Matchless 500cc , witte bougie, max 70

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Op deze fiets hoor normaal een amal carb te zitten, omdat die in slechte staat verkeerde hebben we er een nieuwe wassel op gezet.
Bij de Rips gekocht
Daar de machine helemaal van de grond af aan is opgebouwd, weten we ook niet precies hoe alles zat.
De wassel heeft geen luchtfilter of airbox.
Standaard wordt die geleverd met een 200 sproeier, maar verhogen heeft geen effect de machine wordt te heet en loopt niet harder dan 70, met een witte bougie isolator.
Max snelheid voor die machine is 120 km/h.
Starten en stationair lopen doet hij prima
Ik heb al gezocht maar vond niets vergelijkbaars
 
Gaat hij inhouden bij volgas en pikt hij weer op bij minder gas?
 
Dan krijgt hij een te arm mengsel, grotere hoofdsproeier en/of sproeiernaald omhoog.

Kijk uit want bij een te arm mengsel wordt de motor veel te heet en krijg je vastlopers.
 
Idd alles in het blok is nieuw waaronder 1e overmaat zuiger. Carb die erop zat was van een 350 volgens Johan geertshuis vandaar ook de wassel gekocht (9/30R)

De naald staat nu op de onderste stand en main jet 400. En nog vraagt hij meer volgens de bougie. Needle jet is 106.

Tot de 60 rijdt en loopt die mooi maar daarna moet je idd met je gashendel spelen om naar de 70 te komen iets te veel en hij houdt direct in.

Hoop dat dit verhaal wat extra info geeft
 
Met de huidige benzine verkleurt een bougie nauwelijks. Wit betekent: nog geen aanslag.
 
Haal de sproeiernaald eerst eens omhoog en kijk wat er gebeurt. Heb je een choke? Hoe loopt hij met de choke een stukje dicht?
Heb je geen choke, dek dan de luchtinlaat een stukje af met duct tape en kijk hoe hij loopt, loopt hij dan beter bij gasgeven, is het mengsel veel te arm.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Sproeiernaald staat helemaal omhoog (rijkste stand)

Ik heb de choke ook geprobeerd maar dan viel hij ook direct terug.

In het begin met afstellen was ik nog bezig met kleinere sproeiers maar dan wordt de motor zelf loeiheet.

Ik heb van het weekend 1 van die kleinere sproeiers gepakt en uitgeboord Gewoon ter lering en vermaak voor mij wat de machine doet.

Sproeier 400 meten ik 1.75mm heb toen een boor van 2mm gepakt (best een grote stap vond ik) hier reageerde hij nauwelijks op. Bougie was wel iets minder wit.

Mischien zit ik verkeerd te denken of in de verkeerde hoek aan het zoeken maar ik denk nu dat de needle jet toch te klein is omdat het daar langs moet of mischien gewoon de verkeerde carb

Alvast bedankt
 
Ik weet niet wat normaal is bij zo'n klassieker, maar in mijn Honda XR 600 eenpitter zat een 160 hoofdsproeier, ook met een gewone schuifcarburateur.
 
Hoe zit het met de andere afstellingen? Voorontsteking en kleppendiagram, klopt dat?
 
Maar, een matchless 500 heeft origineel toch wel een luchtfilter? Het klinkt alsof hij te arm loopt omdathij de weerstand van deze mist?
 
Hoe zit het met de andere afstellingen? Voorontsteking en kleppendiagram, klopt dat?
Voorontsteking staat afgesteld op de maat van het timing Wheel. 39 graden voor TDC.
Magneet is opnieuw gewikkeld.

Wat bedoel je met kleppendiagram? Ze zijn gesteld maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Allebei de benzinekranen zijn trouwens schoon en geven 500ml/min per stuk daar lag het probleem helaas ook niet
 
Maar, een matchless 500 heeft origineel toch wel een luchtfilter? Het klinkt alsof hij te arm loopt omdathij de weerstand van deze mist?
Over het algemeen zie ik ze alleen met open kelk als ik Google hier en daar een luchtfilter idd. Maar als ik de choke gebruik om de luchttoevoer iets te minderen houdt die ook direct in helaas
 
Wat betekent NotaBene 106 bij een Needle Jet, ik weet dan een main Jet 200,
200 ml per minuut levert
 

Bijlagen

  • CARBY JET SIZES.pdf
    70,9 KB · Weergaven: 11
Zou eerst maar uit of je wel/geen luchtfliter op je motor moet hebben.. Welk type matchless heb je? En wat zegt je WPH?
 
Zou eerst maar uit of je wel/geen luchtfliter op je motor moet hebben.. Welk type matchless heb je? En wat zegt je WPH?
Ik hoor hem niet te hebben volgens het wphb. Ik heb een G80. (Model met de niertjes en kleine olie tank)

Originele carb ben ik naar het zoeken maar zijn moeilijk te vinden. De matchlesshop rade deze carb aan.
 
Dus deze niet?
1551120876232.png
 
Joh, er is een AJS/Matchless club.. Vraag het daar en dan ben je vlugger klaar dan hier denk ik..
 
Voorontsteking staat afgesteld op de maat van het timing Wheel. 39 graden voor TDC.
Magneet is opnieuw gewikkeld.

Wat bedoel je met kleppendiagram? Ze zijn gesteld maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Allebei de benzinekranen zijn trouwens schoon en geven 500ml/min per stuk daar lag het probleem helaas ook niet

De nokken moeten op een bepaalde plaats staan zodat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan