Low budget synchro apparaat

Plumber

MF'er
27 jul 2005
114
1
Middelburg
Vandaag mijn BMW gesynchroniseerd, dit is een injecie fiets, maar met carbs gaat het ook goed.
Ik heb een stuk doorzichige slang van rond 6mm op een plank (ongeveer een meter hoog) getimmert mbv kabelclips, ik heb deze voor de helft gevuld met olie (mooie rode 2takt olie)
en boven in de slangen smallere gestoken van 5 mm (wel goed klem en afdichtend)

deze dunnere slangen links en rechts op de motor, en zoals op de foto te zien is (attachment) staan de nivo`s links en rechts niet gelijk.
Door nu bij stationair toerental aan de luchtschroeven te draaien kan je ze gelijk stellen, oftewel gelijke onderdrukken zowel linker als rechter cylinder.

Hierna met verhoogt toerental hetzelfde doen, aleen dan de verstelling laten plaatsvinden met je gaskabels (of stangen systeem) en wederom draaien tot ze gelijk staan, even flink een paar keer aan het gas jengelen en nog maals controleren.
Overigens moet je wel een vast verhoogd toerental vinden bv 3000 omw/m
omdat bij verschillende toerentallen de druk niet gelijk is, en je een basis afstelpunt moet hebben.
Je zal zien dat na synchroniseren de motor veel mooier loopt.

Dit technische hoogstandje kost je 5 euro aan materiaal........
Ga daar maar eens een dure set voor kopen, enne waardes in milibar zeggen mij helemaal niets, het gaat er om dat ze gelijk staan!!!

Wil je dit voor je viercilinder maken dan kan dat ook, maar dan kan je niet meten ten opzichte van 2 cilinders, maar met 4 open U-buizen ben je misschien 10 euro kwijt!! *D
full
 
Laatst bewerkt:
Hoewel je het niet hebt uitgevonden, is het toch verdienstelijk dat je het hier post. Een zelfbouw sync setje met echte manometers kan ook vrij goedkoop zijn. Een manometer kun je voor minder dan 10 euro kopen, wat slangen d'r op en klaar.

Zo goedkoop als jij het hebt gemaakt, is niet te overtreffen ;)
 
Nee niet zelf verzonnen, was vergeten te melden dat ik het idee ook heb geleent....van de BMW gs club, maar ik vond het zo interesant dat ik het maar heb gecoopieerd.

hoe plaats je toch die foto rechtstreeks zeeuwse klei???
 
Laatst bewerkt:
Ben gisteren ook even aan het experimenteren geweest.

Blijkt dat bij open buizen de (motor)olie welke ik gebruikte boven de twee meter uit ging stijgen. Dus voor een viercilinder is het niet te doen met vier open buizen (tenzij je vloeistof hebt liggen dat aanzienlijk zwaarder is dan olie).

Wat eventueel denk ik bij een viercilinder wél zal lukken is om twee carbs per keer met elkaar te synchroniseren met de gesloten U-lus, waarbij je steeds dezelfde carb (bijv. nr 2) als referentie gebruikt dus: 1-2 2-3 2-4.

Om grote schommelingen te voorkomen kun je eventueel nog een oud sproeiertje o.i.d in je U-lus opnemen. Ik zal dit weekend es even testen of het ook verbetering geeft bij mijn brik (welke op dit moment op het oog sysnchroon staat, dwz gasschuiven ongeveer even hoog).
 
Door nu bij stationair toerental aan de luchtschroeven te draaien kan je ze gelijk stellen, oftewel gelijke onderdrukken zowel linker als rechter cylinder.
:?

Zet je dan een vd twee te rijk of te arm, om 't synchroon te krijgen?


Ik draai bij m'n honda wel ergens anders aan. :P Zitten schroefjes in het gas-hefboom-mechaniek bovenop elke carburateur. En dan met druppeltje lak ff borgen als 't goed staat. :Y


ps. draait je achterwiel trouwens rond op die eerste foto? :o


psps. Hier nog ff een andere hobbyist, met wat meer info van verschillende mf-ers die nuttig kan zijn. Carbs synchroniseren voor nog geen 7 euro
 
Laatst bewerkt:
Brakkebrikker: ik heb de oplossing voor je viercilinder (ook gejat van dit forum...) sluit een slang (U slang methode) aan opde eerste carb,deze moet je niet verstellen!! zet dan de volgende carb gelijk met de eerste, dan de 3e gelijk met de eerste en dan de 4e gelijk met de eerste.
Als het goed is heb je dan over alle carburateurs de zelde onderdruk.

Roestendoenze: de schroeven die ik verstel zijn de luchtomloopschroeven voor stationair toerental, door ze open te draaien stijgt het toerental en draait de motor armer.
Het zal me echter een worst wezen of tie arm of rijk staat.
Het gaat mij er om dat de onderdrukken gelijk staan.

Staan de onderdrukken gelijk, maar is het stationair toerental te laag, dan bij de schroeven uitdraaien tot juiste stationairtoerental, en dan weer synchroniseren!

Achterwiel draait inderdaat, maar niet in versnelling hoor, de cardan gaat doorn de wrijving iets meedraaien.
Let wel dat een kleine verstelling al grote drukverschillen geeft.
 
Laatst bewerkt:
Roestendoenze: de schroeven die ik verstel zijn de luchtomloopschroeven voor stationair toerental, door ze open te draaien stijgt het toerental en draait de motor armer.
Het zal me echter een worst wezen of tie arm of rijk staat.
Het gaat mij er om dat de onderdrukken gelijk staan.
Ik dacht dat zo'n injectie zelf zorgde dat 't een goed mengsel krijgt. :Y Dan hoef jij d'r inderdaad niks om te geven. :N

Als ik m'n mengsel te arm zet, rij ik de eerste beste snelweg rit, met een beetje warm weer een zuigerveer aan gort ofzo. :X
 
jullie vergeten een ding!!!!
bij zowel olie, water, of welke vloeistof ook, als er EEN carb echt fout staat, of je hebt ergens een lek in je aanzuigingen, dan zuigen de ander cilinders in een keer de hele pijpjes leeg, dus denk eraan wat je in je slangen doet.
Kwik wordt niet voor niets gebruikt, kan bij volledig vacuum maar 73 cm (geloof ik ) omhoog gezogen worden, water 10 meter
 
jullie vergeten een ding!!!!
bij zowel olie, water, of welke vloeistof ook, als er EEN carb echt fout staat, of je hebt ergens een lek in je aanzuigingen, dan zuigen de ander cilinders in een keer de hele pijpjes leeg, dus denk eraan wat je in je slangen doet.
Kwik wordt niet voor niets gebruikt, kan bij volledig vacuum maar 73 cm (geloof ik ) omhoog gezogen worden, water 10 meter

Leuk, een stoommotor :+
 
Roestendoenze: De luchtomloopschroeven hebben alleen invloed op het mengsel bij stationair toerental, daarboven doet de injectie dat.bij je carburateurs de hoofdsproeier icm de hoogte van je gasnaald.
(dat mag je hopen)
Ben ook niet echt een fan van injectie, maar het zit er nou eenmaal op, vervangen voor carburteurs is misschien wel een optie,alleen zit de inspuitcomputer gekoppeld aan de ontsteking.....wie heeft daar ervaring mee??


Olieaanzuig:

Als je eerst even voorzichtig start, zie je direkt of het te hoog word gezogen, en dan je hand op de dodemans knop.
Overigens staat er op het forum iemand met de
"jampotjesmethode" het teveel aan olie word dan opgevangen in het potje, en de lucht word weggegzogen, het potje vult dan je meetslang weer. zie de link enkele posts hierboven.
 
Ik heb ook zo'n ding:

homemade_sync.jpg


Bij mij zit er Castrol GPS 10W40 in. Zelfs als je een slang lostrekt dan duurt het nog seconden voordat de olie de cylinder bereikt heeft. En de visceuze vloeistof middelt mooi de klappen van de zware pitten uit.
 
opzoute oma!

ik heb naar aanleiding van dit topic ook zelf een sync plankje gemaakt :P

ik had helaas geen dikkere olie ter beschikking dan 10w vorkolie...

om de schommelingen/trillingen eruit te halen heb ik stapsgewijs 2 krammetjes om de slang heen gemept. stukje eromheen en proberen --> trilt nog teveel --> verder om de slang meppen--> en geen schommelingen meer.

in principe hetzelfde als een stelschroefje/kraantje die op de betere klokken zitten. alleen is deze maar 1x goed te zetten :P

het heeft me trouwens niet meer dan 60 cent en een uurtje gekost. en het werkt net zo goed als een digitale die we op school hebben.

ik heb er trouwens een 4 pitter mee gedaan, gpz600r.

de manier om ze met maar 2 slangetjes te doen is:

carb 2 en 3 syncen --> dan 1 op 2 afstellen --> dan 4 op 3 afstellen --> 2 en 3 controleren of die nog goed staan --> 1 -2 en 4-3 nog een keer controleren.

hoop dat iemand nog iets met deze info kan :W

ik ga nu lekker rijden op een goed gesyncte fiets *O*
 
het nadeel van olie en water is dat het soortelijk gewicht zo laag is dat je eigenlijk een setje nodig hebt van max 13 mtr voor olie, en 10 mtr voor water, daarom wordt er dus kwik gebruikt, dan volstaat 75 cm....
Als je er een maakt voor een 4 cilinder, loop je een behoorlijke kans dat ie de vloeistof eruit zuigt, want 1/10 verschil is al snel 10 cm in de buizen, dus de kans dat ie de buizen uitloopt is redelijk groot...
Dit kun je voorkomen door een buffer te maken in je aanzuigleiding (jampotjes zou heel goed gaan, als de buffer maar groot genoeg is voor alle vloeistof
 
het nadeel van olie en water is dat het soortelijk gewicht zo laag is dat je eigenlijk een setje nodig hebt van max 13 mtr voor olie, en 10 mtr voor water, daarom wordt er dus kwik gebruikt, dan volstaat 75 cm....
Als je er een maakt voor een 4 cilinder, loop je een behoorlijke kans dat ie de vloeistof eruit zuigt, want 1/10 verschil is al snel 10 cm in de buizen, dus de kans dat ie de buizen uitloopt is redelijk groot...
Dit kun je voorkomen door een buffer te maken in je aanzuigleiding (jampotjes zou heel goed gaan, als de buffer maar groot genoeg is voor alle vloeistof

onzin.

ik heb een plank van een meter met jampotjes.
daar staan twee cilinders van ieder 550cc aan te lurken.
van de jongens die een kolom zonder potjes hebben zijn de planken maximaal twee meter hoog.
die kleine cilindertjes van een viercilinder trekken echt niet zomaar een slang leeg, dan heb je hem heel behoorlijk uit balans staan.

waar wou jij een litertje kwik gaan kopen :?
mijn motorboer heeft er nog een met kwik, dan is het verschil hoogstens 5cm.
met mijn slangetjes heb ik een tolerantie van 30cm, wat denk je dat er nauwkeuriger zou zijn?
 
het nadeel van olie en water is dat het soortelijk gewicht zo laag is dat je eigenlijk een setje nodig hebt van max 13 mtr voor olie, en 10 mtr voor water, daarom wordt er dus kwik gebruikt, dan volstaat 75 cm....
Als je er een maakt voor een 4 cilinder, loop je een behoorlijke kans dat ie de vloeistof eruit zuigt, want 1/10 verschil is al snel 10 cm in de buizen, dus de kans dat ie de buizen uitloopt is redelijk groot...
Dit kun je voorkomen door een buffer te maken in je aanzuigleiding (jampotjes zou heel goed gaan, als de buffer maar groot genoeg is voor alle vloeistof

Ik denk dat je in de war zit met vacuum trekken..... dan heb hje 10 meter water ja.
Met een U-buit werk je met drukverschil en niet met vacuum. Dat zou wel kunnen als je elke cilinder los zijn eigen afgelsoten buit zou geven. maar dat is een beetje omslachtig.

In theorie (let wel THEORIE) heb ik aan 5 cm al voldoende, zeg teveel, om te kunnen syncen.
Het is alleen wat handiger om het wat meer te hebben (ik heb een meter hoge U buis) simpelweg omdat je wel een ietsje "uit-synch" begint. En dan is het met 2takt olie ook handiger om een kleine restrictie (oude sproeier of een infuusding uit ziekenhuis) te hebben.
Trouwens omdat 2tank olie veel lichter is dan kwik is de uitslag veel groter die je krijgt dus in de praktijk kun je daardoor nog veel nauwkeuriger sychroniseren. Al zul de de laatste centimer verschil er niet uitkrijgen blijkt in de praktijk elke keer weer.

Been there, done that.
Wim
 
hoi allemaal wie heeft er zo,n foto of tekening met jampotjes voor een 4 cilinder wil het zelf ook proberen bvb dank


dit ontwerp heb ik al vaker gezien en heb het ook overwogen om te maken.
kijk maar eens op http://home.hetnet.nl/~meijerink.ln/webPaginas/handigetips/gereedschap/synchronisatieTester.htm (DEZE LINK !!! (KLIKKERDEKLIK))

ikzelf heb pas de carbtune set besteld .

sucses!
 
Terug
Bovenaan Onderaan