Monteurs gezocht

Zo is dat, een nieuw druklager moet twee ton meegaan. Bij de oude Jaguar bestaat het druklager uit een hard stalen en een koolstof ring en ik ben ze wel tegengekomen die donkerblauw waren geworden van de hitte. Pedaalridders noemen we die mensen, constant de voet op het koppelingspedaal en leg ze dat maar eens uit.

Op een ander forum zit iemand die voor een stoplicht altijd de koppeling ingetrapt houdt en in de eerste versnelling. Volgens hem moet de koppeling daar tegen kunnen en hij beweert dat zelfs rijscholen dit doen.

Hoef je niet proberen uit te leggen dat het druklager is bedoeld om kort belast te worden tijdens het wegrijden en het schakelen en dat het bloedheet wordt bij langdurige belasting.

Maar ze weten alles beter dan de ervaren monteur. Gelukkig mogen ze het ook zelf betalen, is wel weer lekker.
 
Laatst bewerkt:
Dat handelt zich vast om de Multi riem, niet de distributie.


Als je bij mijn bus de multiriem laat vervangen, ben je zuur. Spanrollen is minuten werk, maar de waterpomp zit onder het thermostaathuis en de vacuumpomp, moet er allebei af. Waterpomp is 80, spanrol 2 tientjes en de spanner met rol 75. Multiriem 45. Het lagerwerk van zowel spanrollen, als waterpomp was na 130 k niet fris meer. Dus altijd vervangen.

Kost een paar uur werk, doordat je overal heel slecht bij kan. Samen met de egr klep een dag werk. Lukt bij de garage vast iets sneller, maar de dealerprijzen voor onderdelen, plus de uren was wel een bedrag met 3 nullen geworden. Ik schat zo’n 16 a1800 Nu een dikke 650, alleen de egr klep was al 300
 
Ik heb laatst zelf mijn laminaat gelegd; ik had zo'n 40 vierkante meter á 6 euro.

Ik was dus voor 240 euro klaar. Das vast veeel goedkoper als dan ik het door een vloerenlegger laat doen. B|
 
Laatst bewerkt:
in de loodgietersbranche zelfde probleem de jongelui willen allemaal directeur, manager of advocaat worden ..................let maar op straks is er niemand meer die nog een kraan kan repareren
affijn zo gaat mijn uurloon vanzelf omhoog.............. kwestie van vraag en aanbod
 
Ik heb laatst zelf een huis gebouwd, ook een stuk goedkoper dan laten doen, maar daar ging dit topic niet over toch?

Overigens Vroem, de EGR klep dop ik af als het kan, wat een onding is dat.
 
Zo is dat, een nieuw druklager moet twee ton meegaan. Bij de oude Jaguar bestaat het druklager uit een hard stalen en een koolstof ring en ik ben ze wel tegengekomen die donkerblauw waren geworden van de hitte. Pedaalridders noemen we die mensen, constant de voet op het koppelingspedaal en leg ze dat maar eens uit.

Op een ander forum zit iemand die voor een stoplicht altijd de koppeling ingetrapt houdt en in de eerste versnelling. Volgens hem moet de koppeling daar tegen kunnen en hij beweert dat zelfs rijscholen dit doen.

Hoef je niet proberen uit te leggen dat het druklager is bedoeld om kort belast te worden tijdens het wegrijden en het schakelen en dat het bloedheet wordt bij langdurige belasting.

Maar ze weten alles beter dan de ervaren monteur. Gelukkig mogen ze het ook zelf betalen, is wel weer lekker.
Hoe lang sta je voor je een verkeerslicht?

Nog nooit anders gedaan, bij 8 of 900 rpm maakt dat ook niks uit, daar kan het lager tegen.
Het gaat om de hogere toerentallen en constant je voet op het pedaal laten leunen, dan draait het constant mee op hogere toerentallen en daar kan het lager inderdaad niet tegen.

Tot nu toe heb ik na 2.5 ton een keer een koppeling vervangen en dat was omdat de plaat was versleten.
 
Ik zet hem altijd vrij en laat de koppeling los, ook als ik even moet wachten op een ander die voorrang heeft. De drukgroep heeft een enorme druk en die komt vol op het druklager als je het pedaal ingetrapt houdt.

Bij een motorfiets is dat een stuk minder omdat je een stapel koppelingsplaten hebt en het druklager bestaat bij mijn oude Norton uit een stalen pen die aan de ene kant wordt ingedrukt met een stalen kogel en aan de andere kant tegen een stalen stelschroef drukt welke in de drukplaat van de koppeling zit. Die druk is vergeleken bij een automotor relatief heel klein.

Ik ben het met je eens dat je met constant je voet op de koppeling houden het lager ook sloopt, maar dan is de druk wel heel klein en komt het eerder door het snelle draaien dan door de druk.
 
Ik heb laatst zelf een huis gebouwd, ook een stuk goedkoper dan laten doen, maar daar ging dit topic niet over toch?

Overigens Vroem, de EGR klep dop ik af als het kan, wat een onding is dat.


Ding wordt via het motor management aangestuurd, dus dan is het wat lastiger en ik verwacht, dat ze op niet al te lange termijn de uitstoot gaan meten. ( info van iemand uit het automotive wereldje)
 
Ik heb laatst zelf mijn laminaat gelegd; ik had zo'n 40 vierkante meter á 6 euro.

Ik was dus voor 240 euro klaar. Das vast veeel goedkoper als dan ik het door een vloerenlegger laat doen. B|


Klopt, maar uit mijn verhaal kan je wel opmaken, dat een uurtje of 6 monteurswerk ongeveer 1000 euro kost, zoveel kan ik niet schrijven op een dag. Van die 1000 verschijnt maar een klein aandeel op de rekening van de garage.
 
Ding wordt via het motor management aangestuurd, dus dan is het wat lastiger en ik verwacht, dat ze op niet al te lange termijn de uitstoot gaan meten. ( info van iemand uit het automotive wereldje)

Dat is juist wel weer fijn, hoef je niks meer af te toppen onder de motorkap.
Gewoon softwarematig uit laten schakelen.
Was een tijdje geleden in zo'n doe het zelf garage lekker aan het sleutelen, daar werken ook echte monteurs en ze doen ook apk.

Hoor ik ineens een benzineblok vol in de toeren gaan, en dat bleef ie dus ik kijk ff waar het vandaan komt.

Is er een bezig met een keuring dus ik loop erheen en vraag in de herrie wat ie aan het doen is, roetmeting was het antwoord. :/
Laat onmiddellijk dat gas los, dit is geen diesel B|
Doof was ie in ieder geval niet :+
 
Ik zet hem altijd vrij en laat de koppeling los, ook als ik even moet wachten op een ander die voorrang heeft. De drukgroep heeft een enorme druk en die komt vol op het druklager als je het pedaal ingetrapt houdt.

Bij een motorfiets is dat een stuk minder omdat je een stapel koppelingsplaten hebt en het druklager bestaat bij mijn oude Norton uit een stalen pen die aan de ene kant wordt ingedrukt met een stalen kogel en aan de andere kant tegen een stalen stelschroef drukt welke in de drukplaat van de koppeling zit. Die druk is vergeleken bij een automotor relatief heel klein.

Ik ben het met je eens dat je met constant je voet op de koppeling houden het lager ook sloopt, maar dan is de druk wel heel klein en komt het eerder door het snelle draaien dan door de druk.

Dat is maar een kort moment, over het dode punt is de druk minder.
In feite zorg je dus zelf voor onnodige slijtage van het drukgroep mechaniek, je lager spaar je er niet mee.
Slijtage van het lager komt louter door de langdurig hoge toerentallen waaraan het wordt blootgesteld door een pedaalridder.
 
De bollen van een XM passen er zelfs op, maar een DS veert het fijnst met de originele gedeelde bollen. Deze hebben meer volume.

Overigens heb je veel verschillende drukken in de diverse bollen en het past wel omdat de schroefdraad niet verschilt, maar dat betekent niet dat het goed past.

Zo heb je ook de voorraadbol en de remaccu. De gedeelde bollen kun je bijvullen.

[afbeelding]

Ik heb zo'n bol in het remsysteem van mn Range Rover, dingen zijn stervens duur! Die heeft geen rembekrachtiger, maar een electrische pomp met zo'n bol.
 
De Renault dealers zijn extreem duur. Bij de Peugeot dealer kost het vervangen van een snaar voor een viercilinder benzine 129 euro incl. Dat geld voor Peugeot en Citroen, maar dat is een aanbieding. APK kost daar 17.50.


Nou heeft dit waarschijnlijk niets met het merk Renault te maken, maar in Australie betaal je zo'n 30.000AUD voor een nieuwe Renault Koleos, voor zo'n auto betaal je in NL 40.000 euro, 30.000 AUD is ongeveer 20.000 euro, en dan moet ie er nog naar toe.
 
Dat prijs verschil is eenvoudig te verklaren.
Hier in Nederland hebben we zo'n hongerige nooit genoeg hebbende (r)overheid die over elke nieuwe auto bpm, btw en een milieutoeslag heft.
Dat bij elkaar zorgt ervoor dat er bijna 50% belasting over de nettoprijs geheven wordt.

Sterker nog, nergens in heel europa is de netto prijs van een auto zo laag als in Nederland. Er worden dan ook veel nieuwe auto's in Nederland gekocht en rechtstreeks uitgevoerd naar het buitenland.
Dat scheelt dan in het buitenland zo een paar duizend euro qua nieuwprijs.
 
Renault Megane nadert de 150,000....
Distributieriem, waterpomp, olie...

Renault merkgarage, na het inkloppen van allerlei schermen.... Euro 1,900.
Euh pardon?
Laat het ruim genomen 400 euro aan onderdelen zijn (gok ik). Uurtarief zeg 75. Het is toch geen 20 uur werk? vraag ik de jongeman.
"Ja maar, het is specialistiblablablabla."

Ik denk er nog ff over na hoor!!!!

300meter verderop, onafhankelijk (voormalig Citroen) schat het op 800 in de btw. Deal!
Belt op dat ie klaar. Dat het sneller ging dan verwacht, dus 750....
Bij mijn Megane Grand Scenic ging de stuurbekrachtiging kapot. Even langsgereden bij de lokale Renault-garage, kwam op 3200 Euro. Toen ik zei dat ik geen nieuwe Renault wilde kopen, maar hem laten repareren vogde hij ook nog even toe dat deze prijs exclusief inbouw was.
Bij de (bijna-)naastgelegen Profile Tyre Center was ik 800 Euro kwijt inclusief arbeidsloon. Het was dan wel een gereviseerde unit (unit is de complete stuurkolom inclusief stuurbekrachtiging) i.p.v. een nieuwe.....
 
Bij mijn Megane Grand Scenic ging de stuurbekrachtiging kapot. Even langsgereden bij de lokale Renault-garage, kwam op 3200 Euro. Toen ik zei dat ik geen nieuwe Renault wilde kopen, maar hem laten repareren vogde hij ook nog even toe dat deze prijs exclusief inbouw was.
Bij de (bijna-)naastgelegen Profile Tyre Center was ik 800 Euro kwijt inclusief arbeidsloon. Het was dan wel een gereviseerde unit (unit is de complete stuurkolom inclusief stuurbekrachtiging) i.p.v. een nieuwe.....

volvo 940, ventilator van de kachel kapot, normaal haal ik die op de sloop, maar schijnbaar een zwak punt, nergens op de sloop te krijgen..( ja wel de linksdraaiende, maar ik moest de rechtsdraaiende hebben).... dus naar de dealer...uhm die kost 455 ex, en moet vooruit betaald worden...PARDON HOEVEEL voor een electromotortje??????
nou dan laat ik hem wel wikkelen, kan nooit zo duur zijn!!!!

Dus schroef hem er uit, 3 schroefjes, kon je zo bij, en maak hem open, en kom een sticker tegen van ACDELCO....hmmm internet is your friend, dus mailtje naar ACDELCO in de US......
Ja hebben wij kost met verzenden 67 US $....

OK stuur maar op
 
Ik heb zo'n bol in het remsysteem van mn Range Rover, dingen zijn stervens duur! Die heeft geen rembekrachtiger, maar een electrische pomp met zo'n bol.

Ik vraag me dan af, wat noem je stervens duur.

15 jaar terug bij de Citroën gewerkt en ook van die bollen vervangen. Ook toen hoorde ik duur enzo, maar een bol was toen zo'n 50 euro en het opzetten duurde hoogop een kwartier.
Daarna zweefde de auto weer over de weg, voor zo'n 300 euro.
Leek me een stuk goedkoper als 4 schokbrekers en 4 veren vervangen.
 
Dat prijs verschil is eenvoudig te verklaren.
Hier in Nederland hebben we zo'n hongerige nooit genoeg hebbende (r)overheid die over elke nieuwe auto bpm, btw en een milieutoeslag heft.
Dat bij elkaar zorgt ervoor dat er bijna 50% belasting over de nettoprijs geheven wordt.

Sterker nog, nergens in heel europa is de netto prijs van een auto zo laag als in Nederland. Er worden dan ook veel nieuwe auto's in Nederland gekocht en rechtstreeks uitgevoerd naar het buitenland.
Dat scheelt dan in het buitenland zo een paar duizend euro qua nieuwprijs.

Heeeeel veel jaren terug werkte mijn vrouw voor een 2 mans bedrijf dat nieuwe NL auto's aan buitenlanders/voor de export verkochten. Voor zover ik mij herinner verkochten zij MEER Porsches dan de officiele importeur Pon aan NL klanten...
 
volvo 940, ventilator van de kachel kapot, normaal haal ik die op de sloop, maar schijnbaar een zwak punt, nergens op de sloop te krijgen..( ja wel de linksdraaiende, maar ik moest de rechtsdraaiende hebben).... dus naar de dealer...uhm die kost 455 ex, en moet vooruit betaald worden...PARDON HOEVEEL voor een electromotortje??????
nou dan laat ik hem wel wikkelen, kan nooit zo duur zijn!!!!

Dus schroef hem er uit, 3 schroefjes, kon je zo bij, en maak hem open, en kom een sticker tegen van ACDELCO....hmmm internet is your friend, dus mailtje naar ACDELCO in de US......
Ja hebben wij kost met verzenden 67 US $....

OK stuur maar op

Dat is wel heel bizar.

Ik heb een bijna 50 jaar oude Jaguar en daarop zitten Girling remschijven en calipers. Ik heb ooit de schijven voor vervangen en de calipers gereviseerd en als ik het me goed herinner kostten die schijven toen 28 gulden per stuk.

Dezelfde schijven plus calipers zitten op een Maserati van die tijd en ik vrees dat je daar wat meer betaalt.

In die tijd had ik ook een Saab 99 en die onderdelen waren ook belachelijk duur, ontlucht slang van de benzinetank, 120 gulden en dan zeggen ze ook nog: beter duur dan niet te koop.
 
Een klant liet me rond 2000 een rekening voor een kleine beurt van een Rolce zien, uitgevoerd bij Hessing in De Bilt. 6000 gulden, voor wat olie, filtertje en 2 sets contactpuntjes.

Contactpuntjes stonden voor 650 op de rekening. De puntjes werden gemaakt bij Lucas en in principe dezelfde als in mijn toenmalige D kadett. Ik betaalde f 2,95 bij de Brezan. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Rolls Royce maakt echt niet alles zelf hoor en in die oudere auto's zit gewoon Lucas spul en SU carburateurs.

Overigens gebruikt Rolls Royce het hydraulische systeem van Citroen en heeft dat aanzienlijk uitgebreid, maar in principe komt het van Citroen. Het grappige is dat Citroen het niet meer gebruikt, nadat ze het ook heel ingewikkeld hadden gemaakt met modulerende kleppen en sensoren.

Ik had op de XM al hydractief 2 en als dat goed werkt is het wel geweldig. Boven een bepaalde snelheid gaat hij vanzelf op de sportstand en stuurt het veel veiliger dan de weke vering van de DS.

In principe werkt het heel simpel: als je bij een fietspomp in de slang blaast, gaat het handvat omhoog. Zet je er 165 bar oliedruk op, dan til je de hele auto omhoog. De hoogteregeling is al even simpel: een tweewegklepje die redelijk zwaar heen en weer gaat, met een stalen stangetje verbonden aan de ophanging. Onder het rijden veert dat stalen stangetje mee, stapt er iemand bij in de auto, dan neemt de druk naar een kant relatief toe omdat de wagen een stuk naar beneden is gezakt en gaat de klep naar een kant open en pompt olie naar de vering.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan