Montage oliekeerring met vreemde installatie huls

Ronnie_Doorzon

Die hard MF'er
12 nov 2002
434
15
Groningen
Dag allen,

Niet motor gerelateerd, maar heb heb een olie keerring (auto krukas) die ik wil monteren. Ik heb een vraag over de hoe deze gemonteerd dient te worden.
Misschien dat er raakvlakken zijn met motor oliekeerringen, anders moet een mod dit onderwerp maar verwijderen.

Ik heb de volgende keerring met montage huls. Volgende de fabrikant moet de huls gebruikt worden tijdens de installatie en mag die beslist niet eerder verwijderd worden.
Nu zit er aan de binnenzijde van die installatie huls een ring die in diameter groter is dan de binnenste lip van de keerring.

Ik ben bang dat als ik dit zo monteer en tijdens de installatie die ring er probeer door te drukken, de binnenste lip meeneem/beschadig.

Iemand ervaring, zit die installatie huls niet verkeerd om?

Keerring_met_huls.JPG
 
Zie hier een fillempie over een keerring vervangen van Payen.

check!, dank je. Deze had ik inderdaad ook zelf gevonden en ook een soort van installatie handleiding. Droog monteren had ik dus niet zelf verzonnen en blijkbaar moet je ze daarna ook nog eens 4 uur met rust laten vanwege een memory functie van de binnenste lip.

Maar...., in het filmpje hebben ze een hele andere montage huls en ik snap dat die er makkelijk doorheen gaat bij installatie, want geen rare grote binnenring. De huls die ik heb gaat denk ik niet passen, maar heeft geen alternatieve (tenminste die ik kan vinden) installatie.
 
Wat ik eruit begrijp is dat je die huls er af haalt voordat je hem op de as zet.
Als de huls de andere kant op zou zitten trek je de lip de verkeerde kant op.
Waarschijnlijk (en dat zal je zelf even na moeten meten) is de diameter van de huls iets groter dan de as waardoor hij zich langzaam moet zetten (4 uur).

Maar ik kan het ook verkeerd zien hoor.:$
 
Dit is een teflon keerring. Die worden geleverd met montagehuls welke op het moment (lees 2 seconden voor...) van montage verwijderd dient te worden. Kwam 25 jaar geleden in de truckwereld al voor en wat later in personenauto wereld.
Ze moeten in principe droog gemonteerd worden. In de handleiding stond destijds dat de loopvlakken waarop de keerring komt te lopen met remreiniger van vingerafdrukken ontdaan dient te worden.
Normale keerringen hebben een veer in de lip. Teflon/ptfe keerringen krimpen na montage strak om de loopflens heen.
 
Dit is een teflon keerring. Die worden geleverd met montagehuls welke op het moment (lees 2 seconden voor...) van montage verwijderd dient te worden. Kwam 25 jaar geleden in de truckwereld al voor en wat later in personenauto wereld.
Ze moeten in principe droog gemonteerd worden. In de handleiding stond destijds dat de loopvlakken waarop de keerring komt te lopen met remreiniger van vingerafdrukken ontdaan dient te worden.
Normale keerringen hebben een veer in de lip. Teflon/ptfe keerringen krimpen na montage strak om de loopflens heen.


Dank allen voor de hulp.

Heb het inderdaad zo gedaan als voorgesteld. Vlak voor montage de keerring van de huls gehaald en zonder olie te gebruiken gemonteerd.
Heb de binnenste ring toch wat moeten helpen omdat die anders niet lekker over de as heen ging.

Inmiddels al weer gereden en nog geen lekkage gezien! Vingers crossed:t

Nu tijd om de benzinepomp van de motorscooter te vervangen en de Duc een hele grote beurt te geven. Duc staat de teller sinds deze week weer op 0 (klokje rond).
 
Terug
Bovenaan Onderaan