Luchtfilters(cross) wassen met wasmachine

Bennie L

MF veteraan
2 feb 2006
1.431
2
De Wijk
Hallo

Heb een wasmachine voor de filters te wassen,vind het een klerewerk ,dus dit leek me beter. Nu is dat ding klaar (lagertje) maar waarmee was je de filters??
Ariel,OMO,Dasty,Dreft?????

Iemand die dat ook doet???

:)
 
Jij hebt een wasmachine speciaal voor je filters?
En dan ook nog eentje voor je kleren? Doe maar luxe!

Heb hem niet nieuw hoor,BEN TOCH NIE GEK??!!! :+

Overgenomen met kapotte lagers,voor 2 tientjes wat lagers en keerring erbij gezocht bij de plaatselijke onderdelen shop en hij draait weer toppie,kost net zoveel als 5L filtercleaner.... :)

Wel een AEG 1600 tp/m 8-)
 
Welke filterolie gebruik je, de oude of de nieuwe milieuvriendelijke?
Met de milieuvriendelijke kun je de filters rechtstreeks in de wasmachine kieperen en wassen op max 40gr. Los een schep biotex op in een kwart liter water en schud dat erin. Centrifugeren op laag toerental.

Bij de oude filterolie moet eerst het vet eruit met een cleaner (of terpentine/peut). Oplosmiddel zoveel mogelijk eruit laten lekken en daarna weer met biotex als hierboven of een vloeibaar wasmiddel.

Gooi je de filters met de oude oliesoort rechtstreeks in de wasmachine dan krijgt je wasmachine een vette laag aan de trommel die er bijna niet meer uit te krijgen is.

Hoe ik dat weet? Vriend van mij heeft dat 1x met het wasmachine van zijn moeder gedaan, moeder was niet blij met de kleding die er later uitkwam. Hij heeft de trommel grotendeels met de hand schoon kunnen maken en daarna nog een paar keer op de hoogste temp met wat oude doeken om die zooi eruit te krijgen. Kleding kon niet op hoge temp gewassen worden en het merendeel was ook meteen afgeschreven tot poetslap.

Nadeel is wel dat de pomp hard kan gaan slijten ivm de hoeveelheid zand die telkens afgepompt wordt. Beter is om de filters toch van te voren te spoelen zodat het merendeel van het zand eruit is.
 
Laatst bewerkt:
Welke filterolie gebruik je, de oude of de nieuwe milieuvriendelijke?
Met de milieuvriendelijke kun je de filters rechtstreeks in de wasmachine kieperen en wassen op max 40gr. Los een schep biotex op in een kwart liter water en schud dat erin. Centrifugeren op laag toerental.

Bij de oude filterolie moet eerst het vet eruit met een cleaner (of terpentine/peut). Oplosmiddel zoveel mogelijk eruit laten lekken en daarna weer met biotex als hierboven of een vloeibaar wasmiddel.

Gooi je de filters met de oude oliesoort rechtstreeks in de wasmachine dan krijgt je wasmachine een vette laag aan de trommel die er bijna niet meer uit te krijgen is.

Hoe ik dat weet? Vriend van mij heeft dat 1x met het wasmachine van zijn moeder gedaan, moeder was niet blij met de kleding die er later uitkwam. Hij heeft de trommel grotendeels met de hand schoon kunnen maken en daarna nog een paar keer op de hoogste temp met wat oude doeken om die zooi eruit te krijgen. Kleding kon niet op hoge temp gewassen worden en het merendeel was ook meteen afgeschreven tot poetslap.

Nadeel is wel dat de pomp hard kan gaan slijten ivm de hoeveelheid zand die telkens afgepompt wordt. Beter is om de filters toch van te voren te spoelen zodat het merendeel van het zand eruit is.
Da's ook lekker voor de drinkwaterzuivering/rioolzuivering, die oliezooi in het riool. :r :r :r
 
Welke filterolie gebruik je, de oude of de nieuwe milieuvriendelijke?
Met de milieuvriendelijke kun je de filters rechtstreeks in de wasmachine kieperen en wassen op max 40gr. Los een schep biotex op in een kwart liter water en schud dat erin. Centrifugeren op laag toerental.

Bij de oude filterolie moet eerst het vet eruit met een cleaner (of terpentine/peut). Oplosmiddel zoveel mogelijk eruit laten lekken en daarna weer met biotex als hierboven of een vloeibaar wasmiddel.

Gooi je de filters met de oude oliesoort rechtstreeks in de wasmachine dan krijgt je wasmachine een vette laag aan de trommel die er bijna niet meer uit te krijgen is.

Hoe ik dat weet? Vriend van mij heeft dat 1x met het wasmachine van zijn moeder gedaan, moeder was niet blij met de kleding die er later uitkwam. Hij heeft de trommel grotendeels met de hand schoon kunnen maken en daarna nog een paar keer op de hoogste temp met wat oude doeken om die zooi eruit te krijgen. Kleding kon niet op hoge temp gewassen worden en het merendeel was ook meteen afgeschreven tot poetslap.

Nadeel is wel dat de pomp hard kan gaan slijten ivm de hoeveelheid zand die telkens afgepompt wordt. Beter is om de filters toch van te voren te spoelen zodat het merendeel van het zand eruit is.


Goeie tip!! Moet ik gewoon die biotex en water rechtstreeks in de trommel gooien?
Ik gebruik tot nu aan toe de gewone olie ,zowieso wou ik ze wel eerst afspoelen,maar miss is het handig om tot over bio olie te gaan.Overigens komen er geen kleren in,dus als hij van binnen smerig word zal me een biet wezen. De afvoer komt niet in riool terecht,maar in een speciekuppe. :)
 
Biotex eerst zoveel mogelijk oplossen, weet niet waarom , maar anders blijven er veel van die rare stukjes zeeppoeder achter. Het zal wel niet geheel oplossen in handwarm water oid.

Zeepoplossing gaat in het zeepbakje of bolletje. Sommige wasmachines gaan eerst pompen en daarna "pakken" ze weer water. Als dan je zeep er al in ligt, wordt het er weer uit gepompt. Dus even testen.

Bio-olie ben ik geen fan van tijdens het rijden. Ik heb gemerkt dat dit tijdens natte ritten toch "verwaterd" (was No-Toil en is al een jaar of 10 geleden dus misschien dat het is veranderd).
Na het rijden is schoonmaken met "bio-spul" een peulenschilletje. Maar echt bio is het niet , lees maar eens wat er op de veiligheidsbladen staat.

Ik spoel de filters altijd uit in terpentine/peut zodat alle vettigheid eruit is. Dat gaat , als het verzadigd is, naar het milieustation.

Vettige trommel betekend niet schoon.
Als alles nog plakt, blijft ook het zand aan de binnenzijde van filter zitten en dat is niet goe nie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan