Luchtfilter reinigen

YamahaWR450

Yamaha WR450F 2004
20 feb 2019
66
20
Hallo allemaal,

De luchtfilter van mijn Yamaha WR450F uit 2004 is toe aan een schoonmaakbeurt. Nu is mijn vraag: hoe doen jullie dit?

Ik hoor veel verhalen van mensen die hun luchtfilter reinigen in een sopje met Dreft, hierna laten drogen en vervolgens inwerken met luchtfilterolie. Is dit een goede manier of hebben jullie betere tactieken?;)


Ik hoor graag jullie suggesties!
 
Je hebt schoonmaakmiddel speciaal voor luchtfilters.
Hoe ik het doe:
- Schoonmaken met luchtfilterreiniger
- Warm sopje met dreft
- Na spoelen met schoon water
- laten drogen
- inwerken met luchtfilter olie
- de rand waar hij tegen de luchtfilterbox aankomt insmeren met wat dikker vet voor een goede luchtdichte afsluiting.
 
Bedankt voor alle antwoorden!

Nu heb ik nog één vraagje;
Wat kan ik gebruiken als afdichtingsvet om de luchtfilter goed te sealen bij het terugplaatsen? Ik wil de luchtfilter eigenlijk dit weekend vervangen en een stuk gaan rijden, dus iets bestellen ga ik niet redden. Is er misschien iets bij de lokale winkels te koop wat als afdichtingsvet kan worden gebruikt (wellicht vaseline)?


Ik hoor het graag!
 
Even nog een tip : klop het gedroogde filter uit boven een krant, dan kun je horen of er nog zand/ vuil uit komt. Elk vet is bruikbaar, al wordt dit tegenwoordig bijna niet meer gedaan. De filterbakken zijn tegenwoordig anders dan die van 30jaar terug.
 
Even nog een tip : klop het gedroogde filter uit boven een krant, dan kun je horen of er nog zand/ vuil uit komt. Elk vet is bruikbaar, al wordt dit tegenwoordig bijna niet meer gedaan. De filterbakken zijn tegenwoordig anders dan die van 30jaar terug.

Bedankt voor de tip :-) Zal ik zeker meenemen!

Wat betreft het vet; dan smeer ik er gewoon een kloddertje vaseline op, just to be sure :)
 
Vaseline sluit lucht af, denk niet dat dit een goed idee is.

Normaal heb je daar filter olie voor.
Denk dat motorolie een beter alternatief is, als je niks anders heb.

Ik wil de vaseline gebruiken om de eventuele speling tussen de luchtfilter en de luchtinlaat te sealen. Ik ga hier niet de gehele luchtfilter mee insmeren O-)
 
Vaseline sluit lucht af, denk niet dat dit een goed idee is.

Normaal heb je daar filter olie voor.
Denk dat motorolie een beter alternatief is, als je niks anders heb.
Wel eerst even het hele topic lezen voordat je zo'n antwoord geeft.

De vaseline is bedoeld om een evt. spleet tussen luchtfilter en luchtfilterhuis af te dichten. Hierboven ook al dat antwoord.
 
Vaak heb je in de crosswinkel ook een ruilsysteem. Jij brengt je oude vieze filter en wat geld en krijgt er een schone filter voor terug. Ik heb een emmer met reinigingsspul thuis staan, maar als het spul op is ga ik het zelf niet meer schoonmaken.

Ik doe het reinigen 1x in de maand (wissel na elke rit de filter), en was dan gelijk alle 4 de filters. Maar uiteindelijk is het maar een klote klusje: filter reinigen, laten drogen, oliën, monteren.
 
Dat is niks nieuws hoor, word al heel lang gebruikt als alternatief voor vloeibare pakking.

Die ervaring/kennis heb je nog niet geeft niks hoor😁

Maar niet bij een luchtfilter die ik nog vele keren los zal moeten halen denk ik toch? Lijkt me ook dat die kit veel rommel achterlaat wat lastig te verwijderen is.
 
Maar niet bij een luchtfilter die ik nog vele keren los zal moeten halen denk ik toch? Lijkt me ook dat die kit veel rommel achterlaat wat lastig te verwijderen is.

Je vraagt toch om een tijdelijke oplossing omdat je niet meer optijd wat kan bestellen? Tenminste dat schrijf je.
Dan is het toch eenmaalig.
Als naderhand nieuwe onderdelen besteld zit het gewoon dicht, en hoef niet te kloten met middeltjes om het lucht dicht te maken.


Siliconen kit trek je er zo weer vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan