Lithium Accu laadregelaar

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Iemand op Caferacers (facebook) kwam met de vraag waarom z'n Lithium accu was overleden.
Zijn gedachte was dat hij hem had overladen.
Volgens info van het net denk ik eerder te diep ontladen.

Mijn vraag , bestaan er überhaupt (laadstroom)regelaars voor Lithium?

full




:)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat Lithium-Ion cellen een aparte laadprocedure hebben. Li-Ion accu's voor bijv. laptops hebben ingebouwd een hoop electronica om cellen op tijd aan- en af te koppelen van de lader.

Maar als een Li-Ion accu gemaakt is als vervanger van een lood-accu zal hij bij het laden door de ingebouwde electronica met de normale boordregelaar geladen moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Ok, blijkt dus een bijzonder ding te zijn.
Wie is in godsnaam Maximus? Erg irritant...

Maar met alleen Ja kom je er niet..

@ Jaap, toch hebben meeste Lithium laders een apart laadknop op een 230 Volt lader.
Die BMS , zit die in de accu?
 
Laatst bewerkt:
Foute lader gebruikt?
Of slechte accu (komt vaak voor bij zulke goedkope versies)
Spanning van 2 volt = kapot, zelfs per cel...
 
Laatst bewerkt:
Een normale loodaccu wordt geladen met een constante spanningsbron en de laadstroom zal variëren afhankelijk van hoe vol de accu is. Een lithium accu wordt geladen met een constante stroom totdat deze een bepaalde spanning heeft bereikt.
Een hogere spanning voor de constant stroom regelaar zou geen invloed mogen hebben op de laadstroom.
De stroom wordt geregeld door de spanning op de accu aan te passen. Als de aangeboden spanning echt veel te hoog wordt zal de regelaar defect raken alvorens de accu het begeeft.
 

Elke lithiumaccu heeft een BMS ingebouwd. Op zijn minst wordt daarbij de individuele celspanning bewaakt en waar nodig cellen afgeknepen van de laadspanning op de klemmen. Dat kan ook niet anders, want met maar twee aansluitingen op een accu is het anders niet mogelijk om dat te regelen. En gedurende de levensduur ontstaat er een verschil in de individuele celspanning. Doe je daar niets aan, dan gaan er cellen stuk met als gevolg dat de accu bij het laden in de fik vliegt. Waarom je met de term ‘bullshit’ komt is me dan ook een raadsel.

Dat optimate stukje is informatief, maar nogal gekleurd. Een lithiumaccu laad je met een constante spanning, en het voornaamste risico wat je loopt door een lader voor loodzuuraccu’s aan te sluiten is dat die lader allerlei onderhoudsstappen gaat doorlopen die leuk zijn voor een loodzuuraccu maar een lithiumaccu om zeep helpen. Als je een iets zwaardere loodzuuracculader hebt met een ‘supply’ stand waarbij de lader 13,8V aanbiedt (professionele laders hebben zo’n stand vaak voor diagnose/programmeerdoeleinden) kan je dat ook gebruiken om een lithiumaccu te laden.
 
Elke lithiumaccu heeft een BMS ingebouwd.
....
Doe je daar niets aan, dan gaan er cellen stuk met als gevolg dat de accu bij het laden in de fik vliegt.

Beide niet onvoorwaardelijk waar.

Er zijn meerdere soorten zgn. Lithium-ion accu's.
De in draagbare electronika veelgebruikte lithium accu's hebben idd een thermal-runaway bij overladen.
De in motorfietsen gebruikte LithiumFerroPhosfaat (LiFePO4) accu's hebben een andere laadspanning, geen thermal runaway, een veel hogere toegestane ontlaadstroom, een erg lange levensduur, en zijn 2x zo zwaar (in verhouding met capaciteit tov Li-Polymeer). Ze hebben wel cel-balancing nodig om voortijdig verslijten tegen te gaan.

Alle Lithium accu's kunnen zeer slecht tegen diepontladen.
Normale loodaccu's kunnen daar trouwens ook slecht tegen.
 
Mooie info, kan jouw info ook wat specifieker (Mr Bean) waarom bij een motor fiets accu (de samenstelling bv) anders is. Ben best wel geïnteresseerd . HyperLinks zijn ook goed.
Omdat in een motorfiets een startaccu nodig is, en in electronica niet.

Het gaat om het feit of een accu tegen piekbelastingen moet kunnen, of juist lange tijd een lage constante belasting.

Het zijn verschillende toepassingen. En daarom zit er verschil tussen. Dat is bij loodzuur accu's ook zo.
 
Elke lithiumaccu heeft een BMS ingebouwd. Op zijn minst wordt daarbij de individuele celspanning bewaakt en waar nodig cellen afgeknepen van de laadspanning op de klemmen. Dat kan ook niet anders, want met maar twee aansluitingen op een accu is het anders niet mogelijk om dat te regelen. En gedurende de levensduur ontstaat er een verschil in de individuele celspanning. Doe je daar niets aan, dan gaan er cellen stuk met als gevolg dat de accu bij het laden in de fik vliegt. Waarom je met de term ‘bullshit’ komt is me dan ook een raadsel.

Dat optimate stukje is informatief, maar nogal gekleurd. Een lithiumaccu laad je met een constante spanning, en het voornaamste risico wat je loopt door een lader voor loodzuuraccu’s aan te sluiten is dat die lader allerlei onderhoudsstappen gaat doorlopen die leuk zijn voor een loodzuuraccu maar een lithiumaccu om zeep helpen. Als je een iets zwaardere loodzuuracculader hebt met een ‘supply’ stand waarbij de lader 13,8V aanbiedt (professionele laders hebben zo’n stand vaak voor diagnose/programmeerdoeleinden) kan je dat ook gebruiken om een lithiumaccu te laden.

het was een grapje, zal het niet meer doen ;)

het stukje van onderhoudsstappen is inderdaad het belangrijkste reden om de meeste conventionele druppel laders niet te gebruiken.

Er zit nogal een verschil tussen de daadwerkelijke theorie (waarheid) zoals jij boven omschrijft en het feit dat de doorsnee consument geen zin heeft een nieuwe lader van 80 euro te kopen als ze net een lithium accu gekocht hebben die eigenlijk al iets boven hun budget was.

mij is verteld, ok wijsgemaakt , dat je de unibat lader ook op lithium kon gebruiken.
mijn inziens omdat hij simpel genoeg is om een lithium accu niet te slopen.

mid_65448-non-impostato.jpg


3 weken later was deze totaal andere lader op de markt die echt niet hetzelfde ding is met een ander kleur sticker erop :+ :

unibat-unicharger-batterien-ladeger%C3%A4te.jpg


dan nog de mensen die hun laptop lader gaan verbouwen om die accu's op te laden en dat de buurman vertellen en een 19v oplader ombouwt.

ik zou graag 1 topic zien waar de info gewoon duidelijk vermeld word en waarbij verwezen kan worden als er weer een accu vraag is ;)

en ja ik ben fan van lithium (slik het elke dag :+ ) en irriteer mij aan die ontplof opmerkingen terwijl er al tig verschillende merken en types worden verkocht.
 
Laatst bewerkt:
full


Maar we dwalen een beetje af, mij gaat het om de laadstroomregelaar van het voertuig zelf.
Volgens bovenstaande wordt die regeling gedeeltelijk door een BMS die in de accu zit geregeld. En kan het dus zijn dat zo'n BMS niet aanwezig is.
geen thermal runaway, een veel hogere toegestane ontlaadstroom
Maar is er een ontlaad bewaking? en zijn er mensen die cijfertjes hebben
 
De meeste laders (in motorfiets of netspanning) zijn geschikt voor LiFePO4 accu's.
Ook de simpele versies voor onderhoudsvrije loodaccu's.
Geen wakeup-charge, equalisatie-, desulfatering- of repair-functies gebruiken ivm hoge spanning (15-17V).
De eind-laadspanning van 4 LiFePo cellen (4x3.65V=14.6V) is zeer vergelijkbaar met 6 lood-cellen (6x2.4V=14.4V). Met onderhoudsladers (float, voor de winter, permanent verbonden) zou het kunnen dat ze niet helemaal vol komen, wat geen probleem is.
Ook laadstromen en spanningen van motorfiets-regelaars zijn geen probleem omdat onderhoudsvrije lood-accus voorzichtiger (spanning&stroom) dan LiFePO4 geladen moeten worden.
Alleen te hoge spanningen (>14.8V) zijn een probleem omdat de cell-balancers dan alle 4 belast worden, en zo langdurig warm kunnen worden. Ouderwetse regelaars voor niet-onderhoudsvrije loodaccu's zijn daarom ongeschikt.
Bij twijfel zou je de maximum laadspanning kunnen meten of laten meten.

Verder: LiFePO4 doet het erg slecht onder 0°C, voor de winter-rijders af te raden.


P.S. ik heb enkele ultrabatt's (merk) van binnen gezien:
Eentje had een hele bak electronica aan board: Cell-balancers, stroommeting, afschakel-fet (goed tegen diepontladen, maar ging stuk) en microprocessor (reden dat ie langzaam leeg liep).
Een andere (multimighty) heeft alleen cell-balancers en een smeltzekering die stuk kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan