Mooi op zijn wielen

De beplating wordt nog wel wat inderdaad. Zeker nou Kwastert heeft gezegd dat hij het strak wil hebben. Geen zin om te plamuren denk ik.
Ik zit met een vraagje

De radiator past het best in het geheel als ik hem een kwartslag draai. De beide aansluitingen zitten dan aan de bovenkant.
20190108_203747.jpg


Zo ongeveer.
Weliswaar met de aansluitingen aan de achterkant maar voor het idee is dit wel duidelijk.

De vuldop wordt er zo een van een BMW. Los van de radiator

Is er een reden waarom dit niet zou kunnen?
De lamellen staan een beetje ongelukkig in de wind maar daar heb ik een oplossing voor. Mijn vraag betreft alleen de interne stroming in de radiator
 
interne stroming is nog steeds hetzelfde als bij de VW. het idee dat het warme water boven en het koude water er onder uit moest komen is al lang verleden tijd. water gaat ook zo snel rond dat het echt niet gaat zoeken. mogelijk is zelfs in de radiateur een belemmering aangebracht
 
interne stroming is nog steeds hetzelfde als bij de VW. het idee dat het warme water boven en het koude water er onder uit moest komen is al lang verleden tijd. water gaat ook zo snel rond dat het echt niet gaat zoeken. mogelijk is zelfs in de radiateur een belemmering aangebracht

Dat wou ik graag horen.
Ik ga hiermee verder en ik ga nou eerst de originele Triumph ventilator op de radiator plaatsen. Ik zet hem direct bij de inlaatkant. Ik verwacht dat hij daar het meest effectief is
20190108_212226.jpg
 
De beplating wordt nog wel wat inderdaad. Zeker nou Kwastert heeft gezegd dat hij het strak wil hebben. Geen zin om te plamuren denk ik.
Ik zit met een vraagje

De radiator past het best in het geheel als ik hem een kwartslag draai. De beide aansluitingen zitten dan aan de bovenkant. Bekijk bijlage 1346792

Zo ongeveer.
Weliswaar met de aansluitingen aan de achterkant maar voor het idee is dit wel duidelijk.

De vuldop wordt er zo een van een BMW. Los van de radiator

Is er een reden waarom dit niet zou kunnen?
De lamellen staan een beetje ongelukkig in de wind maar daar heb ik een oplossing voor. Mijn vraag betreft alleen de interne stroming in de radiator

Ik weet niet hoe die radiateur is opgebouwd. Gaan de kanalen als een slang zigzaggend van de ene naar de andere aansluiting?
Of is het 1 grote bak? Als het dat laatste is dan gaat het warme water van de ene naar de andere aansluiting zonder gekoeld te worden.
Bij een verwarmingsradiator in een huis gaat het soms ook niet goed als men een horizontale radiator verticaal hangt.(met 2 aansluitingen boven) Dan wordt er aan 1 kant een stromingsbuis in de aansluiting gestoken om te zorgen dat het water tot onder komt.
 
Vaak is het zo bij radiateurs die de aansluitingen aan 1 kant hebben dat er halverwege een schotje in zit.

Dus dan gaat het eerst naar beneden en dan ernaast weer omhoog!

Ik weet niet of deze zijkanten van kunststof zijn of van alu, maar ik heb wel eens afsluit tules verlast.
 
Dat weet ik niet of het dan niet zou werken. Als dit bij een cv radiator werkt, waarom bij een auto radiator dan niet?

Maar als er inderdaad een schot in zit dan gaat het werken :)
 
ik probeer een manier te bedenken hoe je dit zou kunnen controleren.
maar ik kom niet verder dan warmwater er doorheen laten stromen en dan kijken met een warmte beeld camera hoe de opwarming v/d radiator verloopt.
 
Ik ben er uit!
Omdat de bak nogal kort en breed is, heb ik ervoor gekozen om de bak een beetje supercar look mee te geven. Breed, laag en voorzien van een paar functionele luchtinlaten èn een echte splitter.

20190113_124707.jpg


Zoiets moet het gaan worden.
Daar zitten vormpjes in die ik tot nu toe nog niet heb weten te maken.
Zetwerk met een scherpe hoek bijvoorbeeld

IMG-20190113-WA0004.jpeg


Om dat te kunnen maken heb ik een proefje gedaan met wat rommel wat ik nog had en dat ging vrij aardig
IMG-20190113-WA0000.jpeg


Nou nog een wat degelijker versie van het ondermes maken en dan kan ik echt aan de gang

IMG-20190113-WA0011.jpeg


Waar een oude lijmklem al niet goed voor is
 
Ziet er stoer uit!
Doet me een beetje een aan een KTM X-bow denken.
ktmxbowzoom.jpg

Wellicht een leuk idee om de schokbreker/ophanging ook zo prominent zichtbaar te maken.


Overigens heb ik wel een beetje mijn twijfels bij de plaatsing van de radiator boven de hete uitlaat. Je zult goed met luchtgeleiding en schotten moeten werken om de koude lucht van de hele lucht te scheiden.
 
Er komt een schot tussen de uitlaat en de radiator. Maar ik denk dat het mee zal vallen. In de originele positie zit de radiator in zijn geheel vlak voor de uitlaatbochten. De bochten zijn veel heter dan de demper. En het is nu maar een klein hoekje wat stralingswarmte kan opvangen van de demper.
Maar het is zeker een aandachtspunt

De vering blijft in het zicht, vrees niet:)

En als het jou aan zo'n KTM doet denken is mijn opzet alvast goed gelukt
 
Het zetmes voor scherpe hoeken is klaar en het werkt nog ook. Dus dit behoort voortaan ook tot de mogelijkheden
20190114_220542.jpg


Het is natuurlijk niet zo mooi afgewerkt als een echt zetmes maar als ik er een lapje EPDM tussen leg komt er geen krasje op tijdens het zetten.
Ik ben bezig geweest met kippengaas om een idee te krijgen voor de vormgeving.
En dat ziet er dan zo uit
20190114_185305.jpg


Het geeft wel een idee maar ik steek er toch maar niet teveel tijd in. Gewoon aluminium ertegenaan maken is vee leuker en dus staat het er nou zo bij

20190114_220508.jpg


Morge verder
 
Terug
Bovenaan Onderaan