Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.162
7.953
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Als eventuele vervanger twijfel ik tussen een HBM en een Contiweld apparaat.

Qua merk en kwaliteit zou ik direct gaan voor de Contiweld, maar qua portemonnee zeg ik HBM.

Die van HBM is zonder lasdraad en reduceerventiel (heb wel een reduceerventiel waarvan niet 100% bekend is of deze accuraat is).

Contiweld is met draad en reduceerventiel.

Heb verder alles, maar mijn apparaat is wss niet te maken. Qua hobby en het feit dat ik mijn eerste las nog moet leggen neig ik naar die van HBM.

Wat ik nu heb liggen qua project is het aan elkaar bakken van 4 hoefijzers als standaard voor mijn vriendin (fotohouder) en een motorwiel balanceerapparaat waarvan ik de 2 staanders op een stuk plaatstaal wil lassen.

Later, als het wat beter lukt, kan ik als oefening wat gaten op mijn auto dichten. Die auto zit in zijn laatste jaar voordat hij naar de sloop gaat.
 
Nu op MP
 

Bijlagen

  • DB33BBF2-92EF-444B-8C78-5AC39EE75FEF.png
    DB33BBF2-92EF-444B-8C78-5AC39EE75FEF.png
    134,5 KB · Weergaven: 25
Dat ligt aan de prijs, er wordt al aangegeven dat het een frans merk is maar wel van industriekwaliteit...
Zo heb ik zelf een UTP tig lasser, UTP maakt laselectroden, en hebben zelf ook ooit apparatuur gemaakt om ook een graantje van de markt mee te pikken, dat hebben ze toen door Kemppi laten maken...van binnen is mijn apparaat dus gewoon een Kemppi, terwijl bijna geen mens UTP als lasapparaat kent, zelfs de afstandbediening e.d. kan er gewoon van kemppi op..
Frankrijk is gewoon een heel chauvenistisch land, en die kopen veel meer van eigen markt dan de rest van europa, maar als je hem kunt testen en alles werkt , en je kunt hem voor een goede prijs krijgen , dan wist ik het wel, in frankrijk doet de saxotig 1600 ongeveer 300-500 euro gebruikt, maar hij is maar 160 amp met een inschakelduur van 35% bij 150 amp.
hij is wel lekker compact, en draagbaar, dat is weer een plus, maar het is geen babipangang spul, als dat kapot gaat moet je ook maar afwachten of het gerepareerd kan worden
Oké, het is al we een oudje. De opvolger heet ook geen 1600 meer geloof ik maar 160. Kan er maar weinig over vinden, of er hotstart op zit bijvoorbeeld. Het is wel een DC geen AC/DC dus er is alvast iets wat er niet mee kan.
 
Die heeft er eerder op gestaan en ik ben zeker geïnteresseerd alleen is het weer een eind rijden voor mij. Opsturen word’m vast niet
is wel topkwaliteit, daar zou ik niet over twijfelen voor de rit, mijn tigger heb ik ook in belgie gehaald, maar was dan wel ook spotgoedkoop, die had hij ooit overgenomen, en alleen electroden mee gelast, die wist niet eens dat er ook tig mee gelast kon worden,slangenset had hij er ook niet bij_O-_O-_O-_O-_O-_O-
 
Net een paar steuntjes gemaakt voor morgen en maar gelijk een kleurtje gegeven. Ik denk dat er morgen 1 uit z’n tent gaat. Hahahaha
 

Bijlagen

  • B257168B-7DE2-47B3-8A3A-B7DC9DD217D9.jpeg
    B257168B-7DE2-47B3-8A3A-B7DC9DD217D9.jpeg
    150 KB · Weergaven: 15
Oké, het is al we een oudje. De opvolger heet ook geen 1600 meer geloof ik maar 160. Kan er maar weinig over vinden, of er hotstart op zit bijvoorbeeld. Het is wel een DC geen AC/DC dus er is alvast iets wat er niet mee kan.

Hot start is nog niet eens zo belangrijk, HF start is veel belangrijker.
HF staat voor Hoog Frequent start, hiermee kun je de boog ontsteken van de electrode naar het materiaal zonder dat de electrode contact maakt met het materiaal.
Heb je dat niet dan moet je net als met electrode lassen de wolfraam over het materiaal heen *krassen* om de boog te ontsteken, je mooie scherpe puntje is dan meteen verneukt, en zonder scherpe punt ( met uitzondering van aluminium lassen ) kun je niet lassen.

AC lassen, of wel aluminium lassen is al helemaal niks voor beginners, bovendien ben je met een budget apparaat nogal gehandicapt omdat je vaak geen AC balans, puls frequentie, pulsduur en dergelijke in kan stellen, dit maakt het aluminium lassen nog moeilijker.

*edit*
Hier een filmpje van de verschillende opstartmethodes,
 
Toen ik ooit begon met lassen was er nog geen hoog frequent. Toen waren alleen maar strijktoortsen. En daar maakten we net zo mooi fotowerk mee. Kwestie wat je gewend bent. Maar idd. Hoog frequent is tegenwoordig n must en veel handiger
 
Hot start is nog niet eens zo belangrijk, HF start is veel belangrijker.
HF staat voor Hoog Frequent start, hiermee kun je de boog ontsteken van de electrode naar het materiaal zonder dat de electrode contact maakt met het materiaal.
Heb je dat niet dan moet je net als met electrode lassen de wolfraam over het materiaal heen *krassen* om de boog te ontsteken, je mooie scherpe puntje is dan meteen verneukt, en zonder scherpe punt ( met uitzondering van aluminium lassen ) kun je niet lassen.

AC lassen, of wel aluminium lassen is al helemaal niks voor beginners, bovendien ben je met een budget apparaat nogal gehandicapt omdat je vaak geen AC balans, puls frequentie, pulsduur en dergelijke in kan stellen, dit maakt het aluminium lassen nog moeilijker.

*edit*
Hier een filmpje van de verschillende opstartmethodes,
Kijk, zo’n groentje ben ik nu. Ik dacht dat dat de juiste benaming was.
 
Trouwens ik zie net dat op MP n mooie kempi EVO 200 te koop staat. Compleet voor 700€ in Alblasserdam.
Dat is tenminste n goed lasapparaat met de functies die je nodig hebt ....,

Is dit wat voor je? Alblasserdam is 6-7km hier vandaan. Komende weken rij ik dagelijks Dordt-Amsterdam. Kampen staat nu niet in de planning, maar wellicht is er met jouw planning iets te combineren. Hij zal bij mij niet in de weg staan
 
Is dit wat voor je? Alblasserdam is 6-7km hier vandaan. Komende weken rij ik dagelijks Dordt-Amsterdam. Kampen staat nu niet in de planning, maar wellicht is er met jouw planning iets te combineren. Hij zal bij mij niet in de weg staan
Ghehehe, of dat wat voor mij is? Ik kan op dit moment nog geen lada van een Mercedes onderscheiden op het gebied van lasapparaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan