Lekkage oliekoeler Bandit 1200 '06

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.194
1.514
Goedenavond,

Mijn Bandit 1200 vertoont een kleine lekkage op de koppeling van de olieleiding en de oliekoeler. Ik heb gelezen dat dan waarschijnlijk de flens van de oliekoeler gescheurd is en dat de koeler dan vervangen moet worden.

Daarbij heb ik de volgende vragen:
- Moeten daarbij ook de olieleidingen worden vervangen of kan je die gewoon hergebruiken?
- Op Ebay koop je een imitatie oliekoeler voor zo'n € 100. Kan je daar wat van verwachten? OEM is onbetaalbaar.
 
Hey, ik heb een paar weken terug exact hetzelfde gehad met de oliekoeler van mijn Bandit 600.

Zie hier.
De haarscheurtjes zitten waarschijnlijk niet aan de koppelingen van je leidingen maar dat zou je voor de zekerheid even moeten controleren.

Voor €120 inclusief verzenden besteld bij Roukema.
Zeer tevreden over de levering en kwaliteit is goed. Een klein maatverschil was op te vangen door de flexibiliteit van de koelleiding.
 
Hey, ik heb een paar weken terug exact hetzelfde gehad met de oliekoeler van mijn Bandit 600.

Zie hier.
De haarscheurtjes zitten waarschijnlijk niet aan de koppelingen van je leidingen maar dat zou je voor de zekerheid even moeten controleren.

Voor €120 inclusief verzenden besteld bij Roukema.
Zeer tevreden over de levering en kwaliteit is goed. Een klein maatverschil was op te vangen door de flexibiliteit van de koelleiding.

Tnx! Dat is nuttige info.

Hoeveel tijd was je kwijt voor montage? Je kan de olieleidingen gewoon aan het blok laten zitten neem ik aan?
 
Niet meer dan een uurtje. *O*

Als je de leidingen van de koeler losschroefd loopt er nog olie uit de koeler dus een opvangbak er onder is handig. Ook handig is als je de leidingen ergens mee omhoog kan houden, stuk touw/elastiek ofzo, want als ze naar voren buigen blijft hier ook olie uitkomen.

De oude oliekoeler ging er bij mij makkelijk af, bouten zaten niet vastgeroest. De nieuwe was (bij mij) ongeveer een halve centimeter hoger dan de oude. Dit is niet echt een probleem, als je het maar met beleid monteert. Bij mij hield dat in:

Eerst de leidingen aan de koeler vastzetten, los, nog niet op moment.
Dan de bouten aan het frame om en om, stukje bij stukje zodat hij gelijkmatig zijn weg kan vinden. Houd hierbij de aansluiting met de leidingen in de gaten en "help" de leidingen een beetje hun weg te vinden.
Om niet teveel spanning op het geheel te krijgen heb ik achter de linkerbout een vulring van een paar millimeter gezet, ik kreeg het idee dat er teveel spanning op kwam zonder deze ring.
Ten slotte heb ik de leidingen op moment vastgezet. Let op, dit is dus echt heel weinig omdat de oliekoeler dus van (zacht) aluminium is gemaakt.

Voor de volledigheid heb ik de O-ringetjes in de leidingen ook vervangen, deze heb ik bij de dealer besteld en opgehaald voor iets van 2 euro geloof ik.

Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwe oliekoeler bij jou wel exact hetzelfde is al je oude, misschien afhankelijk van B12/B6 of bouwjaar (die van mij is een B6 mk1, 1995). Dan is het alleen maar makkelijker. Al met al is het geen rocketscience, gewoon even je kop er bij houden.

Houd ook even in de gaten hoeveel olie er nog uit de koeler en leidingen is gekomen, dit moet natuurlijk wel weer aangevuld worden.

Al met al is het een heel verhaal geworden maar dat komt meer omdat ik het zo volledig mogelijk heb proberen neer te typen, dan dat het ook echt ingewikkeld is. :t

Succes!
 
Laatst bewerkt:
IMG_20190105_233907.jpg
 
De diversion 900 heeft hetzelfde probleem, de koppeling van de olieleidingen aan de koeler kunnen scheuren door net wat te vast monteren van ded leidingen. Ook deze is gemaakt van goud als je yamaha's prijzen ziet. Die van Roukama zit er bij mij nu al weer een paar jaar probleemloos op.
Wat Deeffox zekt: LET OP HET AANHAALMOMENT bij monteren.
 
Bij de div is de constructie misschien iets kritischer als bij een bandit. Daar moet je een banjobout in een (redelijk dunwandig) stuk aluminium draaien. Maar als je vaker aan de motor wil werken is een momentsleutel nooit een slechte investering.
 
Hallo.

Lassen is ook een optie, heb laatst nog een radiateur van een oude VFR gelast, dit zal ook wel te lassen zijn.
Zeker als de flens gescheurd is, dat materiaal is aardig dik.

Groeten en succes ermee.
 
je kunt het ook goedkoper oplossen waar het scheurtje zit achter de flens even opschuren en ontvetten met remmenrijniger dan pak je het wondermiddel
innotec metal weld..art.nr.07.1460 mengt deze even doormekaar en smeert er een laagje van plus minus 3mm op
na een uurtje kun je de motor alweer gebruiken...heb al meerdere keren dit zo opgelost bij zowel water als olie koeler
de bandit is gevoelig wat betreft de radiators maar het werkt perfect die innotec zit er ook al jaren op en noch steeds dicht
dit is een snelle oplossing en goedkoop 25 euri ben je kwijt :Y maar gebruik geen andere merken dat is geld verspilling.suc6
 
Ok, het gaat allemaal nog niet erg voorspoedig... Eerste boutje van de flens dat ik wilde losdraaien brak af. Is dat nog te herstellen?
 
Ok, het gaat allemaal nog niet erg voorspoedig... Eerste boutje van de flens dat ik wilde losdraaien brak af. Is dat nog te herstellen?
Het schroefdraad zit nog in het oliekoeler-deel?
Dit valt uiteraard (voorzichtig!) uit te boren/te verwijderen met de daarvoor bestemde technieken. Maar dat gespecialiseerde bedrijf zal dat ook wel kunnen lijkt me. Als je 'm daar toch heen brengt..
 
Niks aan de hand, als de schroefdraad nog iets uitsteekt kun je er een op moertje op laten tig lassen, mocht het niet meer uitsteken zal het uitgeboord moeten worden.
Dat kan dat bedrijf vast voor je doen, mocht er om wat voor reden dan ook geen schot in de zaak zitten kan ik je ook helpen.

Groeten en succes ermee.
 
Nu is er maanden geleden een nieuwe oliekoeler op de Bandit gezet, inclusief nieuwe pakkingringen. Dat ging een tijdje goed, maar nu begint ie toch weer te zweten op de flensen! Erg irritant. Is er iemand die nog een oplossing kan verzinnen? Nieuwe retourleidingen of gewoon een kwak vloeibare pakking ertussen?
 
Zitten de juiste/originele O-ringen er tussen?
En heb je daar een beetje olie aan gedaan voor je ze gemonteerd hebt?
Waren de 2 holtes waar de O-ring in ligt goed schoon?
Zijn de flenzen op zowel de oliekoeler als de leidingen goed vlak? ( deze kunnen bij een verkeerde montage krom trekken, kun je makkelijk controleren met een stalen liniaal )

Groeten en succes ermee.
 
Zitten de juiste/originele O-ringen er tussen?
En heb je daar een beetje olie aan gedaan voor je ze gemonteerd hebt?
Waren de 2 holtes waar de O-ring in ligt goed schoon?
Zijn de flenzen op zowel de oliekoeler als de leidingen goed vlak? ( deze kunnen bij een verkeerde montage krom trekken, kun je makkelijk controleren met een stalen liniaal )

Groeten en succes ermee.
Ik heb de oliekoeler zelf niet gemonteerd, dus ik zou niet precies weten welke ringen erin gegaan zijn.

Maar zou een beetje vloeibare pakking kunnen helpen of wordt het daar waarschijnlijk alleen erger van?
 
Ik kreeg toen de tip geen vloeibare pakking daar te gebruiken, omdat er risico is dat het losraakt en de oliekanaaltjes in gaat, met alle gevolgen van dien...

Als je het hebt laten doen door een bedrijf zou ik er mee terug gaan om te checken, en anders zelf even loshalen. Of even navragen bij de monteur wat voor ringetjes gebruikt zijn. Ik heb die toen speciaal bij de dealer gehaald omdat de benodigde maat niet in de standaard assorti-bakjes zat. Als de monteur er een afwijkend maatje ingepropt heeft is dit misschien de oorzaak van het zweten...
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Terug
Bovenaan Onderaan