Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Modder op de weg, hoe hiermee om te gaan...

Liever doe ik mijn motortjes poetsen,als er weer moddervlekjes op komem

in Rotterdam zelf moet je dan weer bommen ontwijken
Dat is weer een andere discipline

In dit geval ging het over landwegen die vol lagen met modder. Er viel niet overheen te kijken of omheen te rijden….
Ik schuif je opmerking niet aan de kant maar als je aannames doet in de zin van: je kijkt niet goed, zet dat mijn nekharen overeind. Sterker nog. Ik deed niets anders dan vooruit kijken, juist door de modder enzo. Zoekende naar misschien plekjes om er langs te rijden….helaas.

Daarom mijn vraag. Hoe er mee om te gaan als je er niet onderuit kunt….

In dat geval; gas los, motor zoveel mogelijk rechtop als je de bocht kan uitstellen.

Als je de bocht niet kan uitstellen, dan de motor platter leggen en zelf rechterop gaan zitten. Daarmee komt je zwaartepunt meer boven het contactvlak met de weg. Áls je dan zijwaards glijdt, lig je er niet meteen naast maar ga je met motor en al een stukkie opzij totdat er weer grip is. Is geen wondermiddel, maar scheelt net.

Ik krijg iets van een deja vu van dit topic
Denk dat ik maar eens afhaak
Doei

Verstand op nul en blik op oneindig.

En dit klinkt als een flauwe grap, maar is het niet. Als je gaat nadenken over alles wat er mis kan gaan, ga je verkrampt op de motor zitten en daardoor ga je juist onderuit. Zit ontspannen en laat die motor zichzelf corrigeren.

Blik op oneindig, dus ver vooruit kijken waar je heen wilt, spreekt hopelijk voor zich.

Klinkt idd als een flauwe grap maar met je toelichting erbij snap ik je opmerking haha Tnx . Hier kan ik idd wel iets mee ja. Denk ik

Ah ja, goeie tip. Tnx. DAAR kan ik wat mee. Niets is met modder volgens mij een wondermiddel, maar alle beetjes helpen wel hoop ik.

Klinkt idd als een flauwe grap maar met je toelichting erbij snap ik je opmerking haha Tnx . Hier kan ik idd wel iets mee ja. Denk ik
Probeer het ook te oefenen op gewoon droog en schoon wegdek, al is dat nu niet de goede tijd van het jaar. Zo ontspannen mogelijk zitten, ook als je bijvoorbeeld een rotonde neemt en laat die motor maar het werk doet waarbij jij vooral met je ogen de motor "de weg wijst".

Ah ja, goeie tip. Tnx. DAAR kan ik wat mee. Niets is met modder volgens mij een wondermiddel, maar alle beetjes helpen wel hoop ik.
Wordt hier ook wel aardig (en leuk) uitgelegd, maar persoonlijk merkte ik te voordelen pas toen ik wat offroad ging rijden.

Let erop dat je niet verkramp of het stuur extra goed vast gaat houden met spanning op arm/polsen te gevolg juist omdat je te voorzichtig wil doen.

Allerbelangrijkste is om je voeten op de steps te houden. (tenzij je bijna stil staat en omvalt)
Het gaat juist fout als je je benen laat bungelen want dan heb je een draaipunt op je zadel/kont en gaat je motor plat terwijl jij nog rechtop zit.
En zie dat maar eens in je systeem te krijgen.

Als je met angst rijdt, dan bouw je spierspanning op en spierspanning, geloof het of niet, geef je door aan de motor.

Iemand die angstig op de motor zit kan nooit fatsoenlijk rijden en zal er ook geen plezier in hebben.

Heb vertrouwen dat de motor niet zomaar onder je vandaan zwiept, kijk vooral niet naar de gladde plak of je voorband maar blijf kijken naar een punt zo ver mogelijk op de weg.

Niet remmen, geen gas geven, gewoon de motor laten doen wat de motor moet doen.