Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Levensduur koppeling

Bikefreak

MF veteraan
Lid geworden
20 aug 2002
Berichten
13.864
Waarderingsscore
5.509
Mijn ZX9R heeft nu 30.000 km op de klok staan en ik vroeg me af wat de levensduur van koppelingsplaten is.

Welke ervaringen hebben jullie?
Wat kost het grapje.
 
Is héél sterk afhankelijk van je rijstijl, het lijkt me duidelijk dat als je vaak wheelies forceert en burnouts maakt dat het dan vlugger bekeken is , wat de kosten betreft :als je het zelf kunt kan het best meevallen .
 
vandaag de koppelingsplaten en veren van mijn ZX6 laten vervangen, was een 200 Euro.
De eerste 2 platen waren bijna volledig weg en verglaasd heb 28.500KM
 
Na 33000km Gevoerde + Metalen platen moeten vervangen. (ben ik nu mee bezig)

De gevoerde platen waren verglaasd en een zat onder de limiet en dus de hele bende vervangen. De metalen waren behoorlijk blauw, soms bijna zwart (verbrand dus). Iets wat ik niet verwacht had. Schrok er eigelijk een beetje van.

Tegelijk de veren vervangen, die zaten ook op het randje.

Kosten: +/- 225 euro
 
Laatst bewerkt:
Kon je die tussenplaten niet meer opschuren dan?
 
Ziet er niet best uit

Nu weet ik tenminste waarom ie slipte *zet wel een smilie neer, maar is eigelijk niet blij*

Kon je die tussenplaten niet meer opschuren dan?

Nope, nagemeten en een plaat zit op/onder de limiet. En nog een zit er ook bijna op. Vervang ze nu dus maar want anders kan ik over een half jaar de boel weer uit elkaar halen.
 
stop er meteen kevlar raceplaten in met zwaardere veren, minder slip en loopt harder!!!!!! echt waar. zx9r uit 98 liep 10 km/u harder!!!!
 
de mijne slipt niet echt maar wel hoor je steeds een tikje als je optrekt uit stilstand, is pas sinds kort en het is zeker de koppeling. Wat kan dit zijn??????
 
de mijne slipt niet echt maar wel hoor je steeds een tikje als je optrekt uit stilstand, is pas sinds kort en het is zeker de koppeling. Wat kan dit zijn??????

Dat doet de mijne dus ook, maar ik verdenk de ketting er ook van, die loopt op zijn eind namelijk. Mijn koppeling trekt trouwens niet helemaal vrij als de motor warm is (niet altijd maar wel vaak) waar kan dit aan liggen? ik heb een GSXF1100 met een hydr. koppeling, niet verstelbaar dus ik kan hem niet opspannen.
Heb al dot 5.1 olie (siliconenvrij) gebruikt maar het helpt geen zier.
Men heeft me vertelt dat de koppeling haast af is, maar dan moet het verschijnsel andersom zijn toch? Dus dat hij continu doorslipt?

Gizmo, de 2e echte (lol)
 
Vandaag de nieuwe platen opgehaald, en gemonteerd. De motor startte goed (kon ook haast niet anders) en schakelen lukt ook. Wat me alleen opviel is dat ie ietwat lastiger in de neutraal valt. Het lijkt haast wel alsof de ruimte tussen de een en de twee kleiner is geworden. Maar voor zover ik weet schakelt hij verder soepel door de versnellingen. Morgen eens verder testen
 
doe al 50.000 km met deze platen , maar doe ook geen wheelie's( 'k zoou niet weten hoe dat moet ,enne denk dat zelfs max op m'n brikkie geen wheelies kan maken )
 
Dit advies kwam niet van de monteur bij de dealer maar van een vage kennis die monteur is. Is het onzin?

Ik heb het bij mijn oude crosser (93 honda cr125) keertje geprobeert maar het werkt voor geen meter,gevoerde platen waren helemaal verglaast, zelfs zo erg dat hij helemaal niet meer weg kwam en dus gewoon stationair liep in zijn 1 met koppeling los is niet leuk als je vanplan ben je motor zo te verkopen.
 


Er zit een centrale moer in je koppeling het kan zijn dat die los zit
Dit geld ook voor Pimmos

SUC6
 
Ik heb de koppeling van mijn Bandit vervangen na 100.000km. De platen waren niet versleten, maar verglaasd. Ik heb nog geprobeerd om die op te schuren, maar dat hielp niet. Dan heb ik de gevoerde platen + diafragmaveren vervangen, en toen was alles weer in orde.
Als je een tijdje met slippende koppeling blijft rijden, wordt de rekening een stuk hoger. Dan verbranden de ongevoerde platen (die blauwe kleur op de foto), en moet je die ook vervangen.