Ik vind het een prima route!!!
Het is mijn eerste keer en wat ik zo lees van CN ook.
Dus weet persoonlijk niet precies hoe alles gaat...
@Kaneda, eigenlijk is het eenvoudig als je aan 2 gouden regels hou. Als je in een grote groep rijd, haal je NOOIT in!!! Zit je op een verkeerde plaats dan wacht je tot de volgende stop. De tweede is; dat je ALTIJD je rijder achter je in de gaten hou (behalve als je zelf als laatste bent deeuuuh).
Natuurlijk zijn er meer (sub)regels, maar de bovenste vindt ik persoonlijk het allerbelangrijkste. De (sub)regels leer je gaande weg wel.
Het voordeel van niet inhalen is dat je eigen lijnen kunt rijden in de bochten. Rechtdoor rij je in een baksteenformatie (subregel) maar dat wijst zich vanzelf en is ook geen keiharde regel.
Het in de gaten houden van de rijder achter je heeft als voordeel dat je eigen snelheid kunt rijden. Je hoeft niet bang te zijn dat je de groep verliest. Want je weet dat bij de eerstvolgende afslag iemand op je staat te wachten. Voor de duidelijkheid; bij kruispunten waar je rechtdoor gaat wacht je niet, alleen bij T en Y splitsingen en kruispunten waar je afslaat en je ziet niet de rijder achter je, dan wacht je. Zie je haar, of hem aan komen en je merkt dat je gezien bent, kun jij je weg vervolgen.
Het klinkt theoretisch en complex, echter in de praktijk is het snel duidelijk en kun je heerlijk in een groep rijden. Dan maakt de grote van de groep eigenlijk ook niet meer uit.
Nu weet ik dat er een aantal "ervaren" rijders van MF Oost niet in een groep willen/kunnen rijden. Maar dat heeft mijnsinziens alles te maken met de discipline van de groep betreffende de gouden regels. Mocht het zo zijn dat ik voor rij (voel me dan verantwoordelijk voor de groep) en iemand houdt zich niet aan de goeden regels, dan zal ik haar, of hem daarop aanspreken. Blijft zij, of hij de regels negeren, dan wordt zij, of hij vriendelijk, maar dringend verzocht op eigen gelegenheid verder te gaan.
Hiermee voorkom je scheve gezichten, praat achter de rug en ander kinderachtig gedrag. Om een uitgebreid verhaal kompleet te maken, nog enkele andere (sub)regels;
- direct achter de voor rijder, de minst ervaren (groep) rijder(s), de ervaren mensen achterin.
- indien mogelijk rijden met een sluit rijder, is op de hoogte van de route.
- bij een calamiteit door rijden tot je een gelegenheid ziet waar de gehele groep kan stoppen.
- niet stunten, pompen (gat laten vallen en dan versnellen) en "dom" volgen met inhalen.
- tank, plas, of nicotine stop van te voren afspreken, dus niet groep in halen om bij de voor rijder te informeren, maximale rijtijd tot stop 60 minuten.
Nu zijn er wel meer (sub)regels, maar dat is grote, ervaring en snelheid afhankelijk.
Waarom dit uitgebreide verhaal? Zodat we allemaal met veel plezier samen kunnen rijden en dat we heelhuids thuis komen. Ben me bewust dat het best wel "streng" is, maar ik hou er van om duidelijk te zijn. Vindt het jammer dat de "ervaren" rijders een negatief beeld van het in een groep rijden schetsen. Zelf vindt ik het leuk om juist in een groep te rijden, maar dan wel op een veilige manier. Hopelijk heb ik hiermee iets positief bijgedragen. Graag hoor ik van jullie wat je er van vindt.