een bankoverschrijving duurt het een paar dagen voor dit in het buitenland is bijgeschreven.
Dat zou heel snel moeten gaan.
Het kan helaas nog steeds wel enkele uren duren, in mij geval was dat zo. Maar het kan ook direct zijn. Kwestie van vooraf proberen met 1 euro ofzo.

De Duitse eigenaresse van mijn motor wilde in 1e instantie ook cash. Hoewel ik haar vertrouwde vond ik een traceerbare transactie in dit geval wel handig. En ik had geen zin om met een dikke stapel vijftigjes op stap te gaan en die dan ergens bij een Duitse garagebox uit te tellen.
 
Dat zou heel snel moeten gaan.
Het kan helaas nog steeds wel enkele uren duren, in mij geval was dat zo. Maar het kan ook direct zijn. Kwestie van vooraf proberen met 1 euro ofzo.
Twee jaar geleden duurde het hier 24 uur via een ING rekening uit België en de meneer werd nog gebeld door de bank of de overschrijving wel correct was.
We hadden ook dezelfde ING app maar konden niet de QR code scanner gebruiken. 8)7
Gewoon ouderwets inkloppen die overschrijving en daarna dus een tijd niets.
 
Twee jaar geleden duurde het hier 24 uur via een ING rekening uit België en de meneer werd nog gebeld door de bank of de overschrijving wel correct was.
We hadden ook dezelfde ING app maar konden niet de QR code scanner gebruiken. 8)7
Gewoon ouderwets inkloppen die overschrijving en daarna dus een tijd niets.
In ‘21 duurde het bij mij ca. 2 uur dacht ik van ING NL naar ING DE. Niet heel lang, maar om nou 2 uur rond een motor te wachten totdat het geld er is schiet ook niet op. Ik had het dus de dag ervoor overgemaakt. Hangt van de situatie af of ik het weer zo zou doen. De dame waarmee ik zaken deed heb ik nog steeds contact mee, dus dat zat wel goed :)
 
ik zou ook alle papieren direct mee willen nemen. Kan je een hoop gedoe schelen als je niet alles krijgt of het kwijtraakt bij de post.

Ik heb mijn motor in duitsland terplekke met paypal betaald, dan staat het saldo direct op rekening van de ontvanger. Dan moet je er wel even op letten dat je zelf op tijd het geld op je paypal rekening zet.

Normaal gesproken zou het geld via bankbetaling er direct/vrij snel bij moeten staan bij de ontvanger, maar ik heb recent meegemaakt dat die vlieger niet altijd op gaat. Ik heb een auto gekocht bij een duitse merkdealer en daar op mijn verzoek met de pin betaald, want direct op rekening dachten we. Auto meegekregen etc. Maar na 1,5 week hadden zij het geld pas op de rekening.
 
In ‘21 duurde het bij mij ca. 2 uur dacht ik van ING NL naar ING DE. Niet heel lang, maar om nou 2 uur rond een motor te wachten totdat het geld er is schiet ook niet op. Ik had het dus de dag ervoor overgemaakt. Hangt van de situatie af of ik het weer zo zou doen. De dame waarmee ik zaken deed heb ik nog steeds contact mee, dus dat zat wel goed :)
Hier ging het ook wel om een bedrag wat hoog genoeg was om een medewerker van ING BE de volgende dag te laten bellen voor een extra check.
Had hij het alsnog kunnen verhinderen.
 
Moet de motor fysiek naar de keuring voor de BPM afdracht? Ik vraag dit om dat in Duitsland een leuke motor zie uit 2016 maar deze heeft nog geen 6000 km gelopen en zou dan voor nieuw aangeslagen worden voor de BPM.
Screenshot_20240606-132536_Chrome.jpg
 
wat is je insteek? niet naar de keuring en geen/minder bpm betalen?

Om hem op nl kenteken te krijgen moet je naar de keuring, daarna bpm afdracht doen en daarna krijg je pas je kenteken.
 
Als het een papieren aangelenheid was had ik er wel 6000 km op ingevuld. Denk niet dat de in de regeling is verwacht dat een motor na 8 jaar nog geen 6000 km heeft gelopen.
 
zou de regelgeving nog ff goed checken. Km stand /leeftijd kan naast de BPM ook invloed hebben op de btw, maar daar heb jij ws geen last meer van gezien de leeftijd van de fiets.

 
Ik heb een afspraak met de RDW voor mijn Duitse Guzzi. Nu heeft deze een Zard uitlaat met daar op " Z6081 e8 00016H " er op gedrukt. Is dat voldoende voor het aanvragen van een Nederlands kenteken bewijs. Wie heeft er ervaring?
20240623_103205.jpg
 
Afmelden door de Duitser gebeurt bijna altijd maar hoeft niet per se. Daar kan hij wel om gekeurd worden bij de rdw. De rdw stuurt na de tenaamstelling in Nederland eenmalig een bericht naar de Duitse ‘Behörde’, waarmee het voertuig alsnog wordt afgemeld. Je kunt ook een foto van het nieuwe kenteken naar de vorige eigenaar sturen en hem de motor zelf laten afmelden.

Zorg wel voor een ondertekend koopcontract, dat voorkomt twijfel bij de rdw. De ADAC, de Duitse Anwb, heeft daar standaardformulieren voor op de site staan. Neem bij vertrek uit Duitsland alle papieren mee. Vraag bij een auto ook om het Tüv rapport, dat bepaalt de volgende apk-datum. Bij een motor maakt dat (nog) niet uit.

Veel Duitsers hebben het liefst contant geld. Ik heb een keer meegemaakt dat we eerst de stad in reden om de biljetten op echtheid te laten checken bij een bank.

Een keurige Duitser heeft alle boekjes en rekeningen erbij. Alles meenemen, dat voorkomt gezeur met eventueel volgende Nederlandse kopers. Die hebben vaak veel meer te zeuren dan Duitsers. Ik heb met de Duitsers nog nooit problemen gehad.

Keuring van een niet afgemeld voertuig heb ik vorige week nog meegemaakt. De verkoper was het afmelden vergeten. Was geen enkel probleem.
 
Ik heb een afspraak met de RDW voor mijn Duitse Guzzi. Nu heeft deze een Zard uitlaat met daar op " Z6081 e8 00016H " er op gedrukt. Is dat voldoende voor het aanvragen van een Nederlands kenteken bewijs. Wie heeft er ervaring?
Bekijk bijlage 2021633
Geen probleem, kentekenkeuring is alleen een check van papieren en framenummer. Het is geen technische controle.
 
Afmelden door de Duitser gebeurt bijna altijd maar hoeft niet per se. Daar kan hij wel om gekeurd worden bij de rdw. De rdw stuurt na de tenaamstelling in Nederland eenmalig een bericht naar de Duitse ‘Behörde’, waarmee het voertuig alsnog wordt afgemeld. Je kunt ook een foto van het nieuwe kenteken naar de vorige eigenaar sturen en hem de motor zelf laten afmelden.

Zorg wel voor een ondertekend koopcontract, dat voorkomt twijfel bij de rdw. De ADAC, de Duitse Anwb, heeft daar standaardformulieren voor op de site staan. Neem bij vertrek uit Duitsland alle papieren mee. Vraag bij een auto ook om het Tüv rapport, dat bepaalt de volgende apk-datum. Bij een motor maakt dat (nog) niet uit.

Veel Duitsers hebben het liefst contant geld. Ik heb een keer meegemaakt dat we eerst de stad in reden om de biljetten op echtheid te laten checken bij een bank.

Een keurige Duitser heeft alle boekjes en rekeningen erbij. Alles meenemen, dat voorkomt gezeur met eventueel volgende Nederlandse kopers. Die hebben vaak veel meer te zeuren dan Duitsers. Ik heb met de Duitsers nog nooit problemen gehad.

Keuring van een niet afgemeld voertuig heb ik vorige week nog meegemaakt. De verkoper was het afmelden vergeten. Was geen enkel probleem.
Inderdaad ik ben met een stapel 50€ biljetten heen gegaan. En terug met een motor met een stapel papieren met de hele geschiedenis van de motor. 🤣 Was een keurige Duitser met map helemaal gericht op de motor. Tot aan de brochure toe van de motor en accessoires.
 
Geen probleem, kentekenkeuring is alleen een check van papieren en framenummer. Het is geen technische controle.
"JEIN" zou een Duitser zeggen.
Indien de motor zichtbaar ernstige gebreken vertoond kan er (en dat is maar goed ook) door de RDW een WOK melding afgegeven worden.
 
"JEIN" zou een Duitser zeggen.
Indien de motor zichtbaar ernstige gebreken vertoond kan er (en dat is maar goed ook) door de RDW een WOK melding afgegeven worden.
Ik was er toen een Ducati terug kwam wegens WOK.
Rijden zonder dB killer.
Hij kwam voor de herkeuring.
De enige wijziging was de killer.

Mijn S1000RR kwam er bij import door met volledig Akrapoviç racesysteem en de TrackDay uitlaat.
Zonder katalysator. O-)
Wel met dB killer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan