monteren stuurdemper

even een oud topic naar boven halen.....
Ik heb sinds woensdag een Vf500 met zijspan in de tuin staan en een stuurdemper is klus nummer 1 aan het span.
De makkelijkste oplossing die ik bedacht had is een stuurdemper bevestigen op de onderste vorkpoot op de plaats waar het spatbord is bevestigd.
En deze aan de andere kant op een te maken beugel aan het span bevestigen.
Dit idee heb ik echter ook gelijk in de ijskast gezet omdat dan ook inveren van de voorvork stuurreacties kan geven via de stuurdemper.
Nu zie ik echter dat er toch diverse zijspannen zijn waar dit juist zo zit.
Als ik er voor zorg dat de stuurdemper redelijk horizontaal en zo recht als mogelijk naar achter loopt zou dit effect van reactie op het stuur zo min mogelijk moeten zijn en kan ik een simpele stuurdemper van B.V. Mercedes kunnen monteren.
zoals op deze link te zien: Stuurdemper Febi Bilstein 01261 - MijnAutoOnderdelen.nl

Maar voordat ik deze bestel zijn tips and tricks van ervaren driewiel malloten zeer welkom.
En ik reken me wel tot de malloten maar een ervaren driewieler ben ik allerminst want dit wordt mijn eerste driewiel avontuur na grofweg 37 jaar solo gereden te hebben.

Is dit et spannetje wat pasgeleden op MF te koop stond?
Witte VF met een klein zwart bakje er aan?

Het kan wel op de onderste poot vork, heeft niet de voorkeur wellicht.


PS doe je een beetje voorzichtig in het begin?
 
even een oud topic naar boven halen.....
Ik heb sinds woensdag een Vf500 met zijspan in de tuin staan en een stuurdemper is klus nummer 1 aan het span.
De makkelijkste oplossing die ik bedacht had is een stuurdemper bevestigen op de onderste vorkpoot op de plaats waar het spatbord is bevestigd.
En deze aan de andere kant op een te maken beugel aan het span bevestigen.
Dit idee heb ik echter ook gelijk in de ijskast gezet omdat dan ook inveren van de voorvork stuurreacties kan geven via de stuurdemper.
Nu zie ik echter dat er toch diverse zijspannen zijn waar dit juist zo zit.
Als ik er voor zorg dat de stuurdemper redelijk horizontaal en zo recht als mogelijk naar achter loopt zou dit effect van reactie op het stuur zo min mogelijk moeten zijn en kan ik een simpele stuurdemper van B.V. Mercedes kunnen monteren.
zoals op deze link te zien: Stuurdemper Febi Bilstein 01261 - MijnAutoOnderdelen.nl

Maar voordat ik deze bestel zijn tips and tricks van ervaren driewiel malloten zeer welkom.
En ik reken me wel tot de malloten maar een ervaren driewieler ben ik allerminst want dit wordt mijn eerste driewiel avontuur na grofweg 37 jaar solo gereden te hebben.
Je zegt het zelf al. Ik weet dat er veel spannen rond rijden waarbij de demper aan de onderpoot is bevestigd en ik heb al een keer bijna het hele zijspan forum over me heen gekregen toen ik zei dat ik dat niet zo'n fijne constructie vind. Hoe dan ook, ik blijf van mening dat als je de stuurdemper aan een niet geveerd deel van je voorvork knoopt het zeker de voorkeur heeft.
Die Mercedes demper kan je ook aan de onderste kroonplaat knopen.
 
Laatst bewerkt:
@Dropje: hij heeft hier wel te koop gestaan maar is geen zwart bakje dus misschien toch een andere?
zal straks eens een plaatje opzoeken en plaatsen.
@Leotje: de bevestiging op de onderpoot is de makkelijkste weg wat constructie betreft maar op de bovenpoot of kroonplaten heeft wel mijn voorkeur tenzij het betekent dat ik in het kuipdeel moet gaan zagen. dus ik ga zeker puzzelen voor de beste oplossing.
full

Dit is het span zoals ie er nu bijstaat, weliswaar in de tuin van de vorige eigenaar....
En ja dat bakje moet een ander kleurtje krijgen :)
 
Laatst bewerkt:
@Dropje: hij heeft hier wel te koop gestaan maar is geen zwart bakje dus misschien toch een andere?
zal straks eens een plaatje opzoeken en plaatsen.
@Leotje: de bevestiging op de onderpoot is de makkelijkste weg wat constructie betreft maar op de bovenpoot of kroonplaten heeft wel mijn voorkeur tenzij het betekent dat ik in het kuipdeel moet gaan zagen. dus ik ga zeker puzzelen voor de beste oplossing.
[afbeelding]
Dit is het span zoals ie er nu bijstaat, weliswaar in de tuin van de vorige eigenaar....
En ja dat bakje moet een ander kleurtje krijgen :)

Het is hem wel, die ik bedoelde, had alleen in mijn gedachten dat hij zwart was, maar dat is dus niet zo;
stapp143 in "VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R t..."
 
Laatst bewerkt:
@ Dropje: En voorzichtig ga ik zeker doen, het zal best even wennen worden maar ben niet van plan dat met vallen en opstaan te doen ;)
een korte impressie van mijn eerste ritje staat hier: VF1000F2 in "VF1000F2 stelt zich voor"


Vooral dit;
een machine met de helft van het aantal cc's en een extra stukje dood gewicht erbij. Dat dit geen dood gewicht zou zijn maar bij het rijden tot leven lijkt te komen, sterker nog een eigen leven wil gaan leiden wist ik toen nog niet

:+ :+
 
@Dropje: Ja het was wel even een schrikbarende ontdekking dat een stuur al onder de 30km kan slingeren en nog niet echt zacht ook....
Maar gelukkig ging de rest van de rit met hogere snelheden prima.
Het was nog wel heel onnatuurlijk om hem door de bocht te sleuren puur op beweging van het stuur in tegenstelling tot een solomotor waar je eigenlijk helemaal geen kracht op het stuur zet.
Dat zal denk ik ook de reden zijn waarom het in mijn gevoel hard sleuren was aan dat stuur maar vervolgritjes MET demper gaan dat uitwijzen.

Wat betreft de demper: die komt inderdaad (helaas) op de onderpoot want het kuipje sluit de bovenpoot te ver af zodat ik alleen met een lange hevel die niet heel dik kan zijn van boven af zou kunnen werken en dat zou dan weer veel te veel flex geven dus kies ik hier uit twee kwaden dan maar de minste en tevens makkelijkste oplossing oftewel op de onderpoot bevestigen.
Hij wordt vandaag besteld en heel misschien vindt ik komend weekend de tijd hem er op pas te maken.
Naar verwachting zal het span met een week of drie technisch gezien op orde zijn om er een leuke en leerzame rit mee te maken.
Eerst die stuurdemper en een extra versterking tussen motor en span (wordt combi van gemaakt)
Dan een en ander aan schuur en verfwerk aan het onderstel van het span.
Dan motor een grote beurt geven met kleppen en carbs afstellen.

Later zal dan ook het zijspan bakje een andere kleur krijgen en heel misschien nog wat optische aanpassingen aan het polyester. Maar dit wordt denk ik langere termijnwerk want ik heb hem gekocht om er mee te rijden en niet om er mee te pronken ;)
 
Demper is binnen, nu nog tijd en mooier weer om hem er netje op te zetten.
En nog even een zoektochtje naar wat metaal wat ik in de juiste vorm kan lassen.
full
 
Laatste bericht uit maart..... Die 2 a 3 weken heb ik dus niet gehaald. Na poedercoaten van het frame eerst de solomotor een beurt gegeven en er wegens tijdgebrek ook maar solo mee blijven rijden. Eindelijk in september de tijd gehad er weer een span van te maken en een ander kleurtje te geven. Met stuurdemper werkt alles nu naar behoren en heb ik er al best wat kilometers opzitten. Het is erg leuk rijden alhoewel het voor mij niet zomaar een vervanging van solorijden zal worden. Dus op dat punt ben ik wel blij dat het een budget experiment was en ik er niet meerdere duizenden euro's aan heb uitgegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan