Monteurs gezocht

Ik had vroeger een Kever en als ik er dan precies voor ging staan dan plaste ik in een boog er helemaal overheen 8-)
 
Ik vraag me dan af, wat noem je stervens duur.

15 jaar terug bij de Citroën gewerkt en ook van die bollen vervangen. Ook toen hoorde ik duur enzo, maar een bol was toen zo'n 50 euro en het opzetten duurde hoogop een kwartier.
Daarna zweefde de auto weer over de weg, voor zo'n 300 euro.
Leek me een stuk goedkoper als 4 schokbrekers en 4 veren vervangen.

$200, als je een beetje zoekt, anders zo'n $300
 
Valt me mee dat het nog niet over moslims gaat.

Zijn hier nog motor monteurs?
 
Technische opleidingen worden al jarenlang niet meer gestimuleerd, men begint er nu achter te komen dat dat niet zo handig is.
Ik heb niet alle 10 pagina's doorgelezen, maar dit is niet waar.

Het rijk geeft 7500 euro subsidie per jaar om mensen die al een diploma hebben in iets niet-technisch, om te scholen naar een technisch beroep.
De voorwaarde daarvoor is dat je deeltijd werkt bij een technisch bedrijf. Paar dagen werk, paar dagen studie. Als student betaal je dan ongeveer het collegegeld dat je voor je eerste diploma betaald hebt, in plaats van de 8 a 10.000 per jaar die je normaal voor een 2e diploma zou betalen in dit geldgeile landje.

(Zelfs met subsidie ben je goedkoper uit om dagelijks naar Duitsland te reizen omdat je daar bij een studie gratis OV krijgt, en het collegegeld rond de 500 euro ligt... Maar het is tenminste iets dat de overheid hier nog voor studenten doet)
 
Ik heb niet alle 10 pagina's doorgelezen, maar dit is niet waar.

Het rijk geeft 7500 euro subsidie per jaar om mensen die al een diploma hebben in iets niet-technisch, om te scholen naar een technisch beroep.
De voorwaarde daarvoor is dat je deeltijd werkt bij een technisch bedrijf. Paar dagen werk, paar dagen studie. Als student betaal je dan ongeveer het collegegeld dat je voor je eerste diploma betaald hebt, in plaats van de 8 a 10.000 per jaar die je normaal voor een 2e diploma zou betalen in dit geldgeile landje.

(Zelfs met subsidie ben je goedkoper uit om dagelijks naar Duitsland te reizen omdat je daar bij een studie gratis OV krijgt, en het collegegeld rond de 500 euro ligt... Maar het is tenminste iets dat de overheid hier nog voor studenten doet)

Ik heb dit een aantal keren doorgelezen, maar begrijp echt niet wat je hier nu bedoelt
 
Ik heb niet alle 10 pagina's doorgelezen, maar dit is niet waar.

Het rijk geeft 7500 euro subsidie per jaar om mensen die al een diploma hebben in iets niet-technisch, om te scholen naar een technisch beroep.
De voorwaarde daarvoor is dat je deeltijd werkt bij een technisch bedrijf. Paar dagen werk, paar dagen studie. Als student betaal je dan ongeveer het collegegeld dat je voor je eerste diploma betaald hebt, in plaats van de 8 a 10.000 per jaar die je normaal voor een 2e diploma zou betalen in dit geldgeile landje.

(Zelfs met subsidie ben je goedkoper uit om dagelijks naar Duitsland te reizen omdat je daar bij een studie gratis OV krijgt, en het collegegeld rond de 500 euro ligt... Maar het is tenminste iets dat de overheid hier nog voor studenten doet)

Dat bedrag is peanuts natuurlijk.
Je moet VMBO's en MBO's hebben die het uitdragen. Maar een school kan en wil helemaal geen machines kopen. Laat staan dat ze instructie willen geven.
Kan je een beetje inschatten hoeveel A4-tjes je kan uitdelen voor de aanschaf en onderhoud van een vier assige CNC bank?
Op het VMBO mogen de jongens blij zijn als ze een Hembrug met digitale aflezing kunnen gebruiken.
 
Dat bedrag is peanuts natuurlijk.
Je moet VMBO's en MBO's hebben die het uitdragen. Maar een school kan en wil helemaal geen machines kopen. Laat staan dat ze instructie willen geven.
Kan je een beetje inschatten hoeveel A4-tjes je kan uitdelen voor de aanschaf en onderhoud van een vier assige CNC bank?
Op het VMBO mogen de jongens blij zijn als ze een Hembrug met digitale aflezing kunnen gebruiken.

Mijn pa heeft 40 jaar les gegeven op de good old LTS..probleem was er toen ook al..

Tijd voor serieuze actie tot scholing van de aankomende generatie.
 
Laatst bewerkt:
Toch ben ik er van overtuigd dat je beter op een Old-school manier de basis kan leren dan met een hight tech machine.
Bij ons in de centrale werkplaats maken ze plaatwerk met een super moderne plasmasnij machine, echter als die stuk gaat of de stroom valt uit is er geen plaatwerker meer die zelf weet hoe hij een uitslag moet maken.
 
Dat bedrag is peanuts natuurlijk.
Je moet VMBO's en MBO's hebben die het uitdragen. Maar een school kan en wil helemaal geen machines kopen. Laat staan dat ze instructie willen geven.
Kan je een beetje inschatten hoeveel A4-tjes je kan uitdelen voor de aanschaf en onderhoud van een vier assige CNC bank?
Op het VMBO mogen de jongens blij zijn als ze een Hembrug met digitale aflezing kunnen gebruiken.


Ik heb begin jaren 90 de PTH in Zwolle gedaan, we gebruikten de HTS als leslocatie, goede praktijklokalen, met een uitgebreid machinepark, inclusief cnc machines. Nadat de PTH onder het monsterachtige Windesheim ging vallen, moesten we daar heen verhuizen. Er stond 1 hagelnieuwe analoge draaibank, die nu denk ik nog steeds ongebruikt is.........
 
FF een oud topic omhoog trappen.

Ik zit net te kijken naar de aflevering waarin ze een Jaguar XJ6 Coupe onder handen nemen. Dat is een van de mooiste Jaguars ooit en heel zeldzaam omdat ze maar heel kort zijn gefabriceerd.

Mike vindt een uitlaatspruitstuk en betaalt er 300 pond voor omdat ze nieuw niet meer te koop zijn zegt hij.
Hij had er van mij gratis een kunnen krijgen want ik heb er meerdere liggen die toch niet meer worden gebruikt. En het gonst van die spruitstukken want ze zitten in al die Jags vanaf 1948 tot 1992.

Ze zijn dus hoegenaamd niets waard.

Maar Edd maakt het helemaal mooi, de originele ontsteking met contactpuntjes is volgens hem niet goed. Hij wil een betere vonk en koopt een elektronische ontsteking en een 'betere' bobine.

De ontsteking met contactpunten werkt in mijn Jaguar al 50 jaar perfect en de originele bobine zit er nog in en het is starten en meteen lopen, op LPG, ik hoef niet eens op benzine te starten.

Maar dan komt het mooiste: Edd zal even laten zien hoeveel betere vonk hij nu wel heeft en zet twee bougies tegenover elkaar in een verstelbare boorklem en al vonkende vergroot hij de afstand tussen de beide bougies, tot de afstand te groot wordt en het vonken stopt.

En dat is niet minder dan dom, moet je nooit doen. Want wat gebeurt er allemaal? De elektronische ontsteking doet in feite precies hetzelfde als wat de contactpuntjes doen: het maakt contact tussen de bobine en massa.

Via het contactslot komt de accuspanning op een kant van de bobine en via de ontsteking maakt de andere kant van de bobinewikkeling massa.

Het gevolg is een sterk magnetisme in de kern van de bobine. Op het moment dat het contact wordt onderbroken valt dat magnetisme weg en hoe sneller die spanning wegvalt, hoe sterker de piekspanning in die primaire wikkeling zal worden en dat kan oplopen naar 400 volt.

De condensator slurpt die spanning snel weg en dat is een van de taken van de condensator.

Maar in de bobine zit een tweede wikkeling, een wikkeling van heel dunne draad en heel veel wikkelingen. Dit heet de secundaire wikkeling. Dus de primare wikkeling is dikke draad en die word onder spanning gezet met de 12 volt van de accu.

De secundaire wikkeling reageert net als in een transformator op het wisselen van het magnetisch veld of het wegvallen daarvan en het gevolg is een spanning in de secundaire wikkeling die in de moderne bobine kan oplopen tot wel 40.000 volt en de bedoeling is dat die op de bougie terecht komt die dan een mooie vonk geeft.

Maar in de bobine zitten beide wikkelingen met een kant aan elkaar en dat is de massakant en wat gebeurt er nou als je de bougiekabel niet aansluit, of de afstand voor het vonken te groot maakt?

Juist, de bobine zal inwendig gaan vonken van de secundaire naar de primaire wikkeling, dwars door de isolatie heen en de kans is groot dat hij ernstig beschadigt of overlijdt.

Dus wat mij betreft puur amateurisme, maar wel een heel mooie auto en dat maakt veel goed. Hij heeft hem wel veel te goedkoop verpatst, 15.000 pond en hij is momenteel wel het dubbele waard.
 
Het nettoloon voor een eerste automonteur ligt tussen de €1750 en €2000 maar ik hoor best wel verschillen in loon hier en daar.
*********
das toch niet slecht voor 40 uurtjes in de week?
wij hebben het niet met het kale loon op de bok en hele week van huis ,puur de overuren en nachtvergoedingen houden dit beroep nog levensvatbaar:+
en ja ik vind het nog steeds leuk om te doen ondanks de lage cao betaling .
 
Laatst bewerkt:
Het nettoloon voor een eerste automonteur ligt tussen de €1750 en €2000 maar ik hoor best wel verschillen in loon hier en daar.
*********
das toch niet slecht voor 40 uurtjes in de week?
wij hebben het niet met het kale loon op de bok en hele week van huis ,puur de overuren en nachtvergoedingen houden dit beroep nog levensvatbaar:+
en ja ik vind het nog steeds leuk om te doen ondanks de lage cao betaling .
Vrachtwagenchauffeur? Daar is een groot tekort aan en daarom zou het loon wel wat omhooggaan, zou je zeggen. Of zie ik dat verkeerd?
 
$200, als je een beetje zoekt, anders zo'n $300

Voor die prijs heb je geen echte gedeelde DS bollen. En dat zijn eigenlijk de enige bollen waar hij echt goed mee veert.

De DS heeft vijf bollen en een remaccu, de XM heeft er zeven.
 
Eerste monteur zegt niks over ervaring..

Ik was net 20 toen ik afgestudeerd was als 1e monteur, direct erachteraan mijn apk papieren gehaald, was destijds de jongste keurmeester van Nederland.

Ik ben wel van mening dat het een ondergewaardeerd beroep is. Als 1e monteur moet je tegenwoordig écht veel kennis op zak hebben. Terwijl ik nog steeds veel mensen hoor zeggen; even de computer eraan en die verteld wat er aan de hand is.

Een goede monteur (dus geen banden draaier) is geld waard. Het loon vind ik dan ook alles behalve hoog. (Ik heb overigens weinig te klagen, zit gelukkig boven de cao)
 
Behalve kennis heb je ook een grote verantwoording. Ik las van iemand die reed in Duitsland op hoge snelheid en de auto begon rare geluiden te maken. Hadden ze vergeten de wielen vast te zetten.

En de tijd van de carburateurs en de ontsteking met puntjes is voorbij. Een handige jongen krijgt een oude VW kever wel aan de praat, gaat met de moderne auto iets ingewikkelder.
 
Het nettoloon voor een eerste automonteur ligt tussen de €1750 en €2000 maar ik hoor best wel verschillen in loon hier en daar.
*********
das toch niet slecht voor 40 uurtjes in de week?
wij hebben het niet met het kale loon op de bok en hele week van huis ,puur de overuren en nachtvergoedingen houden dit beroep nog levensvatbaar:+
en ja ik vind het nog steeds leuk om te doen ondanks de lage cao betaling .
Vind ik best weinig voor een eerste monteur en 40 uur werk.
 
Het nettoloon voor een eerste automonteur ligt tussen de €1750 en €2000 maar ik hoor best wel verschillen in loon hier en daar.
*********
das toch niet slecht voor 40 uurtjes in de week?
wij hebben het niet met het kale loon op de bok en hele week van huis ,puur de overuren en nachtvergoedingen houden dit beroep nog levensvatbaar:+
en ja ik vind het nog steeds leuk om te doen ondanks de lage cao betaling .
Voor 40 uurtjes is dat best wel veel.

Willem is me voor _O-
 
Vrachtwagenchauffeur? Daar is een groot tekort aan en daarom zou het loon wel wat omhooggaan, zou je zeggen. Of zie ik dat verkeerd?
helaas werkt dat anders in praktijk ,door onze (oost) europese colleaga,s
,maw anders concureren we ons kapot volgens TLN en de bazen
en worden wij te duur in verhouding met omringende landen (vrije marktwerking in de EU is hier debet aan
daarom is ons basisloon al jaren ondermaats.
als je ziek word bijvoorbeeld of werkloos, krijg je alleen uitkering over je loon met nog wat procenten meer over je gemiddelde overuren wat ongeveer 25 a 30 uur meer is normaal gesproken 70 a 75 uur is normale week in transport
en na een jaar krijg je je basis salaris min 30 procent en daar is nauwelijks van rond te komen
omdat het basis salaris ongekend laag is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan