Lussen aan verkeerslichten

Tonerider

MF'er
18 apr 2019
102
80
Ik heb een eigenaardig probleem. Hier in de buurt zijn een aantal verkeerslichten die werken met zo'n lussen in de grond om de verkeerslichten te regelen. Het probleem is dat m'n motor daar niet door wordt herkend. Dus ik moet altijd wachten tot er een auto achter mij komt staan.
Jullie begrijpen dat dit best lastig is, zeker als je soms ook 's nachts op de baan bent. Dan heb ik de keuze tussen een eeuwigheid wachten, door het rood rijden of om rijden. :p
Is er iemand die een oplossing weet voor dit probleem? Iemand heeft gezegd om een magneet onderaan de motor te plaatsen, maar dan is de vraag welke. Ik zag op pepper dit passeren: 2.57 extra korting op sterke magneet voor magneetvissen! - Pepper.com Zou dit werken of bestaat er het gevaar dat ik iets ontregel?
 
Hier staat al een hoop in

https://www.motor-forum.nl/threads/wachten-voor-rood-hoelang-j.67139/
Zoek eens op "detectielussen". Technisch gezien zou een magneet moeten werken, Of dat in de praktijk ook zo is..

Er komt wel een extra demensie bij... Bij thuiskomst moet je je motor ontdoen van alle verloren bouten, brillen en kleingeld, anders werkt die magneet niet meer.
Misschien ga ik dat met die magneet wel testen
 
Ik heb er een besteld op Bol.com (voor veels te duur)... Zondagnacht effe testen in zoetermeer, daar ken ik sowieso de verkeerslichten die ik moet mijden... Is gelijk half zoetermeer wakker
 
bedankt al voor de reacties.

Hier staat al een hoop in

https://www.motor-forum.nl/threads/wachten-voor-rood-hoelang-j.67139/
Zoek eens op "detectielussen". Technisch gezien zou een magneet moeten werken, Of dat in de praktijk ook zo is..

Er komt wel een extra demensie bij... Bij thuiskomst moet je je motor ontdoen van alle verloren bouten, brillen en kleingeld, anders werkt die magneet niet meer.
Misschien ga ik dat met die magneet wel testen
bedankt voor de link. Dus proberen over de lusrand zelf te rijden is blijkbaar de oplossing. Ga het deze week eens proberen.
En ondertussen toch maar al zo'n magneet bestellen. Werkt het niet, kan ik nog altijd gaan magneetvissen (spijtig genoeg ligt er geen meer aan dat rood licht :9 )

Het is trouwens in Ertvelde (België). Dan hebben we eens een rood licht met verkeerslussen en dan werkt het niet goed. Nederland heeft op vlak van het wegennet en de afstelling van rode lichten wel een mijlenverre voorsprong op België.
 
Sorry hoor maar je blijft toch niet een eeuwigheid als een dummy wachten,ik rij gewoon door rood,laat ze maar lekker het heen en weer krijgen.
Maatje deed dat, stond een agent in burger in vrije tijd. Bekeuring, verweer, vóórkomen en gewoon moeten aftikken, je hebt geen poot om op te staan. Je kan afstappen, naast je motor de stoep op lopen, naar de kruisende weg en daar je weg vervolgen als je links of rechts moet, of bij een zebrapad oversteken over de kruisende weg als je rechtdoor moet.

Pakkans is natuurlijk klein er is uiteindelijk niemand in de buurt
 
Hier in de buurt heb ik ook zo'n stoplicht. Niets werkt. De enige legitieme oplossing is rechtsaf ipv linksaf en dan draaien om vervolgens rechtdoor te rijden. Daar werkt hij wel.

Magneet wel over gedacht maar nooit getest. Heb ook niet zoiets groots liggen, moet een flinke jongen zijn met een net zo groot magnetisch veld.
 
Heb het probleem gehad bij twee verkeerslichten hier. Gemeld via de site van de MAG. Eén week later waren allebei de lussen gevoeliger afgesteld en werkten ze prima op de motor :t

Zal wel een klein beetje te maken hebben met de reactiesnelheid van de gemeente waar je woont hoe snel het opgelost wordt trouwens...
 
Magneet wel over gedacht maar nooit getest. Heb ook niet zoiets groots liggen, moet een flinke jongen zijn met een net zo groot magnetisch veld.
Dat weet ik nou net niet... die vismagneten zijn echt krankzinnig sterk en klein, dat veld gaat het om en daar is een klein magneetje groot in. Daarom heb ik zo'n ding besteld.

Ik heb met die detectielussen gewerkt maar nooit de invloed van een magnetisch veld getest... eigenlijk ook de theorie er nooit op los gelaten. Mijn twijfel is namelijk of de invloed van een magneet of gewoon ferrometaal verschillend is.

Een detectielus wekt met een wisselspanning met een wat hogere frequentie, als daar metaal in komt wordt de weerstand hoger, dat kan je meten en daarop schakelen, nu is voor mij de vraag of een magneet niet gewoon als metaal gezien wordt door die lus.

Een magneet zou wel werken als de detectielus als een soort gitaarelement zou werken, bewegend metaal in de buurt van een spoel wekt een spanning op die van invloed is op de spanning die op de lus staat, maar die systemen worden echt niet meer gebruikt
 
Laatst bewerkt:
Het gaat volgens mij om het verstoren van een magnetisch veld in het wegdek. Wat beter te gebruiken dan... Jawel, een ander magnetisch veld.

Naast "onvoldoende metaal" heb je ook de vaak veel grotere grondspeling. Een metalen carter beschermer zou mogelijk al genoeg zijn maar, of niet vanwege de afstand.

Een magneet is iets wat ik heb liggen dus waarom niet proberen.

Overigens overleef ik het ook wel om rekening te houden met de ene stoplicht.
 
Een magneet er aan hangen gaat geen invloed hebben. Meer metaal aan je motor gaat wel helpen. Maar wat in de praktijk veel makkelijker is is met een wat hoger snelheid over de lus rijden. M.a.w. je gas pas lossen als je op de lus rijdt. Het systeem werkt op basis van inductie en daarin zijn twee dingen van belang, de hoeveelheid metaal en de snelheid.

Mijn rijinstructeur heeft het me ook zo geleerd, rem pas af vlak voor de stopstreep. Ik heb dan ook nog nooit mee gemaakt dat een detectielus mij niet opmerkt.
 
Hier in den Belziek zijn ook van deze systemen en sommigen werken en andere werken minder goed en anderen werken niet.
Is het niet gemakkelijker dat ze gewoon zo'n soort van bewegingsdetector gebruiken die bovenop een verkeerslicht staan ?
Die zie je hier ook wel en misschien ook wel bij jullie .
Deze werken toch wel beter volgens mij dan zo'n ingefreesde lus.
 
Tja ... wie is dan zo dom om door rood te rijden als er een camera hangt of als er overige verkeers deelnemers zijn. 8)7
Ik zeg het nogmaals .... als er geen verkeer is en het veilig kan ... doe ik dat.

Simpel voorbeeld. Je komt aanrijden bij een doorgaande weg en ziet van afstand bij een voetganger oversteekplaats iemand al oversteken en als je dan aankomt springt het verkeeslicht op rood . Er is verder geen verkeer en er staat niemand meer bij de oversteekplaats. Ik stop en als het veilig kan ..rij ik door. Zonde om te wachten voor het rode licht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan