Low budget synchro apparaat

Plumber

MF'er
27 jul 2005
114
1
Middelburg
Vandaag mijn BMW gesynchroniseerd, dit is een injecie fiets, maar met carbs gaat het ook goed.
Ik heb een stuk doorzichige slang van rond 6mm op een plank (ongeveer een meter hoog) getimmert mbv kabelclips, ik heb deze voor de helft gevuld met olie (mooie rode 2takt olie)
en boven in de slangen smallere gestoken van 5 mm (wel goed klem en afdichtend)

deze dunnere slangen links en rechts op de motor, en zoals op de foto te zien is (attachment) staan de nivo`s links en rechts niet gelijk.
Door nu bij stationair toerental aan de luchtschroeven te draaien kan je ze gelijk stellen, oftewel gelijke onderdrukken zowel linker als rechter cylinder.

Hierna met verhoogt toerental hetzelfde doen, aleen dan de verstelling laten plaatsvinden met je gaskabels (of stangen systeem) en wederom draaien tot ze gelijk staan, even flink een paar keer aan het gas jengelen en nog maals controleren.
Overigens moet je wel een vast verhoogd toerental vinden bv 3000 omw/m
omdat bij verschillende toerentallen de druk niet gelijk is, en je een basis afstelpunt moet hebben.
Je zal zien dat na synchroniseren de motor veel mooier loopt.

Dit technische hoogstandje kost je 5 euro aan materiaal........
Ga daar maar eens een dure set voor kopen, enne waardes in milibar zeggen mij helemaal niets, het gaat er om dat ze gelijk staan!!!

Wil je dit voor je viercilinder maken dan kan dat ook, maar dan kan je niet meten ten opzichte van 2 cilinders, maar met 4 open U-buizen ben je misschien 10 euro kwijt!! *D
full
 
Laatst bewerkt:
dit ontwerp heb ik al vaker gezien en heb het ook overwogen om te maken.
kijk maar eens op DEZE LINK !!! (KLIKKERDEKLIK)

ikzelf heb pas de carbtune set besteld .

sucses!
:^
bert meijerink heeft een hele mooie site gemaakt :}

het mooie van de carbtune set is dat je hem op je tank kan tapen en er onder belasting je balans mee kan aflezen.
je kan er gewoon een blokje mee gaan rijden.
bij een viercilinder is het niet zo heel efficient maar met een boxer is dat heel handig.
 
Ik heb me nog niet echt voorgesteld, maar dat komt nog wel.
Vanavond even een veilig synchro apparaat gemaakt, en getest. Werkt perfect. Als de carbs ver uiteen zijn gelopen, wordt de olie in 1 flesje gezogen.
Geen nood, bijstellen tot het netjes in het midden blijft. Even uit laten zakken en fijn afstellen.

Afdichting in de flesjes door een kruk met gaten erin. Slangetjes zijn voor perslucht.

Makkelijker dan jampotjes.. Zorg wel dat je stevige flesjes gebruikt, dik plastic of glas.
klik op de foto voor een vergroting:





Groeten,
Tim
 
Sorry oma maar ik moet je effe opgraven ;)

Ik ga toch ook maar zo'n systeem bouwen.
Plank van een meter en slang in U vorm erop.
Ik kan via werk infuussystemen krijgen die hebben een draaiwieltje waarmee je heel precies de slang kan afknijpen.

Paar vraagjes nog.

Maakt het uit hoeveel olie je gebruikt,of gewoon met een meter tot halverwege vullen?
Moeten de 2 uiteinde precieeeeeeees even lang zijn of kijkt dit niet te nauw?
Ik heb een liter 20W50 sea olie besteld voor mijn ketting en dit leek mij een mooi dikke olie,moet kunnen toch?

Je stelt met dit systeem je carbs synchroom oke,maar hoe weet je nou welke je aan welke moet aanpassen dan?
Hoe weet je nou welke te arm en welke te rijk staat?
Straks stel je de rijke af op de arme en heb je een te arm lopende motor,of zie ik dat verkeerd?

Of jullie even willen mee denken,alvast bedankt!

gr nutty
 
Sorry oma maar ik moet je effe opgraven ;)

Ik ga toch ook maar zo'n systeem bouwen.
Plank van een meter en slang in U vorm erop.
Ik kan via werk infuussystemen krijgen die hebben een draaiwieltje waarmee je heel precies de slang kan afknijpen.

Paar vraagjes nog.

Maakt het uit hoeveel olie je gebruikt,of gewoon met een meter tot halverwege vullen?
Moeten de 2 uiteinde precieeeeeeees even lang zijn of kijkt dit niet te nauw?
Ik heb een liter 20W50 sea olie besteld voor mijn ketting en dit leek mij een mooi dikke olie,moet kunnen toch?

Je stelt met dit systeem je carbs synchroom oke,maar hoe weet je nou welke je aan welke moet aanpassen dan?
Hoe weet je nou welke te arm en welke te rijk staat?
Straks stel je de rijke af op de arme en heb je een te arm lopende motor,of zie ik dat verkeerd?

Of jullie even willen mee denken,alvast bedankt!

gr nutty
Dat zie je verkeerd. Met synchroon stellen doe je niets meer als de gaskleppen/gasschuiven bij al je carburateurs gelijk stellen. (en dan heb je het over verschillen van 10den van millimeters, of nog kleiner) Je gasklep regelt hoeveel mengsel de bijbehorende cilinder krijgt, niet de lucht/brandstof-verhouding daarvan. Daar zorgen je sproeiers voor.
Dit synchroonstellen heeft ook de meeste invloed op de stationairloop/afstelling, omdat de gasklep dan het minste geopend is.
Je kunt je voorstellen dat bij een opening van bv 1 mm een verschil van 0.1mm tussen de carburateurs een veel grotere invloed heeft als bij volledige opening van (om maar wat te noemen) 38mm.
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Die ziekenhuis afknijpers werken perfect (heb ik ook). Starten mnet knijpers dicht en dan als de motor loopt de knijpers langzaam openen. 1 is voldoende, 2 is zeker.

Je moet om eea te kunnen inregelen rekening houden met het feit dat olie VEEEEL lichter is dan kwik. Dus je hebt bij eenzelfde onderdrukverschil meer oliekolom uitslag. Ik gebruik een U buis van een meter hoog, ik had de eerste keer 50 cm verschil (synchroniseren was hard nodig). Hou er dus ook rekening mee dat je heb niet precies gelijk krijgt.... je zit in de marge te regelen en 5 cm verschil naar druk teruggerekend is verwaarloosbaar.

Synchroniseren is enkel de onderdruk gelijk stellen, zodat beide carbs (of alle carbs) dezelfde bijdrage leveren aan de cylinders. Rijk of arm stellen doe je niet met deze tool., VOORDAT je synct moet mengsel goed staan, CO schroeven goed staan en kleppen gesteld zijn.

Dat zie je verkeerd, je stelt niet niet mengsel rijk of arm (zie boven)

Bij deze

gr Wim
 
Hoi

Die ziekenhuis afknijpers werken perfect (heb ik ook). Starten mnet knijpers dicht en dan als de motor loopt de knijpers langzaam openen. 1 is voldoende, 2 is zeker.

Je moet om eea te kunnen inregelen rekening houden met het feit dat olie VEEEEL lichter is dan kwik. Dus je hebt bij eenzelfde onderdrukverschil meer oliekolom uitslag. Ik gebruik een U buis van een meter hoog, ik had de eerste keer 50 cm verschil (synchroniseren was hard nodig). Hou er dus ook rekening mee dat je heb niet precies gelijk krijgt.... je zit in de marge te regelen en 5 cm verschil naar druk teruggerekend is verwaarloosbaar.

Synchroniseren is enkel de onderdruk gelijk stellen, zodat beide carbs (of alle carbs) dezelfde bijdrage leveren aan de cylinders. Rijk of arm stellen doe je niet met deze tool., VOORDAT je synct moet mengsel goed staan, CO schroeven goed staan en kleppen gesteld zijn.

Dat zie je verkeerd, je stelt niet niet mengsel rijk of arm (zie boven)

Bij deze

gr Wim
Zet 1 kraantje onderin de U, werkt makkelijker en dempt ook beter.
 
Ik heb verschillende malen m'n carbs gesychroniseerd met de slangetjes methode. Kost niks. Luchtslang van de aquariumwinkel, een plankie en een paar tyrips. Ik deed altijd een beetje benzine in de slang, dat kan tenminste geen kwaad als het in het inlaatkanaal komt.

Vandaag voor het eerst gesynchroniseerd met m'n pas aangeschafte tweedehands Carbtune van Marktplaats. Het ding kostte twee tientjes. Werkt veel makkelijker doordat je de slangetjes niet hoeft te dempen. Ik ben er blij mee.
 
Laatst bewerkt:
een heel gedoe met die slangen. Je hebt echt een flinke lengte nodig, vooral als het vacuum flink onderling afwijkt. Ik heb de carbtune aangeschaft, afstellen daarmee een fluitje van een cent.

Wie de aanschaf te duur vindt, hij is te huur in de regio Nijmegen voor een lekker flesje :P
 
ik heb er ook 1 gemaakt naar het idee van deze website
ziet er ongeveer zo uit
02_syn.jpg

05_syn.jpg

04_syn.jpg


het enige verschil, ik heb maar 3 lijntjes gebruikt. (triumph trophy 900 :) )
voor de inhoud kun je inderdaad motor olie gebruiken, ik heb er ketjap in gedaan, lekker zwart en naar zeggen de juiste viscositeit.
ook stuur bekrachtiger olie zou goed werken.

enige probleem waar ik tegennaan liep, dat ketjap schuimt nogal dus wanneer je hem maakt is het een goed idee om het niet gelijk te willen gebruiken. als blijkt dat het wel kan, alleen maar mooi.

ik moest na het syncen nog wel naar de dealer om het nog een keer te doen maar ik kon er rijdend heen, toen ik de boel in elkaar had gezet had ik er niet op durven rijden zo slecht liep hij. volgens de monteur was het syncen van de 900 1 van de meest precieze werkjes
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan