Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Klopt, meestal zit de toorts op de +.

Alleen bij met de pin/beklede elektrode lassen moet de toorts aan de -.
Het is dus wel handig als je een lasapparaat hebt met snelkoppelingen aan de toorts en aarde aansluiting.
 
Lager en dikker is wel een hele goede oplossing want dan past het onder de werkbank :)

Zoals ik het begrijp is het alleen om de buitenlucht weg te halen tijdens het lassen en helpen toevoegingen in kleine percentages bij een stabiele vlamboog en betere inbranding. Dus in theorie zou elk inert gas werken.
 
In principe wel ja.

In de beginjaren was het alleen maar afschermen van zuurstof.
Slak, witte saus en Co geloof ik.
Daarna werd er van alles gemengd om de verwarring groter te maken.
Lasapparaten kregen niet voor niets de naam van kerstboom.
Ook zeer verwarrend al die knopjes en lampjes.

Kijk, daar staat een lasapparaat en leef je uit.
 
Lager en dikker is wel een hele goede oplossing want dan past het onder de werkbank :)

Zoals ik het begrijp is het alleen om de buitenlucht weg te halen tijdens het lassen en helpen toevoegingen in kleine percentages bij een stabiele vlamboog en betere inbranding. Dus in theorie zou elk inert gas werken.


Niet perse.. MAG lassen gebeurt in de regel met een actief gas. (co2, argon/co2 mix)
We noemen het altijd wel MIG of MIG/MAG maar in feite hebben we het 90% van de tijd over MAG.
 
Vind het nog steeds lastig :)

Denk dat ik gewoon voor een 85/15 moet gaan. Wel jammer dat ik dan dat ene RVS klusje niet zo goed kan doen.

Moet het overigens nog leren hoor, vind het jammer dat ik nu niet even kan oefenen maar een verkeerde fles kopen om dat later alsnog te moeten doen is zonde geld.
 
Vind het nog steeds lastig :)

Denk dat ik gewoon voor een 85/15 moet gaan. Wel jammer dat ik dan dat ene RVS klusje niet zo goed kan doen.

Moet het overigens nog leren hoor, vind het jammer dat ik nu niet even kan oefenen maar een verkeerde fles kopen om dat later alsnog te moeten doen is zonde geld.
Ik zat een tijdje terug met precies hetzelfde probleem, en ben uiteindelijk gewoon voor 85/15 gegaan. Voor de meeste toepassingen het meest geschikt, en met wat ik ermee wil (wat indrustrial-look meubels bouwen, dingen aan en voor voertuigen maken) heb ik daar het meeste aan.

Het trouwens zelf m'n laskarretje gemaakt, ik vond de opties die ik anders voor een vergelijkbaar bedrag kon vinden te lomp, deze is knap compact :)

1A346DE2-A3B8-497C-8229-758208E4DE62.jpegE0020DBD-D12D-4233-8B54-2F58E3CD9EC8.jpeg
 
Dat buiten de schuur lassen met de wind die hier @#:€! ALTIJD aanwezig is, blijkt redelijkerwijs onmogelijk..

Welk betaalbaar materiaal is geschikt als spat/brandscherm?

Dan bekleed ik de muren van de rvs werkbank met dat zodat ik 3 "muurtjes" heb.

Ik heb een centrale afzuigbox in de schuur en laat de deur open. Kan eventueel nog een afzuigslang boven de werkbank hangen en een gasmasker opdoen.

Heb bijv. nog stukken compactplaat (composiet) liggen.
 
Weet je wat jij nodig hebt?

Van dat horrengaas op een rol met een hoogte van 2 meter.
Boeren gebruiken dit ook vaak in de loopstallen in de kleur groen.
En het word ook vaak gebruikt in zitjes/terrassen. Je kunt er doorheen kijken en absoluut windvrij.
 
Weet je wat jij nodig hebt?

Van dat horrengaas op een rol met een hoogte van 2 meter.
Boeren gebruiken dit ook vaak in de loopstallen in de kleur groen.
En het word ook vaak gebruikt in zitjes/terrassen. Je kunt er doorheen kijken en absoluut windvrij.
die boeren noemen dat daarom windbreekgaas
 
Ik ga eens kijken waar je dat kan halen
De schutting is reeds voorzien van winddoek. Maar langs het water / open vlakte = letterlijk altijd wind.

ik heb het gewoon van marktplaats , heb er vijf jaar terug twee schuifpanelen van gemaakt in mn tuinhuis geen blad er in in de herfst en geen vogels die alles onderschijten.
 
Dat buiten de schuur lassen met de wind die hier @#:€! ALTIJD aanwezig is, blijkt redelijkerwijs onmogelijk..

Welk betaalbaar materiaal is geschikt als spat/brandscherm?

Dan bekleed ik de muren van de rvs werkbank met dat zodat ik 3 "muurtjes" heb.

Ik heb een centrale afzuigbox in de schuur en laat de deur open. Kan eventueel nog een afzuigslang boven de werkbank hangen en een gasmasker opdoen.

Heb bijv. nog stukken compactplaat (composiet) liggen.


MDF?

Ik heb een MDF plaat al wel eens gebruikt als lasmal voor wat simpels wat 4 keer hetzelfde er uit moest zien. De plaat kreeg wel wat brand vlekken maar is niet in vlammen opgegaan. Hierbij had ik het te lassen deel dus direct op de MDF plaat liggen.

Gasmasker heeft alleen nut als het de lucht ook daadwerkelijk ergens anders vandaan haalt, of je moet echt een koolfilter hebben, een standaard 3m stofmaskertje houdt geen rook tegen.

db
 
Is er iemand in de omgeving van Arnhem die mij zou willen helpen door een moertje vast te lassen op een bout waar de kop van af is?
Helaas was de kop van de bout te ver heen en heb ik deze er af moeten boren om het spatbord los te krijgen.
Nu is er nog een uitstekend deel van de bout over waar ik een moer op kan draaien, graag zou ik deze vast willen lassen zodat ik de bout kan verwijderen.

Weet niet zeker of dit de juiste plek is om het te vragen, hoor graag als ik ergens anders terecht kan.
 
Als je er 2 moertjes op kan krijgen hoef je niet te lassen,
Gewoon strak tegen mekaar aan draaien en vervolgens met steeksleutel op moertje dat onder staat losdraaien, als het wat vast zit kan je, terwijl je er wat (losdraai)spanning op zet, een tik met de hamer op geven (boven op het draadeind)
Succes!
 
Als je er 2 moertjes op kan krijgen hoef je niet te lassen,
Gewoon strak tegen mekaar aan draaien en vervolgens met steeksleutel op moertje dat onder staat losdraaien, als het wat vast zit kan je, terwijl je er wat (losdraai)spanning op zet, een tik met de hamer op geven (boven op het draadeind)
Succes!


Helaas schiet de tweede moer er keer op keer af zodra je deze ook maar iets voorzien van kracht, er is net te weinig schroefdraad. Daarom leek me lassen de enige optie om te proberen naast het uitboren van de bout, iets wat ik liever wil vermijden.
 
Uitboren is (nu nog) niet nodig.

Voordeel is dat als je er een moer op last dat de warmte die je inbrengt er vaak ook een handje bij helpt dat de boel los komt.

Misschien even ter info voor iemand die wil helpen:

-kan je met het te lassen onderdeel bij diegene langskomen of moet hij/zij even bij jou langs?
-is het restant van het boutje nog een beetje goed of is deze ook al flink aangetast door de roest?
-welke maat is het boutje ongeveer?
(en een fotootje zegt meer dan 1000 woorden ;) )
 
Dat is een goeie aanvulling, bedankt.

Het gaat om een m4 boutje dat nu vast zit in de voorvork van de motor. Het boutje wordt puur gebruikt ter ondersteuning van het spatbord (wat nu nog niet op de motor zit). De motor rijdt verder gewoon dus ik kan bij iemand langskomen.

De bout was een beetje roestig rond het schroefdraad maar dit heb ik schoongemaakt met een dremel + messing borstel. Het is nu mogelijk om een moer op de bout te draaien. Het deel waar de kop van de bout eerst zat is helemaal roestvrij. Zal van het de week een foto proberen te maken, de motor staat helaas niet bij mijn huis opgeslagen waardoor ik niet even snel de garage in kan om een fotootje te maken.

Heb alleen een ding wat ik niet zeker weet, misschien dat iemand hier me daar mee kan helpen. In hoeverre is het lassen schadelijk voor de elektra op de motor? Uiteraard dient de accu verwijderd te worden voorafgaande aan het lassen, maar kan het schadelijk zijn voor de ECU of andere componenten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan