Moto guzzi V7 iii - Cardan seal echt slecht

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.378
627
Gelderland
ik heb nu bijna 22.000 miles op de teller ongeveer 35000 km. Totaal nu 2 keer een lekkende cardan seal,
1 keer rond de 14000 miles en nu met 22.000 miles.Dat is toch wel erg vaak. Eerste keer door erkende motorzaak laten vervangen. Toen was er iets in de cardan gegaan. Stuk plastic schijnbaar. Hoe dat kan, mag Joost weten.

Nu lees ik ook bij de BMW dat er sommige gebruikers zijn die melden dat de cardan iets te snel lekt.

Is best wel slecht..... is er een motor met een betrouwbare cardan. Die niet om de haverklap lekt?
 
Ik heb wel wat V7 's rondrijden en nog geen lekker cardankeerringen gehad bij klanten.

Het kan gewoon pech zijn, of er is bij het vervangen iets niet goed gegaan. Ik neem aan dat er bij het vervangen ook is gekeken of het cardan zelf geen gebrek vertoont.
 
Ik heb wel wat V7 's rondrijden en nog geen lekker cardankeerringen gehad bij klanten.

Het kan gewoon pech zijn, of er is bij het vervangen iets niet goed gegaan. Ik neem aan dat er bij het vervangen ook is gekeken of het cardan zelf geen gebrek vertoont.
De monteur zei: dat het misschien door de olie komt die ik gebruik. Of dat ik teveel erin heb gedaan. Er is dan overdruk.
Dat lijkt mij sterk. Mijn motor staat op een helling en met een medische spuit met cl aanduiding doe ik er olie in. Heb niet de maximale hoeveelheid erin gedaan.

Wat over blijft:
Als er verkeerde olie is gebruikt, kan het de Keringen?? kapot maken of zoiets. Bij aankoop gingen ze 22k km mee.
Ik ga de volgende keer meteen 1 fles van spul halen, van de motormerk zelf aanbevolen. Dit zou de oorzaak kunnen zijn.
Wou dat prodyucenten van motoren en olie transparater zouden zijn over specificaties. De algeme specificatie zegt eigenlijk niet genoeg.
Dat is toch best slecht.

Wat ook interessant is, in de handleiding staat dat de rear wheel drive (cardan) olie 30K km mee kan, maar in de onderhouds plan staat dat je om de 6000 miles (9.5K km) moet gaan vervangen. Kleine / grote beurt. Das ook raar.
 
De monteur zei: dat het misschien door de olie komt die ik gebruik. Of dat ik teveel erin heb gedaan. Er is dan overdruk.
Dat lijkt mij sterk. Mijn motor staat op een helling en met een medische spuit met cl aanduiding doe ik er olie in. Heb niet de maximale hoeveelheid erin gedaan.
Het gaat erom hoeveel olie er in zit, niet hoeveel je er in hebt gedaan.
 
De monteur zei: dat het misschien door de olie komt die ik gebruik. Of dat ik teveel erin heb gedaan. Er is dan overdruk.
Gebaseerd op auto ervaring; elke cardan die ik tot nog toe gezien heb, had altijd een ontluchter/beluchter. Juist om bij warm worden en afkoelen het volumeverschil te kunnen handhaven, zonder seals er uit te drukken, of water aan te zuigen.
Is de beluchting wel vour elkaar? ( zit dat überhaupt op een motor?, denk het wel, maar vraag her toch)
Andere oorzaak kan zijn dat de vorige keerring een vreetspoor heeft getrokken in het loopvlak, dan blijft de volgende niet lang heel.
Scheve montsge doet het ook niet fijn, evenals een losse as, maar dat zouden ze toch gemerkt hebben?!
 
Het gaat erom hoeveel olie er in zit, niet hoeveel je er in hebt gedaan.
Als je de oude olie eruit haalt blijft er altijd wat achter. Je mag dus nooit de volle capaciteit weer bijvullen anders krijg je overdruk en lekkage.
Dit was bij de V85tt ook een tijdje een dingetje waarna Guzzi de voorgeschreven hoeveelheid cardanolie heeft aangepast.
Daarna zijn er geen klachten meer geweest over lekkage. Informeer dus ff bij b.v. TLM wat de juiste hoeveelheid moet zijn.
Heb je daarna nog lekkage dan zou het dus de ontluchting of dus die keerring kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan