Meerdere kabels aansluiten op accu

european

Die hard MF'er
26 okt 2003
842
53
Amsterdam
Wil op mijn accu meerdere kabels aansluiten een voor de accu oplader, carmin, usb voor op het stuur, maar heb daar de ruimte niet voor.
Ook omdat alle kabels zijn voorzien van een zekeringskastje.
Nu dacht ik om gewoon 2 kabels te nemen een + en een _ kabel die op de accu zetten en daar vandaan wat aftakkingen maken voor de kabels die ik nodig heb.
Is dit een goede oplossing of hebben jullie een beter voorstel.
Henk
 
DOODENG!! wist je dat er meer draden van voor naar achter over je motor lopen die ongezekerd zijn altijd onder spanning staan? Ik zou er niet meer op gaan zitten zonder de accu af te koppelen.
F04D388E-0DEC-48CF-8BBD-A6BAB1A61516.jpeg


Enneh, wie de steen niet kan dragen is de kroon niet waard!
 
Laatst bewerkt:
kroonsteentjes zijn leuk om een lamp aan de centraaldoos aan het plafond aan de sluiten maar op of in een voertuig hebben ze niks te zoeken.

Het is geen gezicht op een motor, maar een kroonsteentje welke op de juiste manier is vastgezet is een prima verbinding.

Zoals hier eerder gezegd: een corroderende schuifstekker waar grote stromen over gaan is pas echt rampzalig.

Zo hadden we een Renault Megane waarvan de kachelventilator het niet deed en dat is afkeur. Ik heb me een ongeluk gezocht en vond het probleem.
Onder de paravan zit een module voor die ventilator en een grote schuifstekker was door slecht contact maken zo heet geworden dat hij met printbaan en al was weggefikt.

Module opengemaakt, stuk 2.5 mm² snoer op de juiste plek gesoldeerd, gaatje in de behuizing geboord, snoertje naar buiten, kroonsteen er tussen en hij doet het nog steeds prima.
 
Als je geen apparatuur hebt om te solderen, of niet kan solderen en geen kroonsteentjes of schuifstekkers wil gebruiken, zijn duraseal verbinders een goed alternatief. Je krimpt ze met de juiste tang aan de kabel en stookt het plastic omhulsel warm waardoor het strak om de kabel gaat zitten en een corrosie vrije sterke verbinding wordt.

4000795.jpg
 
Het is geen gezicht op een motor, maar een kroonsteentje welke op de juiste manier is vastgezet is een prima verbinding.

Ik zei ook niet dat de verbinding niet goed zou zijn, maar dat een kroonsteentje gewoon niet in een voertuig thuis hoort ;)

Zoals hier eerder gezegd: een corroderende schuifstekker waar grote stromen over gaan is pas echt rampzalig.

Dan zal je dus als je kiest voor een verbinding met een schuifstekker ervoor moeten zorgen dat er geen vocht en rotzooi bij kan komen, dan is er niks aan de hand. Er zijn niet voor niets miljoenen auto's en motoren gemaakt met dergelijke verbindingen.

Zo hadden we een Renault Megane waarvan de kachelventilator het niet deed en dat is afkeur. Ik heb me een ongeluk gezocht en vond het probleem.
Onder de paravan zit een module voor die ventilator en een grote schuifstekker was door slecht contact maken zo heet geworden dat hij met printbaan en al was weggefikt.

Module opengemaakt, stuk 2.5 mm² snoer op de juiste plek gesoldeerd, gaatje in de behuizing geboord, snoertje naar buiten, kroonsteen er tussen en hij doet het nog steeds prima.

Iedereen maakt fouten! :+
 
Er is niks mis met kroonsteentjes als je ze maar op een juiste manier gebruikt, nooit zonder adereindhulsjes onder een schroefverbinding behalve wanneer het een testopstelling is.

Als je netjes aandereindhulsjes gebruikt wordt het inderdaad een ander verhaal omdat je dan de draden ineen krimpt tot 1 massa welke goed in een kroonsteen blijft zitten (toch zie ik zelf kroonsteentjes nog steeds als een tijdelijke oplossing maar dat is natuurlijk persoonlijk)
 
Dan zal je dus als je kiest voor een verbinding met een schuifstekker ervoor moeten zorgen dat er geen vocht en rotzooi bij kan komen, dan is er niks aan de hand. Er zijn niet voor niets miljoenen auto's en motoren gemaakt met dergelijke verbindingen.

Dat is een beetje een probleem onder de paravan.
 
Als je netjes aandereindhulsjes gebruikt wordt het inderdaad een ander verhaal omdat je dan de draden ineen krimpt tot 1 massa welke goed in een kroonsteen blijft zitten (toch zie ik zelf kroonsteentjes nog steeds als een tijdelijke oplossing maar dat is natuurlijk persoonlijk)
Wat je ook nooit moet doen is na het draad strippen het draad in elkaar draaien alsof je er een puntje aan wil draaien want dat verzwakt het draad.
Ik gebruik ze altijd bij knipperlichten omdat die ronde stekkertjes onbetrouwbaar zijn en die hebben het van 2007 tot 2016 volgehouden. Daarna heb ik de motor in puin gereden, de kroonsteentjes hebben de aanrijding overleefd en zijn op de volgende motor ook voor de knipperlichten gebruikt. Goeie dingen eigenlijk wel, heel betrouwbaar en nooit gezeik met corrosie op het contactvlak. Beetje tape erom en het zit als een huis. Ik vervang ook wel andere stekkers door kroonsteentjes.
 
Wat je ook nooit moet doen is na het draad strippen het draad in elkaar draaien alsof je er een puntje aan wil draaien want dat verzwakt het draad.
Ik gebruik ze altijd bij knipperlichten omdat die ronde stekkertjes onbetrouwbaar zijn en die hebben het van 2007 tot 2016 volgehouden. Daarna heb ik de motor in puin gereden, de kroonsteentjes hebben de aanrijding overleefd en zijn op de volgende motor ook voor de knipperlichten gebruikt. Goeie dingen eigenlijk wel, heel betrouwbaar en nooit gezeik met corrosie op het contactvlak. Beetje tape erom en het zit als een huis. Ik vervang ook wel andere stekkers door kroonsteentjes.
Het werkt wel, maar het is te lelijk voor woorden. Op verbindingen die veel bewegen zijn ze door de puntdruk in het kroonsteentje (van het schroefje) ook gevoelig voor afbreken (adertje voor adertje). Ik huis beweegt niks dus kan het prima, daarnaast is de enkele kern van huisdraad natuurlijk veel geschikter hiervoor. Blijkbaar bewegen jouw knippers ook niet veel. Nog steeds lelijk en als ik het in een motor vind heb ik meestal geen goed woord over voor de vorige eigenaar, 't is toch een soort van voorteken :+

Ik heb zelf dit spul: 50 Sätze 2.8mm Stecker Terminal Motorrad Auto ATVs Automobil Elektro Offroad | eBay

Kost geen reet, en dan heb je het gewoon met een net stekkertje zitten. Gemiddelde monteur heeft niet eens door dat het niet standaard is.
 
Ben het regelmatig tegen gekomen tijdens het klussen dat ik een keuken ging plaatsen en het stroom moest aanpassen, draai een stopcontact open en zie alleen maar zwarte draden....... Vloek even en trek vervolgens alles aan stroomwerk uit de keuken om opnieuw te beginnen. Buitenstopcontacten die omgedraaid zitten en de pvc aansluiten aan de bovenkant er in gaan, trekt alles los en maakt even een U bocht voor de veiligheid. Gewone verlengkabels door de tuin heen in de grond op 10 cm diepte...... Haspels met tig apparatuur er op en niet afgedraaid....... Hennep kwekerij die de kabels met kroonsteentjes aan de lampen vast heeft zitten en zich afvraagt waar de kortsluiting vandaan komt om vervolgens een gesmolten kroonsteentje te vinden. Koperleidingen van een badkamer kaal in het beton gestuukt.....

Ik zou gewoon audio kabel gebruiken voor alles en elk stekkertje vervangen door een kroonsteentje en met ducktape alles vastplakken..... |(


Doe het goed of doe het niet, je voorkomt dan een hoop ellende.
 
Ik heb zo'n relais gebruikt, stuk minder kabels als zo'n kastje.

Relais met zekering

Zit bij mij vlak naast de accu, zekering zit erop, dus hoef je niet apart aan te leggen.
Geschakelde + heb ik afgetakt bij de remlichtschakelaar van de achterrrem, lekker dichtbij.


thumb
En jij denkt niet dat er een relais in dat kastje van hem zit? :+

Alleen is dat dus een "slim" kastje, met gelijk 5 aftakkingen waarvoor jij nog wat huiswerk moet doen. Persoonlijk heb ik denk ik toch ook wel een voorkeur voor een relais + zekeringenblokje als er meer aan moet hangen.
 
Ben het regelmatig tegen gekomen tijdens het klussen dat ik een keuken ging plaatsen en het stroom moest aanpassen, draai een stopcontact open en zie alleen maar zwarte draden....... Vloek even en trek vervolgens alles aan stroomwerk uit de keuken om opnieuw te beginnen. Buitenstopcontacten die omgedraaid zitten en de pvc aansluiten aan de bovenkant er in gaan, trekt alles los en maakt even een U bocht voor de veiligheid. Gewone verlengkabels door de tuin heen in de grond op 10 cm diepte...... Haspels met tig apparatuur er op en niet afgedraaid....... Hennep kwekerij die de kabels met kroonsteentjes aan de lampen vast heeft zitten en zich afvraagt waar de kortsluiting vandaan komt om vervolgens een gesmolten kroonsteentje te vinden. Koperleidingen van een badkamer kaal in het beton gestuukt.....

Ik zou gewoon audio kabel gebruiken voor alles en elk stekkertje vervangen door een kroonsteentje en met ducktape alles vastplakken..... |(


Doe het goed of doe het niet, je voorkomt dan een hoop ellende.


Ja man, iedereen doet altijd alles fout, te erg voor woorden, gefaarluk en alles..

Deze is gedaan door pro’s..

 
Terug
Bovenaan Onderaan