Mooi op zijn wielen

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.010
103
34
Neerkant
Als het wel koper is dan blinkend schuren met een schuurpapiertje dan moet het te solderen zijn. S39 gebruik ik nooit voor elektriciteit.
Als het geen koper is dan geen idee, nooit gezien
 

Zijspanpiet

Die hard MF'er
2 nov 2017
351
18
Koperdraad hoort gewoon koper kleur te zijn, anders is er wat mis, ik had het aan Mn camper, zwarte draad onder de isolatie!,
Wist gelijk waarom ik probleem had met de verlichting.
Gewoon nieuwe draad aan gezet, het is een werk dat wel, maar het levert op den duur wel op.
 

slijptol

The devil is in the details
2 mrt 2010
3.530
99
59
moergestel
Ik denk dat de oplossing in S39 zit.
Ik heb een zwart draadje een minuut of 10 te weken gezet in S39 en dan komt het er al een stuk schoner uit.
20190628_210953.jpg

Ter vergelijk de vóór en na foto

20190628_211421.jpg

Na het S39 badje is het duidelijk schoner en al redelijk te solderen.
Er staat er weer eentje in de week voor morgenochtend.

Overigens lijkt het probleem mee te gaan vallen.
Ik had een willekeurige draad uit de afvalbak gepakt en dat is dus toevallig de ergste die ik tot nu toe gevonden heb.
De meesten zijn gewoon schoon koper en prima te solderen.

20190628_211640.jpg

Ik ga dus gewoon verder met de kabelboom. Het zal wel meevallen en mocht ik een zwarte tegenkomen dan weet ik er inmiddels raad mee.

Dit klinkt overigens niet heel erg politiek correct zie ik nu:+
 

slijptol

The devil is in the details
2 mrt 2010
3.530
99
59
moergestel
Neutraliseren door af te spoelen met water?

Draden vervangen is zeker de beste oplossing maar dat gaat niet lukken.
Ten eerste zitten veel draden heel mooi ingeseald in bijzondere stekkertjes of componenten
En ten tweede ben ik dan de kleurencodering kwijt.
Op een motor met zoveel elektronica is dat een regelrechte ramp
 

slijptol

The devil is in the details
2 mrt 2010
3.530
99
59
moergestel
Ik heb dat geprobeerd maar het lukt me niet om al die dunne draadjes van een paar tiende mm dik rondom schoon geschuurd te krijgen.
Ik ga voor de chemische benadering maar ik zal de adviezen zeker ter harte nemen
 

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
1.057
26
50
Langeweg (N-br)
En eventueel is draad in zo,n beetje allle kleurtjes en markeringen te koop bij o.a. Rick donkers. Op een autosloop een kabelboompje wegknippen kost meestal ook niet veel en dan heb je van alles.

Succes met de puzzle.
 

slijptol

The devil is in the details
2 mrt 2010
3.530
99
59
moergestel
Gewoon wat langer laten hangen, Roel.
Geduld is een schone zaak.

Ik heb geluk met de Triumph. De zwart geoxideerde kabel die ik had gevonden was tot nu toe de enige op de hele motor.
En ik ben intussen al een heel eindje opgeschoten

20190630_201056.jpg

De rechtsekant is al een eind opgeschoond.
Dat is voornamelijk de CPU en ander motormanagement spul
Ingekort en weggegooid wat niet nodig is zoals stekkertjes voor USA opties.

Links is voor het dashboard en relais.
Dat moet ik nog uitzoeken.
De kabels ertussenin moeten nog wegbezuinigd worden.

Nog een puntje van aandacht is de snelheidsmeter.
De opnemer past uiteraard niet op onze wielophanging.
Ik heb deze uit mekaar gehaald en de plastic behuizing er voor een groot deel afgezaagd.

IMG-20190630-WA0024.jpeg

De ring draait met het wiel mee en bevat 8 magneetjes.
Ik ga dus 8 magneetjes zo op het wiel bevestigen dat de sensor daarmee bekrachtigd wordt.

Kwastert had nog een slimme tip, een magneetje meer of minder kan mooi de afwijking in velg diameter compenseren