Laverda 750 SF vraag over koppeling

Raytheman

Rookie
19 aug 2014
27
3
Zijn hier ook Laverda-kenners?
De koppeling van de 750 SF gaat erg zwaar. Dit schijnt zo vanuit de fabriek zo te zijn. Nu wil ik het hefboompje wat verlengen maar zag dat er al aan gelast is. Is weet alleen niet omdat het ooit gebroken was of dat het al een keer verlengt is. Weet iemand wat de standaard lengte is?

Alvast bedankt!
 
Zijn hier ook Laverda-kenners?
De koppeling van de 750 SF gaat erg zwaar. Dit schijnt zo vanuit de fabriek zo te zijn. Nu wil ik het hefboompje wat verlengen maar zag dat er al aan gelast is. Is weet alleen niet omdat het ooit gebroken was of dat het al een keer verlengt is. Weet iemand wat de standaard lengte is?

Alvast bedankt!
Tja het is normaal dat je wat sterkere vingers moet hebben voor Laverda koppeling.
Standaard hendels zijn nog gewoon te krijgen bij Gijs van Dijk.
Er bestaan ook verlengde hendels en katrollen voor bij handvat.

Las is vaak van een oude breuk.
Heb geen losse hendel liggen om de standaard hendel op te meten.
Verlengde hendels heeft Gijs ook maar je ziet ze ook wel voorbij komen op Ebay en marktplaats.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe kabel kopen of de oude goed schoonmaken en opnieuw smeren maakt al een groot verschil. Zorgen dat de kabel de juiste route neemt zonder scherpe bochten in de kabel. Dwz rechtsvoor onder de tank langs, door het frame, links onder de tank er weer uit en tussen van de carburateurs naar beneden.

De koppeling is redelijk zwaar, zeker als je moderne motoren of hydraulische koppelingen gewend bent maar een goed gesmeerde "knikloze" kabel maakt de wereld aan verschil.

Kijk ook eens hoe je koppelingshendel op het stuur zit en waar je trekt. Door het totale zaakje iets naar rechts te verschuiven vergroot je de hefboom en dat maakt flink verschil.

laverda_750sf_05.jpg
 
Laatst bewerkt:
oke, zal ik doen. maar weet eigenlijk nog niet wat nu de 'fabriekslengte' van t staafje is. Hoort het wel een stukje uit te steken? ik zal die er nu opzit eens meten
 
Geen idee hoe het bij een Laverda zit maar bij Ducati kun je een aantal veren er gerust uithalen en dan werkt de koppeling een stuk lichter met zelfde werking.
 
oke, zal ik doen. maar weet eigenlijk nog niet wat nu de 'fabriekslengte' van t staafje is. Hoort het wel een stukje uit te steken? ik zal die er nu opzit eens meten

Nee, hij hoort niet uit te steken. Is er een stukje uit het deksel gezaagd waar hij uit steekt? Dan zit er al een langere op.
 
Er is inderdaad een stukje uitgezaagd. Er zit dus al een langere op. De koppelingskabel even op de werkbank gehad; die kon ik met twee handen nog nauwelijks in beweging krijgen..na inweken met WD40 gaat ie nu wel maar niet van harte. Nieuwe kabel dus. Bedankt voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan