Mooi op zijn wielen

slijptol

Het is maar ijzer
Donateur
2 mrt 2010
5.052
2.548
moergestel
Een tijdje geleden heb ik al eens melding gemaakt van het feit dat ik een Triumph Sprint heb aangeschaft met als doel om hier een zijspan van te gaan maken. Het is daarna heel lang stil gebleven. Er is niet zo bar veel aan de Triumph gedaan afgezien van het demonteren van alles wat voorlopig alleen maar in de weg zit.
Ik heb nu dus een vrij kale Triumph Sprint 955i op de heftafel staan.

Of liever gezegd, hij hangt boven de heftafel.
Alle drie de wielen worden van een eigenbouw wielophanging voorzien. Voor en achterkant zijn er onderuit gesloopt en de Triumph heeft dus een beetje moeite met staan op dit moment.

De voorkant en zijspanwiel ophanging worden volgens het 3States ontwerp wat ook bij Kwastert zijn TRX en EHE zijn Ducati gebruikt gaat worden.
Voor het achterwiel ga ik in eerste instantie een conventionele dubbele achtervork maken.
We hebben een heel mooi idee waarbij de aandrijving via een tussenas naar de linkerkant gaat.
Dit idee heeft meer tijd nodig. We hebben onze handen vol aan de voorkant en het zijspanwiel en ik wil weer een zijspan hebben dus ik ga even voor een tussenoplossing. De bestaande enkelzijdige achtervork vind ik nogal iel voor een zijspan. Ook qua lagering en bovendien is het lastig om er een torsiestang aan te bevestigen.

Het streven is om een heel licht span te gaan bouwen. Rij eigenschappen en handelbaarheid staan bovenaan het lijstje.
Verder moet het een praktisch span worden. Tentje erin gooien en gaan. Een passagierstoel komt er niet in hoewel ik de oplossing van Kwastert wel heel mooi vind dus die optie blijft nog even open. Voorlopig ligt de focus op het rijwielgedeelte. Alles is van de Triumph af dus ik hoef geen rekening te houden met alle prullaria die normaal aan een motor hangt.



Zo is de stand van zaken nu. Minder gaat het niet worden. Maar het gaat ook zo min mogelijk meer worden ;)
full
 
Alles is van de Triumph af dus ik hoef geen rekening te houden met alle prullaria die normaal aan een motor hangt.



Zo is de stand van zaken nu. Minder gaat het niet worden. Maar het gaat ook zo min mogelijk meer worden ;)[afbeelding]

Mwa. Ik herken er niet eens een motorfiets meer in....
 
Vandaag de achterband binnen gekregen. Ik kon het niet laten om hem er gauw op te leggen en ik heb hem even voor het idee alvast op zijn plaats gezet. Dan kan hij vast wennen :)

Het idee is om de achtervork 100 mm langer te maken dan origineel. Het voorwiel komt 50 mm verder naar achteren.
De wielbasis wordt daarmee 50 mm langer, Länge lauft zegt de Duitsers, maar wat ik belangrijker vind is dat er dan meer gewicht op het voorwiel komt. En ik denk dat hij daar beter van gaat sturen.
full


De oliekoeler heb ik alvast maar losgemaakt want het stuurmechanisme moet ook nog tussen het voorwiel en de uitlaatbochten komen.
De uitlaatbochten zullen wel van het spaghetti type moeten worden vrees ik 8-)
 
Laatst bewerkt:
De Laverda van mij is ook British racing green altijd jammer gevonden dat ze er geen blanke lak over gespoten hebben
 
Langzaamaan begint het op gang te komen. Vandaag 2 excenters gemaakt om de ketting te kunnen stellen.
De excenters kunnen vastgeklemd worden op de achteras zodat de torsiestijfheid van de hele achterkant wat verbeterd.
Volgende stap is vulbusjes maken en nieuwe lagers en keerringen in het Kawa wiel monteren.
full
 
Een excenter is van zichzelf al een mooi onderdeel, maar nu met extra verstopte features wordt het helemaal een kunstwerk!
 
Het doel is om de ketting te spannen met de imbus in de as? Heb je aan de andere kant dan ook een zeskant gat?
 
De ketting wordt gesteld door de excenter in de achtervork te verdraaien.
De imbus bout klemt de excenter alleen maar vast op de as. Dit zorgt voor meer stijfheid in de vork. Hetzelfde idee als de dikke voorassen in usd voorvorken. Daar zorgt de verklemming ook voor een overdracht van torsiekracht van links naar rechts.

Uurtje later :+
Ik denk dat ik Halflive eventjes verkeerd begrepen heb
De grote binnenzeskant is de boutkop van de klembout in de as. Ik dacht dat Halflive doelde op de imbus bout in de omtrek.

Ik heb inmiddels een paar gaatjes geboord om een slijptolsleutel te kunnen gebruiken voor het stellen van de ketting.
 
Laatst bewerkt:
De ketting wordt gesteld door de excenter in de achtervork te verdraaien.
De imbus bout klemt de excenter alleen maar vast op de as. Dit zorgt voor meer stijfheid in de vork. Hetzelfde idee als de dikke voorassen in usd voorvorken. Daar zorgt de verklemming ook voor een overdracht van torsiekracht van links naar rechts.

Uurtje later :+
Ik denk dat ik Halflive eventjes verkeerd begrepen heb
De grote binnenzeskant is de boutkop van de klembout in de as. Ik dacht dat Halflive doelde op de imbus bout in de omtrek.

Ik heb inmiddels een paar gaatjes geboord om een slijptolsleutel te kunnen gebruiken voor het stellen van de ketting.
Precies, die gaatjes miste ik.
 
Vandaag de achterband binnen gekregen. Ik kon het niet laten om hem er gauw op te leggen en ik heb hem even voor het idee alvast op zijn plaats gezet. Dan kan hij vast wennen :)

Het idee is om de achtervork 100 mm langer te maken dan origineel. Het voorwiel komt 50 mm verder naar achteren.
De wielbasis wordt daarmee 50 mm langer, Länge lauft zegt de Duitsers, maar wat ik belangrijker vind is dat er dan meer gewicht op het voorwiel komt. En ik denk dat hij daar beter van gaat sturen.
[afbeelding]

De oliekoeler heb ik alvast maar losgemaakt want het stuurmechanisme moet ook nog tussen het voorwiel en de uitlaatbochten komen.
De uitlaatbochten zullen wel van het spaghetti type moeten worden vrees ik 8-)

we volgen op gepaste afstand....
 
Terug
Bovenaan Onderaan