Minimale kogeldruk lege aanhanger?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.
 
Per aanhanger verschilt het. Vaak is de trekhaak van een auto bestemd tot 50-75kg. Niet omdat de rommel anders stuk gaat, maar om de wegligging van de auto wat te waarborgen. In de carvan/aanhangerwereld raden ze het percentage wat ik eerder noemde aan.
 
Per aanhanger verschilt het. Vaak is de trekhaak van een auto bestemd tot 50-75kg. Niet omdat de rommel anders stuk gaat, maar om de wegligging van de auto wat te waarborgen. In de carvan/aanhangerwereld raden ze het percentage wat ik eerder noemde aan.

Dit klinkt wel wat meer onderbouwt als je 1e reactie ;) ik sluit me aan.
 
De last moet ook altijd zoveel mogelijk bovenop de as van de aanhanger. Als je de aanhanger op een goede manier laad, dan veranderd er niets aan de kogeldruk :X

Dat is de ideale manier ja, maar niet iedereen heeft de luxe op een motoraanhanger de wielklem in verschillende posities te kunnen zetten. Wel een idee als je 'm nog aan het bouwen bent ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet de aanhanger wel altijd een 30 meter verplaatsen voordat ik hem aan kan koppelen. 30 kilo in 1 hand is dan best wel weer zwaar. Normaal wegen ze toch ook geen 30KG?

Als je aanhanger begint te slingeren, en je aanhanger dondert achter je auto weg, hoef jij je daar niet meer druk om te maken.

Simpel neuswiel ook een optie :?
 
Laatst bewerkt:
Dat is de ideale manier ja, maar niet iedereen heeft de luxe op een motoraanhanger de wielklem in verschillende posities te kunnen zetten. Wel een idee als je 'm nog aan het bouwen bent ;)

Wanneer gebruik je eigenlijk een zwenkwiel?

Aanhangers tot 750 kg hebben vaak geen zwenkwiel aan de voorkant, zwaardere vaak wel.
 
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.

de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.
 
Wanneer gebruik je eigenlijk een zwenkwiel?

Aanhangers tot 750 kg hebben vaak geen zwenkwiel aan de voorkant, zwaardere vaak wel.

Als je bijvoorbeeld je motor op aanhanger in de garage wil parkeren? Als je zoals ts een eind met losse aanhanger moet leuren? Als je de (beladen) aanhanger op een bepaalde plek moet manoeuvreren waar je met een combinatie niet bij kan komen?

En zo zullen er ongetwijfeld nog meer opties zijn. Je stelling betreft aanhangers tot 750 kg ben ik niet met je eens. De aanhangers die ik wel eens gebruik (inc. huurdingen van de pomp) hebben allemaal een zwenkwiel.
 
Laatst bewerkt:
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.

de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.

Aanhanger van 400 kg doet niets met je auto? Mwa, hij zal volgen ja, tot ie omslaat, en dan?
 
een lage open aanhanger werkt ook goed met een kilo of 20 op de kogel. ga je toe naar een hoge dichte aanhanger met de zelfde kogeldruk dan is het een onding achter de auto. dit omdat de wind die tegen de voorkant aan drukt en het vacuüm dat achter de aanhanger zuigt de aanhanger achterover drukt en trekt waardoor er geen of weinig of zelfs negatieve kogeldruk overblijft. en dat is een recept voor slingerende aanhangers. hij hoge aanhangers kun je dus het beste de maximale kogeldruk van de auto aanhouden om aan de veilige kant te zitten.
 
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.

de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.

Ik denk dat dat weer een veiligheidsmarge is?
Het gewicht midden op de as van de
 
een lage open aanhanger werkt ook goed met een kilo of 20 op de kogel. ga je toe naar een hoge dichte aanhanger met de zelfde kogeldruk dan is het een onding achter de auto. dit omdat de wind die tegen de voorkant aan drukt en het vacuüm dat achter de aanhanger zuigt de aanhanger achterover drukt en trekt waardoor er geen of weinig of zelfs negatieve kogeldruk overblijft. en dat is een recept voor slingerende aanhangers. hij hoge aanhangers kun je dus het beste de maximale kogeldruk van de auto aanhouden om aan de veilige kant te zitten.

Blijft afhankelijk van het gewicht van de aanhanger. Lege motortrailer van 150 kg of een autoambu van 500 zit nog al verschil in :)

Bij je laatste regel kan ik mij wel in vinden :)
 
Laatst bewerkt:
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.

de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.

Ik denk dat dat weer een veiligheidsmarge is?
Het gewicht midden op de as van de aanhanger lukt in de praktijk in 9 van de 10 gevallen niet.
Daarom hanteert men een gemiddelde, de minimale kogeldruk en maximale kogeldruk.

Ik heb geen aanhangerrijbewijs ofzo. Ik heb wel veel gereden met aanhangers. Ik zeg dus maar wat wat me logisch lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Leeg of beladen maakt geen hol uit in dit geval. Kogeldruk is gerelateerd aan gewicht (tot maximum wat word aangeraden als maximum van je auto).

Waarom moet dit in godsnaam zo ingewikkeld. Ingenieurs en ontwerpers hebben hier lang over nagedacht.

10-15% van het totale gewicht van de aanhanger (<- enkelasser tot 750kg)



En altijd weer mensen die er andere theorieën op nahouden.

Doe makkelijk: huur een bakwagen :W
 
Laatst bewerkt:
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.

de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.
ik zou zeggen doe eens een stuk in een bestelauto over een afgesloten terrein met iemand achterin die van links naar rechts rent en terug en dat blijft doen. dat is nog maar 100 kg en die zal je echt al gaan voelen in het stuur. een aanhanger van 400 kg die gaat slingeren laat gewoon de auto mee slingeren. en die slinger beweging wordt steeds erger totdat de aanhanger op de zijkant klapt of door het blik van de auto wordt gestopt met alle bijkomende schade van dien. slingerende aanhangers achter een auto wil je gewoon niet hoe licht ze ook zijn. been there done that aint gonne repait it if I can help it.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan