Magna weer aan de magna. rattig/post-apocalyptisch/mad-max

magnamaniac

MF fossiel
Donateur
25 jul 2002
29.203
3.488
land van maas en waal
Na jaren magnaloos te zijn geweest heb ik een tijdje geleden een '84 VF700C magna hier in de buurt voor het enorme bedrag van €125 van een MFer over genomen. Beestje stond al enkele jaren onder een hoes eerst in de garage en daarna in de tuin. Eerste klusje is verse peut er in, dikke accu er aan en kijken of er leven in komt. dan kijken we weer verder wat er technisch aan MOET gebeuren (iig de remmen en lekke linker vorkpoot). Daarna ga ik er wat leuks van maken om mee naar junktown in Tsjechië te gaan.

De basis, met spuuglelijk zadel. de kleur is in het echt nog erger als op de foto.
46368172_2263589890340324_6862036461038862336_o.jpg

46459172_2263589973673649_8692734750193876992_o.jpg

Ik zal proberen de voortgang hier een beetje bij te houden.
Helaas heb ik geen tijd voor de €500 challenge, anders had ik me daar zekers aangemeld.
 
46489709_2265539026812077_4159477080859344896_o.jpg

De carbs zullen ook nog "ff" er af moeten en uit mekaar, 2 stuks lopen over.

46470027_2265538993478747_4122525355498012672_o.jpg
Da's zeker genoeg oempf om te starten :P
Na een paar pogingen en wat startspray startte hij dan ook, maar wel met wat mechanisch geluid uit de achterste cilinderbank.

46474716_2265539030145410_6484230289911447552_o.jpg
De oorzaak van het geluid, een (veel) te slappe nokasketting. Gelukkig ken ik deze motoren goed genoeg om te weten wat er waarschijnlijk aan de hand is en hoe dat op te lossen.

46451130_2265539046812075_4373886912042106880_o.jpg

Al een aardig stukje kaler zo.

46486200_2265539113478735_3001817754878607360_o.jpg

De nokassen zien er op het eerste gezicht goed uit. binnenkort klepspeling controleren en de nokken ook meteen beter bekijken.
 
Magnamaniac, mooi om weer een magna bij je te zien! En niet echt duur. Maar dat zadel, de kleur, hoe bedenkt iemand het? Naks van de achterste cilinderrij verdachte van het mechanische lawaai? Ik ga het volgen!
 
Weinig spectaculairs gedaan afgelopen weekend.
Omdat de carbs lekten, deze verwijderd en open gemaakt. de vlotterbakken bevatten wat poeder-residu en verder zagen ze er eigenlijk best goed uit van binnen. Voor de zekerheid toch de sproeiers maar even verwijderd en alles doorgespoten met reiniger en perslucht. Overal waar wat uit moest komen deed dat ook, dus dat zag er goed uit, ik heb er wqel vertrouwen in. De rubbers die de vlotterbakken afsluiten waren wel kneiterhard en helemaal platgedrukt. Hier kwam de lekkage dan waarschijnlijk ook vandaan. Voor wie niet bekend is met deze V4's, De vlotterbakken staan schuin en derhalve is een deel van de naad dus altijd onder vloeistofniveau. Als de seals niet goed dichten heb je dus al snel lekkage. In tegenstelling tot bv m'n CB350, deze zitten in principe bijna altijd boven niveau.
Dus maar een setje besteld met voor de zekerheid ook 4 nieuwe vlotternaalden met zittingen. Deze komen als het goed is deze week binnen, dus volgende week kan ik testen.
De remmen liepen behoorlijk aan (moest wat gepast geweld gebruiken om de motor überhaupt de schuur in te kunnen rollen vorige week), dus deze ook maar uit elkaar getrokken om schoon te maken en evt onderdelen te vervangen. Ook hier zag alles er eigenlijk verbazingwekkend goed uit, op wat aanslag op de stofringen en wat oxidatie in de groeven van zowel de stofringen als de seals na. De zuigertjes hadden alleen op het uiteinde lichte roest, wat met wat 800 korrel goed te verwijderen was. Het enige wat wat meer aangetast was, was de glijbus waar de klauw over beweegt (#11 op de tekening). Deze weer netjes gemaakt en van een beschermend laagje voorzien. Daarna de klauwen weer in elkaar gezet, nu bewoog alles lekker soepel.
De linker klauw was wel zo vet als spek, vanwege een lekkende keerring in de vorkpoot. Nog een klusje om te doen dus, zonet nieuwe keerringen besteld en ook maar meteen harmonicarubbers voor om de poten. Ik had geen pitting gezien, maar het staat gewoon wel leuk. Het is sowieso de bedoeling om All-road banden te monteren.
De remblokken van links hebben trouwens voor de zekerheid een middagje in de ontvetter gelegen, ook al zagen ze er droog uit.
Volgende keer wellicht weer wat plaatjes.
 
Ha kwam op mijn speurtocht naar Magna informatie jou topic tegen. Leuk!
Heb vanmiddag mijn eigen Magna op de tafel gezet voor een nadere inspectie. Kwam al een gesmolten stekker tegen van de dynamo draden, de drie gele.
Jammer dat je de challenge niet mee kan rijden.

Hebben wij elkaar al eens ontmoet tijdens de DHR?
 
Hoi jottum, we hebben elkaar wel vaker gesproken, oa idd op DHR. Misschien ken je me beter als Chris. Ik beantwoord is ook de rataplan FB.
De 3 draden is de beste oplossing De stekker verwijderen en de draden gewoon solderen, volgorde maakt niet uit.
 
nog wat plaatjes bij de tekst van vorige week:
47185784_2283022571730389_8272505443327148032_o.jpg

46822481_2283022561730390_5092423700733493248_o.jpg

47075004_2283022545063725_8322058250547625984_n.jpg

47035750_2283022648397048_7599474893993803776_o.jpg

47217135_2283022661730380_2233619633733107712_n.jpg

De bestelde onderdelen zijn nog niet binnen, dus ik kan nog niet verder met de carburateurs en de remmen.

En vandaag ook nog wat gedaan.
mh, dat hoort zo niet te zitten, vandaar dat het achterwiel amper draaide. Demonteren en de as ff smeren en dat is ook weer opgelost
47232129_2283022791730367_1370499458285961216_n.jpg


De inhoud van voornamelijk de linker vorkpoot. Zo zwart heb ik het nog nooit meegemaakt. Wel dat er (stinkende) grijze drab/vloeistof uit komt, maar echt GITzwart alsof er kleurstof in zit? Nee nog nooit en vreemd genoeg stonk het ook niet. Zou er iemand afgewerkt motorolie in gedonderd hebben?
De inhoud van de rechterpoot zag er nog best goed uit, redelijk helder.
47043393_2283022675063712_5935377166479917056_o.jpg


Hij wordt steeds kaler en kaler.
47065035_2283022718397041_7226092904253489152_o.jpg
 
48384883_2314469265252386_5487976419029942272_o.jpg

Da's weer een stukje verder uit elkaar om de ratel te onderzoeken. Bij het proberen te demonteren van de voorste kettingspanner merk ik dat het niet op de normale manier kan. dwz het spanblad blijft ergens hakken.
Dan maar stukje bij beetje er alternatief uit krijgen (zonder iets te slopen)
Als ik 'm er uit hewb blijkt bij nadere inspectie BEIDE spanbladen totaal verkeerd te zitten. Van de achterste cilinders zal het vrij eenvoudig zijn dit weer goed te krijgen, maar of hey bij de voorste ook gaat lukken zonder het blok te moeten splitsen?????Daar zit ik eigenlijk toch niet op te wachten.
Degene die het zo in elkaar heeft gezet is behoorlijk lomp geweest :(

Oh, nokkenassen en slepers zien er btw nog best goed uit. Minimale pitting op de nokken en de slepers zijn 100%
 
voor wie een beetje weet hoe deze spanners in elkaar/in het blok zitten: van beide spanners zit het bewegende spanblad NIET in de uitsparing in het carter, maar er naast/voorbij. De spanners doen dus eigenlijk niets.
 
Gewoon op de gok naar binnen laten vallen. Zal wel vanzelf op de goeie plek komen toch? :?
Meestal wel inderdaad (ja, echt), maar blijkbaar dus niet altijd. Met een beetje opletten heb je dat echter wel in de gaten als je de blokkering van de spanner haalt na het monteren.


Vandaag weer verder gegaan en geluk gehad, met de carterpan verwijderen kon ik er bij. De spanner is nu los.

49072886_2315938015105511_2173342117080858624_o.jpg

(blik van onderaf het carter in, meteen oliezeef en rotzooi in carterpan gecontroleerd, zien er beide top uit)
Deze 2 boutjes los en ik kon het spanblad verwijderen.

48397551_2315938048438841_6467159706170294272_o.jpg

Zo hoort het spanblad in het beugeltje te zitten.

48390977_2315938118438834_3350107166991187968_o.jpg

En zo zat het geklemd tussen het beugeltje en de nokkenasketting te hoogte van de krukas.
Je zie 2 glimmende stukken, hier is de ketting wat ingesleten op het spanblad.

48419879_2315938025105510_554283375137914880_n.jpg

Het beugeltje weer op z'n plek, gezien vanuit de voorste cilinderkoppen. Daar moet het spanblad dus in komen te vallen.
Nu vingers gekruisd dat de koppakkingen niet gaan lekken, doordat er kopbouten los zijn geweest.
 
Wow..

Ik heb eens iets vergelijkbaar meegemaakt. Eigenaar van een VF750F kwam met een ratelend blok al rijdend aan om te vragen of het geluid normaal was voor een VF..

Zelfs de blokkeerstift was los uit de spanner:
IMG_7831.jpg


De nodige schade aan het spanblad:
IMG_7833.jpg


En de ketting had een gat geslagen in het olie verdeelstuk voor de nokkenas aflagering:
IMG_7834.jpg


Dit blokje heeft zeg maar echt geluk gehad.

Chris, je heb een PM..
 
Ik ben nog op zoek (voor weihnug, het is een budgetproject) naar een 17" VF700/750S achterwiel. Deze komt ipv het standaard 16"exemplaar en geeft me wat meer (allroad) bandenkeuze. Het mooie is dat deze 1:1 om te wisselen is.
 
Welke VFer die wel eens aan de carbs heeft gewerkt kent dit beeld niet?

48408941_2324794844219828_4457706304084901888_o.jpg


48944777_2324794730886506_457691450436485120_o.jpg

Zou 20 liter brandstof genoeg zijn?
of nog wat meer voor lange afstanden?
49035893_2324794740886505_1127228907162959872_o.jpg


De collector is ook niet meer helemaal tiptopO-)O-)O-)
48997498_2324794914219821_4832149953906212864_o.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan