Matchless zuiger warmtevastloper?

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Van een Matchless 500 cc, is er een warmtevastloper opgetreden.
De waarden van de cilinder:
full


Waarschijnlijk is de oorzaak losgetrilde cilinder (bodem) moeren,
1tje zat redelijk vast , 2 diagonaal bijna hand los, en 1tje verdwenen.
Valt ook niet mee zonder Torque specs

Nu is het waarschijnlijk vloeken in de kerk, de zuiger is zal maar zeggen in het vierde kwadrant gaan slijten. Kunnen we die sporen wegpolijsten met korrel 1500. Of zeg ik nu iets heel kwaadaardigs...

Wat wel opvalt is dat de machine vrij warm loopt.

Of kan iemand me vertellen dat het een andere oorzaak zou kunnen zijn.

Toch nog vriendelijk bedankt, voor een reactie.
 
Ik zag eens op een filmpje van 500cc tweetakt gp motoren uit de jaren '70 dat een zuiger werd bewerkt met schuurpapier en een teiltje water. Daarbij werd telkens een draaiende heen en weer beweging met een halve slag gemaakt, rondom de zuiger.

Wat betreft de hoge temperatuur, die kan veroorzaakt worden door een verkeerd ontstekingstijdstip of een te arm mengsel.

Verder kan die vastloper veroorzaakt zijn door een onjuiste materiaalkeuze van de zuiger, door verkeerde spelingen, coniciteit of onrondheid, blow-by langs de zuigerveren.
Of een olieprobleem natuurlijk.
 
Tsja, als de cylinder los zit en de zuiger er in gaat 'jutteren'kun je gekke dingen krijgen denk ik.

Kun je een plaatje posten van de zuiger/cylinder en een beeld van de schade geven?
(wat is de gehanteerde zuigerspeling?)
 
De sporen op de zuiger zijn erg hard, maar kunnen met beleid worden verwijderd. Je zult ook sporen op de cilinderwand hebben en die verwijder je met natronloog. Zo deden wij dat althans toen een dergelijke machine modern was.

Ik heb eens een bijna nieuwe Norton Atlas gedemonteerd omdat er steeds een zuiger vastliep en die motor had een drijfstang die niet zo recht was als je mocht verwachten van een motor die geen jaar oud was.
 
Gooi die zuiger maar in de vuilnisbak,of maak er een asbak van,cilinder wegbrengen naar een revisie bedrijf en een nieuwe zuiger laten inmeten.Knoeien met schuurpapier is voor dummies.
Gladmaken van zuigers werd vroeger bij 2 takt wegrace motoren wel gedaan om
versneld de zuiger in te laten lopen,maar is geen goed idee bij een viertakt.
 
Laatst bewerkt:
Nee Sammie.. Niks moeilijks aan. De cilinderopbouw is gewoon niet vastgezet volgens fabrieksspecificatie. Ik krijg ook meteen bedenkingen bij de professionaliteit van de rest van de motor opbouw (zuigerpassing etc).

Die zuiger is gedaan en kan je niet hergebruiken. Heb je de cilinder al gecontroleerd? De regel bij klemmende zuigers is dat de cilinder ook eraan is.

De zuiger heeft overmatig uitgezet en dat komt door oververhitting of te krappe passing

Verdachte nummer 1: te grote zuiger
Verdachte nummer 2: olie probleem

Ik vermoed dat je de loszittende tapeinden buj toeval hebt ondekt en dit losstaat van je warmloper.

Succes met de wederopbouw. Laat een zuiger inpassen door een specialist anders kan je het hele zooitje over 100km weer loshalen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze zuiger idd niet meer gebruiken en in hoofdzaak omdat de bovenste zuigerveer, die het heetst wordt, niet lekker past in het uitgelebberde slot van de zuiger waar hij in zijn geheel contact mee moet maken.

Een belangrijke taak van de zuigerveer is het overbrengen van de hitte van de zuiger op de cilinderwand en dat gaat op deze manier niet goed lukken.
 
Ok, er wordt op het laatst nogal wat geroepen zoals aandraaien op fabriekspecificaties.
DIE ZIJN ER NIET!

EN heeft men bovenin de tabel gelezen over de grootte vd zuiger en cilinder,
DAAR is dus niks mis mee.
Alleen klopt het Top land niet

en een uitgeleberd slot, ik meen dat ik daar geen waardes van heb gegeven en op de foto is dat niet te zien.

Ik zie , al doen jullie gekscherend erover, iets inde hartlijnen van Janbros
 
Ok, er wordt op het laatst nogal wat geroepen zoals aandraaien op fabriekspecificaties.
DIE ZIJN ER NIET!

EN heeft men bovenin de tabel gelezen over de grootte vd zuiger en cilinder,
DAAR is dus niks mis mee.
Alleen klopt het Top land niet

en een uitgeleberd slot, ik meen dat ik daar geen waardes van heb gegeven en op de foto is dat niet te zien.

Ik zie , al doen jullie gekscherend erover, iets inde hartlijnen van Janbros

En wat verwacht je nou precies van ons :? Als je alles beter weet dan kan je het ook wel zelf uitzoeken.
 
Betreft de cilindervoetmoeren, die draai je gewoon vast. En de eerste paar keer dat je met de motor gereden hebt voel je even of ze nog vast zitten, want ze willen in het begin wel eens wat loslopen. Daarna niet meer is mijn ervaring.
Welk merk zuiger is het? De originele zuigers hebben heel weinig speling nodig, maar de JP of Gandini zuigers hebben erg veel speling nodig. Zomaar 0,12 en voorzichtig inrijden.
De zuigers zijn ook veel zwaarder dan de originele wirewound of hepolite.
 
Laatst bewerkt:
Ok, er wordt op het laatst nogal wat geroepen zoals aandraaien op fabriekspecificaties.
DIE ZIJN ER NIET!

EN heeft men bovenin de tabel gelezen over de grootte vd zuiger en cilinder,
DAAR is dus niks mis mee.
Alleen klopt het Top land niet

en een uitgeleberd slot, ik meen dat ik daar geen waardes van heb gegeven en op de foto is dat niet te zien.

Ik zie , al doen jullie gekscherend erover, iets inde hartlijnen van Janbros

Kijk dan nog eens goed naar de foto, naar de plek waar de bovenste zuigerveer eindigt. Daar is duidelijk de boel breder,cq het aluminium smaller en het duurt niet zo gek lang of een stukje zuigerveer breekt af en wandelt naar buiten. Moet ik je foto's laten zien hoe dat er uitziet?

Wegpleuren die zuiger en als je het beter weet moet je hier geen vragen stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan