Lekkende USD vork (alweer)

scighera

MF veteraan
21 feb 2008
3.617
25
Hengelo OV
Mijn Kawasaki ZX7R heeft alweer een lekkende vorkpoot.

In 2015 had deze dat ook (ik weer even niet of het dezelfde poot was, maar ik vermoed van wel, de rechter poot die het hoogste staat als de motor op de standaard staat)

Ivm gezondheid rij ik maar weinig. In 2015 zijn beide poten gereviseerd door iemand die ik blind vertrouw dat hij het goed heeft gedaan (pietje precies, altijd motorzaak gehad, dus ik ga er vanuit dat de poten gecontroleerd zijn op oneffenheden)

Vorig jaar zweette hij heel licht , klein randje zag je op de binnenpoot zitten. Vandaag echter olie op spatbord, voorpoot, bij de as etc.

Sinds de vorige revisie heeft de motor ik denk een 1500km gereden, waarvan 1x 100km met wat regen en verder droog in de onverwarmde garage gestaan.

Ik heb de storing eraf gehaald, alles schoon gemaakt en hem even in de vering gedrukt. Hij lijkt volledig rondom te zweten gezien de afdruk, dus alsof de keerring niet goed aansluit over de hele binnenpoot. Zou de ring in 4 jaar tijd al kunnen uitdrogen (zeker door de stilstand)

Zo ja, is groene zeep de moeite waard? Las dit op dit forum en op het Ducati forum.

Motor is een oud beestje, maar verder in goed , ook een volledige remrevisie gedaan vorig jaar (ivm nooit gedaan door vorige eigenaren) dus zit al best wat tijd in, en baal nogal dat nu de vork weer opspeelt.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Met water en een zachte kwast (waarmee ik ook de zeep heb aangebracht) was alles zo weer schoon) paar keer kort en lang in de vering gedrukt, ca 5cm diep en geen sporen meer van olie op de vork. Even goed laten drogen en dan gaat de storing er weer op.

Het trucje van de groene zeep lijkt te hebben geholpen(normaal zag je een dun laagje olie over de binnenpoot zitten). Ik zal de eerstvolgende rit wel even preventief met een zweetbandje rijden, just in case, maar ga er niet vanuit dat er nog wat olie langs de ring komt.
 
Stel dat je lekker in de bergen aan het sturen bent en je gaat met 120 per uur naar beneden.Je remt voluit om die hairpin op tijd in te sturen.Ga je je dan zorgen maken om je voorvorkkeerringen die mogelijk gaan lekken of wil je die bocht halen? :+
Niet te vergelijken met in zijn spanbanden trekken.

Slijpsel en andere smerige zooi zakt naar het diepste punt als de vering stil staat.
Als je de spanbanden lostrekt komt hij uit zijn vering en blijft er rotzooi tussen de poot en de keerring zitten.
Tijdens een rit is de olie continu in beweging en rotzooi zwerft dan door de hele poot heen, bij stilstand zakt dat dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan