Lek kleppendeksel?

skf6000

MF'er
25 mrt 2007
103
0
Zeist
Heeeey,

Sinds kort ben ik in het bezit van een suzuki bandit 1200. Maar, net kwam ik er achter dat er
rond het inbusmoertje bij t kleppendeksel wat olie zit. Is t kleppendeksel nu lek? Wat moet ik doen? nieuw moertje? aandraaien? En wat voor effect heeft dit op de motor? kan ik hiermee blijven rijden? gaat er veel olie verloren?

-O- ik heb erg veel vragen, maar k hoop dat ik er op kan rijden, want nu durf ik dat dus niet -O-

degenen die een antwoord hebben, bedankt bij voorbaat!
 
Ik durf het niet zeker te zeggen,maar als het goed is zit om het boutje een rubber ringetje deze kan stuk zijn.
Draai het boutje er eerst eens uit dan zie je meer.

P.s is het een brede platte?
 
Laatst bewerkt:
ik zou het boutje eerst aanhalen met het juiste aanhaal moment, misschien staat die wel wat losjes. werkt dat niet zou ik als het maar zweten is wachten tot hij een beurt nodig heeft en dan het kleppendeksel eraf om te kijken.
Lekt die best wat (druppelvorming) dan zou ik het kleppendeksel los halen, kijken of het rubber goed ligt en anders nieuwe pakking erin en gaan.

Klein beetje zweten kan niet zo'n kwaad bij een kleppendeksel
 
Zoals al gezegd kijk of het rubbertje kapot is zo niet dan idd misschien iets aandraaien met het juiste koppel.
Is het zweten dan kan je in principe gewoon rijden hoor, wel je oliepeil in de gaten houden.
Loopt er olie langs je blok dan een nieuwe pakking (laten) plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Foto of aangeven via een plaatje van het internet.
Eruit draaien en er weer inzitten voor iemand zonder momentsleutel kan soms meer problemen veroorzaken.
 
Die rubbertjes zitten bij dat blok (mits zelfde als GSXR1100) van binnenuit in de opening gedrukt dus het kleppendeksel moet eraf wil je die ringetjes vervangen.

*edit, verkeerd gelezen. De imbusbout zit aan de voor en achterkant. Als hij daar olie lekt dan is de kleppendekselpakking niet meer goed. Eventueel natrekken met momentsleutel en bij grote lekkage gelijk vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Heeeey,

Sinds kort ben ik in het bezit van een suzuki bandit 1200. Maar, net kwam ik er achter dat er
rond het inbusmoertje bij t kleppendeksel wat olie zit. Is t kleppendeksel nu lek? Wat moet ik doen? nieuw moertje? aandraaien? En wat voor effect heeft dit op de motor? kan ik hiermee blijven rijden? gaat er veel olie verloren?

-O- ik heb erg veel vragen, maar k hoop dat ik er op kan rijden, want nu durf ik dat dus niet -O-

degenen die een antwoord hebben, bedankt bij voorbaat!

welk imbus moertjes bedoel je? er zitten er naar mijn weten 10 imbus in en aan beide zijkanten een.
niet zomaar aandraaien dan kun je je deksel slopen. als het 1 van de 8 bouten is gewoon een nieuwe ring er tussen zetten en goed in de gaten houden.

succes, mocht je vragen hebben ik heb laatst zelf kleppen gesteld van mijn bandit 1200 en van een 600 dus ik weet hoe de deksel er uitziet.
 
Hey allemaal!

Bedankt voor de reacties! Ik denk inderdaad dat het een rubbertje ofzo is, want hij lekt nou niet belachelijk veel olie ofzo. Hij lijkt ook wat uitgedroogd te zijn, dus ik denk dat er een ander rubbertje op moet. K heb hier nog wel een condoom over die ik er wel tussen kan wringen :)

@ micheilo, het is idd 1 van de 8. K ga hem alleen niet zelf aandraaien, want ik heb geen momentsleutel...

Vrijdag gaat er toch een nieuwe ketting op, dus dan kan k m wel even laten aandraaien!

Bedankt voor de antwoorden!
 
Hey allemaal!

Bedankt voor de reacties! Ik denk inderdaad dat het een rubbertje ofzo is, want hij lekt nou niet belachelijk veel olie ofzo. Hij lijkt ook wat uitgedroogd te zijn, dus ik denk dat er een ander rubbertje op moet. K heb hier nog wel een condoom over die ik er wel tussen kan wringen :)

@ micheilo, het is idd 1 van de 8. K ga hem alleen niet zelf aandraaien, want ik heb geen momentsleutel...

Vrijdag gaat er toch een nieuwe ketting op, dus dan kan k m wel even laten aandraaien!

Bedankt voor de antwoorden!

belangrijk voor deze bouten is het schroefdraad waar zij in gedraaid worden.
het aluminium is heel erg zacht en daardoor HEEL gevoelig voor doldraaien.
het schroefdraad waar zij in gedraaid worden is tevens de bovenkap van de nokkenaslagerschaal.
1 maal ff verkeerd erin draaien of iets te strak aangehaald en schroefdraad is naar de haaien.
met als gevolg lekkende klepdeksel.
oplossing is schroefdraad reparatie set (helicoil set)M7.
lager kap 1 voor 1 uitnemen/terugplaatsen en schroefdraad repareren. voorzichtig inklemmen in bankschroef.
 
belangrijk voor deze bouten is het schroefdraad waar zij in gedraaid worden.
het aluminium is heel erg zacht en daardoor HEEL gevoelig voor doldraaien.
het schroefdraad waar zij in gedraaid worden is tevens de bovenkap van de nokkenaslagerschaal.
1 maal ff verkeerd erin draaien of iets te strak aangehaald en schroefdraad is naar de haaien.
met als gevolg lekkende klepdeksel.
oplossing is schroefdraad reparatie set (helicoil set)M7.
lager kap 1 voor 1 uitnemen/terugplaatsen en schroefdraad repareren. voorzichtig inklemmen in bankschroef.
:Y ,heb ik een keer gehad en deze moest dus vervangen worden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan