Mooi op zijn wielen

Als het wel koper is dan blinkend schuren met een schuurpapiertje dan moet het te solderen zijn. S39 gebruik ik nooit voor elektriciteit.
Als het geen koper is dan geen idee, nooit gezien
 
Koperdraad hoort gewoon koper kleur te zijn, anders is er wat mis, ik had het aan Mn camper, zwarte draad onder de isolatie!,
Wist gelijk waarom ik probleem had met de verlichting.
Gewoon nieuwe draad aan gezet, het is een werk dat wel, maar het levert op den duur wel op.
 
Ik denk dat de oplossing in S39 zit.
Ik heb een zwart draadje een minuut of 10 te weken gezet in S39 en dan komt het er al een stuk schoner uit.
20190628_210953.jpg


Ter vergelijk de vóór en na foto

20190628_211421.jpg


Na het S39 badje is het duidelijk schoner en al redelijk te solderen.
Er staat er weer eentje in de week voor morgenochtend.

Overigens lijkt het probleem mee te gaan vallen.
Ik had een willekeurige draad uit de afvalbak gepakt en dat is dus toevallig de ergste die ik tot nu toe gevonden heb.
De meesten zijn gewoon schoon koper en prima te solderen.

20190628_211640.jpg


Ik ga dus gewoon verder met de kabelboom. Het zal wel meevallen en mocht ik een zwarte tegenkomen dan weet ik er inmiddels raad mee.

Dit klinkt overigens niet heel erg politiek correct zie ik nu:+
 
Neutraliseren door af te spoelen met water?

Draden vervangen is zeker de beste oplossing maar dat gaat niet lukken.
Ten eerste zitten veel draden heel mooi ingeseald in bijzondere stekkertjes of componenten
En ten tweede ben ik dan de kleurencodering kwijt.
Op een motor met zoveel elektronica is dat een regelrechte ramp
 
Ik heb dat geprobeerd maar het lukt me niet om al die dunne draadjes van een paar tiende mm dik rondom schoon geschuurd te krijgen.
Ik ga voor de chemische benadering maar ik zal de adviezen zeker ter harte nemen
 
En eventueel is draad in zo,n beetje allle kleurtjes en markeringen te koop bij o.a. Rick donkers. Op een autosloop een kabelboompje wegknippen kost meestal ook niet veel en dan heb je van alles.

Succes met de puzzle.
 
Gewoon wat langer laten hangen, Roel.
Geduld is een schone zaak.

Ik heb geluk met de Triumph. De zwart geoxideerde kabel die ik had gevonden was tot nu toe de enige op de hele motor.
En ik ben intussen al een heel eindje opgeschoten

20190630_201056.jpg


De rechtsekant is al een eind opgeschoond.
Dat is voornamelijk de CPU en ander motormanagement spul
Ingekort en weggegooid wat niet nodig is zoals stekkertjes voor USA opties.

Links is voor het dashboard en relais.
Dat moet ik nog uitzoeken.
De kabels ertussenin moeten nog wegbezuinigd worden.

Nog een puntje van aandacht is de snelheidsmeter.
De opnemer past uiteraard niet op onze wielophanging.
Ik heb deze uit mekaar gehaald en de plastic behuizing er voor een groot deel afgezaagd.

IMG-20190630-WA0024.jpeg


De ring draait met het wiel mee en bevat 8 magneetjes.
Ik ga dus 8 magneetjes zo op het wiel bevestigen dat de sensor daarmee bekrachtigd wordt.

Kwastert had nog een slimme tip, een magneetje meer of minder kan mooi de afwijking in velg diameter compenseren
 
Het rijdt nog lang niet maar er is inmiddels alweer wel het een en ander gebeurd.
Ik ben voornamelijk rond het balhoofd bezig geweest. Aankleding van de originele Triumph koplamp en het plaatsen van de tellers.
Daarmee heb ik me op het gladde terrein van vormgeving begeven en dat valt nog niet mee.
Het moet functioneel zijn. Het moet praktisch zijn, een lampje wisselen mag geen hele dag kosten. Het moet degelijk zijn.
En dan moet het ook nog eens mooi zijn. In de lijn passen.
Ik ben tevreden met het resultaat tot zover.
Het is nog niet klaar, de ducttape kan nog niet gemist worden maar dat zijn details

20190901_171237.jpg


Hij is mooi laag gebleven en de TomTom heeft ook al een vaste plek. Die steekt er niet zomaar ergens buiten uit

20190901_171309.jpg


Het vooraanzicht vind ik zelf best wel geslaagd eigenlijk. Er zal wel wat plamuur en verf aan te pas moeten komen. Heel strak is het niet maar ik ken iemand die dat heel goed kan

20190901_171328.jpg


De tellers blijven mooi binnen de contour van de stuurhelften.

Het tellerhuis heeft ook wel wat uren gekost. En ook daar doet wat plamuur en een likje verf wonderen

20190901_172034.jpg


De volgende stap is alles netjes afwerken en zorgen dat het goed bevestigd zit, bestand tegen weer en wind.

En kijken hoe de bedrading het beste kan lopen, ook belangrijk
 
Ik moet sowieso een bril op om de TomTom fatsoenlijk te kunnen lezen maar op die plek gaat het prima
Misschien komt er nog een donker schermpje langs. Als de zon een probleem gaat geven
 
Terug
Bovenaan Onderaan