Linker carb blijft overlopen

GenesiZ

MF veteraan
10 apr 2003
8.946
627
Eerbeek
Hulp gezocht, waarom blijft mijn linker carb overstromen?? -O-

Sinds mijn eerste proefritjes weer na de winter en het reviseren van het blok blijft de linker carb overstromen uit de 2 koperen buisjes aangegeven op deze foto.

Carb.jpg


Ik heb ze nu 2x uit elkaar gehaald, alles nagelopen en het lijkt erop dat het allemaal goed zit en niet vies is. De naalden lijken! goed aan te sluiten op de sproeiers, de vlotters kunnen probleemloos bewegen en het palletje wat ze omhoog moeten duwen om de vlotterkamers af te sluiten zitten ook niet vast. De beide membramen op de carbs zijn ook goed en niet gescheurd.

Ik snap er de ballen nu van en wordt een beetje gaar van alles weer uit elkaar trekken B|
 
Ja het verschil tussen een vlotternaald en een gasnaald dat is voor een heleboel niet echt te snappen.
Gasnaald sluit echt 0,0 de benzine toevoer af.
Vlotternaald zit onder de vlotter en heeft vaak een rubber tip die aangetast wordt of de zitting is ernstig vervuild.
 
Ik heb eens een soortgelijk probleem gehad bij een GPZ500s

Hier leek een lekkage vanaf de vlotterbakpakking te komen, ook maar bij 1 carb en alleen als de motor draaide. Pakking vervangen, vlotter in orde, naald in orde, dus alles goed leek het.

Bleek de lekkage daar uiteindelijk niet vandaan te komen, maar vanaf de plastic benzinesplitsings t-stuk tussen de twee carbs in. Die ging via een versleten rubber ringetje de carb in.

Dus wellicht dat het dit ook is in jouw geval.
 
Het komt hier echt zichtbaar uit de 2 pijpjes die op de foto staat, zojuist weer 4x gehad ;(

Net nog even na werktijd de schuur in gedoken ( 23:45 O-) ) en door te blazen door de benzineslang en daarna de vlotter omhoog te duwen erachter gekomen dat hij lucht lekte dus de vlotternaald sloot niet goed af.

Mooi! Naald + zitting eruit, schoon gemaakt en weer gemonteerd. Getest met blazen en geen probleem, perfect lucht dicht! Dit keer even alleen de benzine slangetjes gemonteerd en na het open zetten van de kraan begint hij weer na 10/15 sec te lekken. Dit gebeurd nog steeds alleen bij de linker carb, de rechter heeft geen problemen!

Nu heb ik nog een extra setje carbs liggen en hieruit de zittingen en vlotternaaldjes overgezet en ook nog de vlotternaaldjes onderling uitgewisseld maar elke keer deed hij het met het testen met blazen goed maar met de benzine niet. Wel had ik als daarna de vlotterbak demonteerde en ik hield hem op zijn kop, dat de vlotternaald in de zitting bleef zitten en niet terug 'viel' op de vlotter.

Dit kan vuil in de bezine zijn misschien? Maar waarom heeft de rechter carb er dan geen last van?
 
Zitten er ook rubber ringetjes tussen de vlotternaald zittingen en het carb huis? Zo ja dan deze ook vervangen.
Vlotterhoogte wel goed gesteld? Anders even vergelijken met de rechter carb.
 
Zitten er ook rubber ringetjes tussen de vlotternaald zittingen en het carb huis? Zo ja dan deze ook vervangen.
Vlotterhoogte wel goed gesteld? Anders even vergelijken met de rechter carb.

Daar zitten inderdaad kleine ringetjes, maar niet van rubber. Lijkt een beetje op dik pakkingpapier. Deze heb ik gister ook allemaal bekeken en zien er goed en onbeschadigd uit.

De vlotterhoogte had ik gisteravond nog even gecontroleerd en staat gelijk aan rechts. Ik heb geprobeerd om hem lager te zetten zodat hij wat harder tegen de vlotternaald aan zou duwen, maar dit maakte niets uit.

Als jij lekage uit het bovenste pijpje zou hebben, waarom komt er dan geen benzine uit je lucht inlaat ?? (als het je vlotter/naald zou zijn.)

het bovenste pijpje zit volgens de foto boven het niveau van je luchtinlaat

Klopt, maar kan bij het bovenste pijpje komen vanuit de vlotterbak en ik denk omdat hij daar en aan de onderkant er zo makkelijk uit komt dat het niet bij de luchtfilters eruit komt. De inlaatslang is dunner dan de 2 uitkomende pijpjes.
 
Bij mij was er een o-ring van een vlotternaaldbus niet lekker meer, hierdoor liep er brandstof langs de bus en bleef de vlotterbak overstromen. Dat er brandstof uit het onderste pijpje loopt is wel vreemd, dat is volgens mij gewoon een aftappijpje. Sluit die wel goed af?

16lbac2.jpg


3465285.jpg
 
Makkelijkste is :

Vlotterbak er even afhalen (hoef je heel de carb. er niet af te halen)
Doek onder de carb. leggen
Benzine kraan openzetten
En dan even met de hand kijken of hij goed afsluit, dus gewoon de vlotter dicht duwen met de hand.

Als hij dan wel afsluit, weet je dat het niet aan de vlotterpen/afsluiting ligt.

Andere oorzaak is dan natuurlijk of een te hoog vlotterniveau, of dat de vlotter blijft hangen.

Bij sommige carb. revisie sets wil het voorkomen dat de vlotterbak pakking te groot is, en dat dan de vlotter blijft hangen achter/tegen de pakking.
Dit was ook het geval bij mijn CB77, daar ging een Keyster revisie setje in, en de pakking van de vlotterbak was net een halve mm te groot ofzo.
De vlotter liep er net tegenaan.
Simpele oplossing bij mij was om de vlotter iets bij elkaar te knijpen (messing) , het ging maar om een halve mm, dus dat gaf verder geen problemen. :)

Als de pakking echt duidelijk te groot is moet je hem gewoon wat insnijden.
 
Wel had ik als daarna de vlotterbak demonteerde en ik hield hem op zijn kop, dat de vlotternaald in de zitting bleef zitten en niet terug 'viel' op de vlotter.

Dit kan vuil in de bezine zijn misschien? Maar waarom heeft de rechter carb er dan geen last van?

Vergeef me :+

Maar zit de naald er wel goed in ?

De 'punt' moet naar boven wijzen, en het 'veer' kantje moet naar beneden, richting de vlotter.
( veert hij trouwens wel lekker ? , heb ook wel is gehad dat ie dat niet meer deed, en dat geeft dan ook problemen )

Anyway, check de vlotterbak pakking eens, even kijken of de vlotter er soms niet tegenaan loopt.
Vlotter naar beneden doen, en dan heel zachtjes voelen of hij de pakking niet raakt als je hem omhoog drukt.
Zo ja, kan je de vlotter wel iets inknijpen (naar elkaar toe) , wel voorzichting natuurlijk :)
 
We zijn weer wat stappen verder, ik heb de vlotter iets bij elkaar gedrukt en nog 'lager' afgesteld en op dit moment lekt hij alleen nog maar uit het onderste buisje. Morgen nog een stukje lager afstellen en dan kijken of het goed gaat :Y
 
Bij mij was er een o-ring van een vlotternaaldbus niet lekker meer, hierdoor liep er brandstof langs de bus en bleef de vlotterbak overstromen. Dat er brandstof uit het onderste pijpje loopt is wel vreemd, dat is volgens mij gewoon een aftappijpje. Sluit die wel goed af?

[afbeelding]

[afbeelding]

Aftappijpje zit er bij mij naast en die zit dicht. Een rubbere ring om de vlotternaaldbus heb ik niet, enkel een ring tegen de bout aan en die ziet er gewoon goed uit.

Vergeef me :+

Maar zit de naald er wel goed in ?

De 'punt' moet naar boven wijzen, en het 'veer' kantje moet naar beneden, richting de vlotter.
( veert hij trouwens wel lekker ? , heb ook wel is gehad dat ie dat niet meer deed, en dat geeft dan ook problemen )

Anyway, check de vlotterbak pakking eens, even kijken of de vlotter er soms niet tegenaan loopt.
Vlotter naar beneden doen, en dan heel zachtjes voelen of hij de pakking niet raakt als je hem omhoog drukt.
Zo ja, kan je de vlotter wel iets inknijpen (naar elkaar toe) , wel voorzichting natuurlijk :)

Hij veert zonder problemen in en zit er ook op de goede manier in! Als ik test met blazen sluit hij netjes af!
 
Laatst bewerkt:
We zijn weer wat stappen verder, ik heb de vlotter iets bij elkaar gedrukt en nog 'lager' afgesteld en op dit moment lekt hij alleen nog maar uit het onderste buisje. Morgen nog een stukje lager afstellen en dan kijken of het goed gaat :Y
Ga je op de gok je vlotterniveau afstellen of doe je dit om de oorzaak te achterhalen?
Waarde voor een vlotterniveau is er niet voor niets . ;)

Edit: vlotter "niet op zijn kop" geplaatst ?
 
Laatst bewerkt:
Hier lijkt de boel schoon, maar ik heb deze problemen ook gehad.

Bij mij kwam het door roestdeeltjes in de tank en die kwamen dus tussen vlotternaald en dan bleef die doorlopen.

Ik heb er toen een brandstof filter tussen gezet en geen last meer gehad.

Als je links problemen hebt en rechts niet, zou ik de boel links en rechts maar eens goed met elkaar gaan vergelijken en rechts wel apart houden en niet gaan uitwisselen, maar nameten of zo.

Vlotterniveau is inderdaad wel belangrijk en overmatig gaan bijstellen, zal niet kloppen.
 
Rechts doe ik niets aan, ik haal alleen onderdelen uit de reserve carbs die ik heb liggen. De vlotterhoogte is nu net zo hoog als rechts en net duurde het even voor hij overliep maar na 30 sec kwam het er dan toch uit sijpelen.

Ik heb net via een koffiefilter even wat benzine afgetapt en daar zitten hele kleine grijze vervuiling in. Geen idee wat het precies is, maar waarschijnlijk is het zo klein dat het de vlotternaald waarschijnlijk open laat staan.

Zo maar even 2 filters bestellen, kijken of dat het probleem oplost. Ik krijg er lichtelijk een hekel aan nu ;(
 
Bij mij was ik helemaal terug naar de garage geweest.
Hebben ze alle 4 de carbs voorzien van nieuwe vlotternaalden.
En op het ritje naar huis na zo'n 3 km begon de ellende weer.

Filters er tussen zal wel helpen, ik heb daarna nooit meer last gehad.
Alleen als je de filters hebt, moet je weer je carbs helemaal schoon maken.
Roest en bezinksel blijft toch komen, of je moet je tank reinigen en helemaal opnieuw sealen.
 
Sorry, nog niet op gereageerd maar de vlotter is niet lek.

Gisteravond nog even de opgedroogde koffiefilter erbij gepakt en het lijkt erop dat er heel fijn zand in de tank zit, heel vaag :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan