Mijn ZZR1100-EML

Nee, heb ik niet. Ik heb de vulplaten ook zelf gemaakt en moet nog zien wat het gaat doen. De klauwen die erop zaten had eml verbreed op dezelfde manier. Plaatje met o-ring in een kamertje.

Ik heb mijn remklauwen (Brembo) ook wel eens gesplitst, waarna ik ze niet meer goed dicht kreeg. Weer gesplitst goed schoon gemaakt, en een een likje siliconenkit op de pasvlakken.
Geen problemen meer. 8-)
 
Ik heb mijn remklauwen (Brembo) ook wel eens gesplitst, waarna ik ze niet meer goed dicht kreeg. Weer gesplitst goed schoon gemaakt, en een een likje siliconenkit op de pasvlakken.
Geen problemen meer. 8-)
Ik ben er niet zo bang voor, de eerste klauwen van de ZZR ook weleens gesplitst. Op mijn werk heb ik ook weleens met een (hydrauliek) afdichtinkje te maken, met ietsjes hogere drukken/krachten8-)
 
Heb je de klauwen vooraf op druk getest? Bij revisies waar de klauwen gesplitst worden krijgen de mensen ze vaak niet goed dicht.

Bij een revisie splits je de klauwen toch altijd?

Ik in ieder geval wel. Want hoe wil je anders de Groeven echt netjes schoon krijgen?

Lekkage in de deelnaad heb ik nog niet meegemaakt. Schoon werken, nwe Oringen en wat kan er dan fout gaan? 🤷‍♂️
 
Bij een revisie splits je de klauwen toch altijd?

Ik in ieder geval wel. Want hoe wil je anders de Groeven echt netjes schoon krijgen?

Lekkage in de deelnaad heb ik nog niet meegemaakt. Schoon werken, nwe Oringen en wat kan er dan fout gaan? 🤷‍♂️
Precies, zorgvuldig werken. Het is maar een pasvlak. Komt vast goed. Straks naar Mielko, freesbank.
 
ZZR inveren.jpg

Om mijn verhaal iets duidelijker te maken, of in ieder geval mijn gedachtespinsel met een foto uit te leggen. De gele lijn is de arm van de remkracht(halve ø van de remschijf), de horizontale groene pijl is de remkracht dit geeft een moment samen met de gele lijn. Als reactie daarop ontstaat er een reactiekracht bij de rode pijl met een arm zoals de blauwe lijn(ook een moment), de rode reactiekracht is veel kleiner door de lange blauwe arm. Deze kracht is te klein om de motor op te tillen. Door de kracht(oranje pijl) die op het voorwiel drukt met de lange arm(oranje lijn vanaf het achterwiel) bij het remmen zal de motor inveren. Die oranje kracht willen we ook anders zou het voorwiel te snel blokkeren bij het remmen. Alles is een beetje schematisch weergegeven en ik heb geen rekening gehouden met de diameter van de banden en de voorloop van het zijspanwiel. Dus zoals GSlandrover al schreef is een goede voorvering hier een juiste oplossing, vering wordt sowieso vaak onderschat bij een zijspan.
 
Grappig dat je die foto hebt met zoontje als test piloot.
Je zal gelijk hebben, maar ik ben meer van praktijk. Duikt niet (of niet merkbaar).
 
Bij een revisie splits je de klauwen toch altijd?

Ik in ieder geval wel. Want hoe wil je anders de Groeven echt netjes schoon krijgen?

Lekkage in de deelnaad heb ik nog niet meegemaakt. Schoon werken, nwe Oringen en wat kan er dan fout gaan? 🤷‍♂️
Ik heb ook de indruk dat het een specifiek Brembo probleempje is. Je leest het voornamelijk bij de P08 klauwen. Zelf splits ik die dingen nooit. Als er zoveel rottigheid achter de zuiger O-ring zit dat ik moet gaan krabben is de klauw afgeschreven. In theorie snap ik ook niet wat er zo kritisch aan kan zijn. O-ringetje in een kamertje en druk er op. Maar het schijnt toch vaak problemen te geven.
 
Ik heb ook de indruk dat het een specifiek Brembo probleempje is. Je leest het voornamelijk bij de P08 klauwen. Zelf splits ik die dingen nooit. Als er zoveel rottigheid achter de zuiger O-ring zit dat ik moet gaan krabben is de klauw afgeschreven. In theorie snap ik ook niet wat er zo kritisch aan kan zijn. O-ringetje in een kamertje en druk er op. Maar het schijnt toch vaak problemen te geven.

Oké, dan ben ik niet alleen die er zo over denkt.
Nogmaals, een likje siliconenkit op de pasvlakken deed bij mij wonderen.
 
Hoi.

Bij de P08 is het niet zo'n probleem.
Meer speelt dit met de Brembo 4-zuiger, oa die BMW gebruikte.

En die pasvlakken even vlak trekken op een glasplaat, heeft nut
Echt vlak is het nooit, is mijn ervaring.

Groeten, Paul.
 
De klauwen zagen er nog uit als nieuw, één had zelfs de originele nissin blokjes en waren niet meetbaar versleten (fireblade snel platgereden denk ik). Bij mielko keurige kamertjes mogen frezen in de plaatjes..die heb ik daarna nog ff over de glasplaat gevlakt.
IMG_20200708_115640.jpg
 
En vloeistofdicht begrijp ik *O*Mooie oplossing ook met die harde remleidingen en verdeelblokje.
Dat is origineel eml. De Goodrich leidingen heb ik er wel zelf op gezet.
Vloeistof dicht, remt super.
Het is dat de voorband zoveel grip heeft (Goodyear Vector), blokkeren wil niet. Maar met de bakkes in de cockpit gaat goed..
 
Laatst bewerkt:
Zolang ik de motor heb ergerde ik me al aan de uitlaat dempers. Rechts hing lager dan links. Bleek dat ie met de originele beugel tegen de (vergrote) voet rempomp kwam. EML heeft dat opgelost door een andere beugel te maken, maar dan hangt de demper dus lager...
Dus vandaag met de zetbank een correcte beugel gemaakt, deukje in uitlaat geperst met stalen kogel en nu is het netjes.
IMG_20200728_160045.jpg
IMG_20200728_155913.jpg
IMG_20200728_160731.jpg

En meteen de kuipruit gekortwiekt 😎
 
Hoi.

Wel even hoog, maar nou staat die nog steeds verder naar buiten dan de andere. :+

Groeten, Paul
 
De EML ZZR is naar een nieuwe eigenaar, jonge gast die er hopelijk veel plezier mee gaat hebben.
Eerst nog wat werk aan de hobby op 4 wielen en dan zal ik mij komende winter eens op de BMW storten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan