Mengen van 2x Roller gewichten

opabert

MF veteraan
9 feb 2008
1.538
2
In Nederland
Mengen van 2 verschillen gewichten.

Vraag aan de experts;
Als je 2 verschillende gewichten bijvoorbeeld
14 en 11 gram om en om in de vario zou stoppen.

Zou het dan zo kunnen zijn dat;
Onder de 6000 toeren Alleen de 11 gram rollers zorgen voor acceleratie power
Boven de 6000 toeren de 14 gram rollers er bij komen voor topspeed Vmax


Iets met de wet van de rondvliegende kracht ?
Lichter gewicht gaan eerder naar buiten
Zwaardere gewicht gaan later naar buiten
Of was het net anders om..... |(
( ben beslist geen natuurkundige en schooltijd is heeeeel lang geleden )
 
Laatst bewerkt:
Niet doen daar gaat je vario van naar de gallemiezen.
Malossi schrijft het in hun installatie manual vd Multivar2000 als optie
deze is voorzien van voorbeeld tabellen welke rollen je kan mengen + foto's hoe de rollen te plaatsen.

Ben van nature heel nieuwsgierig.
Wat gaat er of
wat kan er in de vario defect gaan ?
 
Laatst bewerkt:
Kheb er wel eens eerder van gelezen dat er gemixt werd

Als je 4 rollen heb blijf je in balans en zal het niet veel kwaad kunnen

maar bij 6 zoals ik heb in mijn silverwing zal de boel uit balans slingeren en dus kapot slaan
 
Malossi schrijft het in hun installatie manual vd Multivar2000 als optie
deze is voorzien van voorbeeld tabellen welke rollen je kan mengen + foto's hoe de rollen te plaatsen.

Ben van nature heel nieuwsgierig.
Wat gaat er of
wat kan er in de vario defect gaan ?
Je rollerbanen lubberen uit, je hoort ook de lichtere rollen rammelen.
Ik heb zelf ook gemengd, en je kan mi. beter gelijke gewichten zoeken.

Maar niemand houd je tegen om te mixen, maar mijn ervaring is dat mixen niet ideaal is.
 
Mengen van rollen kun je tijdelijk doen om uit te vlooien met welke rollen je motor het beste loopt, het is de bedoeling dat als je dat eenmaal weet je de een setje rollen koopt van het correcte gewicht.

Je kunt er permanent mee rijden en in mijn ervaring gaat je vario er niet van stuk oid maar bij een gemengd setje slijten de zware rollen wel erg snel en de vario werkt niet echt mooi vloeiend en soepel , het is verre van ideaal...

Overigens: een mix van 11 en 14 gram word gemiddeld 11+14:2= 12.5 gram en niet 12 gram
 
Laatst bewerkt:
Interessant, zo leer je nog eens wat bij.

Jouw opmerking over slijten vd zwaardere rollen
vroeg mij ook af met de vraag over de rond vliegende kracht
dat je eigenlijk de zwaardere rollen intensiever gebruikt dan de lichtere..... zoiets.

De Duitse tuner en zodra hij het juiste gewicht heeft gevonden, boor of vrees hij de koper kern uit en weegt hij het totaal gewicht van alle rollers samen op weegschaaltje
 
Laatst bewerkt:
Ja,als je niet x aantal setjes wilt kopen en toch testen kun je een zwaar setje kopen en stapje voor stapje de tollen uitdraaien of boren vooropgesteld dat je daarbij enigszins nauwkeurig kunt werken en een nauwkeurig weegschaaltje hebt.
Zo'n weegschaaltje op 0.01 gram nauwkeurig kun je voor 10 eu kopen op dealextreme.com
0.01 is wel nodig, je wilt op 0.1 gram nauwkeurig weten dus dan moet je 1 stap nauwkeuriger meten, immers; 0.1 kan ook 0.19 betekenen.
 
Moet je echt een vaste boorstandaard hebben.
Nauwkeurig zo uit het losse handje gaat 100% niet lukken, is mijn ervaring met een andere hobby.
Daarnaast assortiment frees, slijp of precisie boortjes.
Als zo inschat op dit forum, zal er slechts een enkeling zijn welke dit zelf heeft ;)

Denk dat op 0.1 gram nauwkeurig voldoende is.
Verschil wat ik bemerk per 0.5 gram is nog net zichtbaar op de analoge toerenteller.
( digitaal is beter )
Rij 8x heen en weer om een gemiddelde te krijgen.
En eigenlijk als goed wil doen, moet met 2 de zelfde scooters.
1x met SR rollers
1x met RR rollers

Kortom,
wie genoeg pegels investeer kan nauwkeurig werken.
Mijn investering is even genoeg.

Ben erg benieuwd of dit draadje door andere wordt opgepakt ..... :]
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ongestraft rolletje/sliders gewichten mixen mits je als vuistregel aanhoud dat je beide gewichten niet meer als 1 gram uit elkaar laat liggen.
Het is uiteindelijk alleen maar de bedoeling om tussen gewichten te creëren die b.v. niet te koop zijn.
 
Niet mixen is beter, alleen voor testen mixen. Anders aanpassen door nieuwe kopen of uitdraaien. Reactie van mix is ook anders dan alles gelijk van gewicht, dat bemoeilijkt het tunen. Ook geen oud bij nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan