Mechanische snelheidsopnemers, afwijkend per wielmaat?

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.347
221
Lunteren
Yamaha monteerde op veel modellen uit de jaren 80 snelheidsopnemers die er allemaal hetzelfde uitzien. Bij Cmsnl blijken er wel degelijk verschillen te zijn gezien allemaal verschillende typenrs. Nu vraag ik me af, zijn die dingen enigszins uitwisselbaar? Ik kan me zo voorstellen dat die dingen per wielmaat verschillen, en je die dingen dus van andere types kan gebruiken zolang de wielmaat maar gelijk is.

Ik heb nl. een FJ1200 die in korte tijd al weer een snelheidsopnemer gemold heeft, 17 inch voorwiel. Ik hoop dat het toeval is en niet iets structureels....
Kan ik hierin ook een snelheidsopnemer monteren van een XJ900 (18 inch voorwiel).

Snelheidsopnemers van de XJ900 (18inch) heb ik nl genoeg liggen, van de FJ1200 zal ik er 1 moeten kopen.
 
Als de overbrenging het zelfde is wel anders krijg je een tellerafwijking,draait je km tellerkabel wel soepel genoeg,
een te zwaar draaiende kabel molt geheid weer de opnemer.
 
Als de overbrenging het zelfde is wel anders krijg je een tellerafwijking,draait je km tellerkabel wel soepel genoeg,
een te zwaar draaiende kabel molt geheid weer de opnemer.


De kabel en teller draait allemaal soepel.

Ik kan de overbrenging niet bepalen, kan het wormwiel niet zien.

Of ik moet het wiel bijv 10 x rond laten draaien en dan meten hoeveel graden de kabel gedraaid is. Maar dat nogal een omslachtige meting.
 
Als je de opnemers voor 2 verschillende wielmaten heb kan je er wel vanuit gaan dat ze niet uitwisselbaar zijn.
Je kan ze ook uit elkaar halen en het aantal tanden tellen.Nu is het wel zo dat iedere teller af fabriek een minimaal
10% positieve afwijking heeft ,dus heb je een opnemer die langzamer rond gaat zou dat niet erg zijn.
 
Net de onderdeelnrs eens vergeleken,de eindcijfers zijn gelijk,alleen de kleur is anders,ik denk dat ze
toch gewoon uitwisselbaar zijn en dat de wieldiameter niet uitmaakt want het zelfde onderdeel word ook
gebruikt voor de RD500 en die heeft een 16 inch wiel.En anders laat je toch iemand met een gps achter je aan rijden,dan weet je of de snelheidsmeter
afwijkt,of rij langs zo,n bord wat de snelheid aangeeft die langs de weg staan.
 
Bij yamaha zijn de nummers voor ieder hetzelfde onderdeel gelijk alleen de eerste drie getallen schelen. Frame bijvoorbeeld heeft van alle motorfietsen hetzelfde nummer. De eerste drie cijfers zeggen of het van een rd50 of fjr1300 is.. wel een verschil
 
Laatst bewerkt:
Onderdeel nummers van de opnemer voor de XJ900 en RD500 zijn het zelfde,de wielmaat van een XJ is 18 inch en
van de RD 16inch dan zal het verschil in de teller zelf zitten en niet in de opnemer,daarom zal buiten de kleur de opnemer
van de FJ zeer waarschijnlijk ook het zelfde zijn.
 
Bij mn tdm een kleiner voorwiel erin gezet van een fzr. Ook de opnemer overgezet. Gewoon een Yamaha met zelfde maat wiel/ velg opzoeken.
Of nieuwe streepjes op de snelheidsmeter zetten 😉
 
Inmiddels de opnemer van een XJ er in gezet, maar nog geen gelegenheid gehad om het te testen.
Een tomtom meenemen en daarop de snelheid vergelijk is uiteraard ook geen probleem, maar ik heb dat met de originele snelheidsopnemer nooit gedaan dus ik heb geen goed vergelijk.
Ik zie het morgen of volgende week.

Maar ik was eigenlijk op zoek naar iemand die zo'n wel eens losgehaald heeft en geconstateerd had dat die dingen inderdaad verschillen of gelijk zijn.
Ik zal eens kijken of ik die kapotte open kan krijgen, en zo ja, of er dan nog tanden genoeg op zitten om te kunnen vergelijken met 1 van een andere wielmaat.
 
Maakt dat wat uit of je geen goed vergelijk heb,het gaat er om dat hij juist aanwijst of niet te veel afwijkt
tegenover wat de TT aangeeft,de rest is onbelangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Terug
Bovenaan Onderaan