Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Jep, eind weg :)
Ah, voorlopig red ik me nog wel , maar dan kan ik alvast het eerste plan uit m'n hoofd zetten ;p
( nog wel wat meer wensen die hoger op het lijstje staan als een beter bak apparaat )

- vertik het mijn bakken, lassen te noemen :) -

Gisteren nog wat bij geleerd..
"verse electrode's !" ..
Kreeg een las maar niet goed ( 101 bakwerk )
Snapte er geen *hol* van
Uit wanhoop ander pakje electrode's gepakt, en "e voila" .. bakken als een baas.

Het lijkt er op dat als ze -oud- worden, ze toch een stuk minder worden.
Vervang "oud" door "vochtig" en je hebt 100% gelijk. Geen idee of je deze weer kunt drogen en hergebruiken.
 
Vervang "oud" door "vochtig" en je hebt 100% gelijk. Geen idee of je deze weer kunt drogen en hergebruiken.

Vaak wel.
Snelle manier van drogen is de elektrode op het materiaal drukken, zonder dat de boog opstart.
Je hoort uuuugh en de elektrode begint lichtelijk te gloeien.
Paar keer heen en weer wrikken tot de elektrode loskomt en dan kun je lassen met een droge en voorverwarmde elektrode.
 
Aiii ja, dan heb ik wat regels overtreden her en der :)

Deze lagen in een half vergaan doosje, waar ze al zo'n .. 15 jaar (?) lagen.. In een alleen verwarmde
werkplaats als ik er bezig ben..

Ok ok..

En.. dan kan je lachen..
Maar dacht oprecht dat electrode's water-proof waren / geen last hadden van vocht..
aangezien je ook onderwater kan lassen. ( en.. hey.. dan kan het toch tegen water ? )
Niet echt over nagedacht dus.
 
Gewone stalen elektrodes gaan roesten en op een gegeven moment knapt de slak eraf.

Ik heb op het zolder van een oude smederij al eens massa's pakken met elektrodes zien liggen.
Die kon je zo weggooien. Waren erg roestig en van sommige pakken was de slakmantel helemaal verpulverd.
 
Ik heb zelf de electrodes bovenop de CV-ketel liggen
Nu is een HR-ketel niet meer zo warm aan de buitenkant (vroeger bij mijn ouders thuis hing nog en oude ketel, het was altijd lekker warm en kurkdroog in het hok waar die ketel hing_O-), maar het is beter dan in een vochtige schuur

Vroeger heb ik in een las&montagebedrijf gewerkt, daar werden ook hogedruk leiding voor de petrochemie gelast, dus goede kwaliteit van de lassen was belangrijk
Daar werden de elektroden in een grote oven bewaard in het magazijn, als de lasser nieuwe elektroden nodig had dan nam hij een handvol mee (lashandschoenen aan, want die elektroden waren natuurlijk lekker heet) en deed die in zijn eigen kleine elektroden oventje bij zijn werkplek.
Tegenwoordig heb je voor elektrodentypes die gevoelig zijn voor vocht (waterstof gehalte) en voor kritische toepassingen, vacuüm verpakkingen (komt geen vocht bij dus) waar dan een stuk of 30 inzitten inplaats van 120 ofzo in een normaal pak.
 
Eigenlijk heb ik eenzelfde soort "lasvraag"

- Budget, weinig.. niks.. moet er voor reserveren/ sparen.
- las nu met electrode's op een apparaat uit het jaar des here kruik

- Wil, liever geen flessen ( las niet genoeg )
- Gevuld draad dus.. las buiten of met goede ventilatie.. en "zelde" ( ok nu even veel, maar dat is incidenteel )
- Dun plaat kunnen lassen ( uitlaten repareren )
- Eventueel aluminium / rvs kunnen lassen. ( heb je specifiek draad voor neem ik aan )

Kan ik hiervoor gewoon een budget-bak pakken ?
( wil gewoon het een en ander kunnen repareren, er geen specialisatie of hobby op zich van maken )



Als je dun plaatwerk en uitlaten wilt lassen moet je haast wel met gas lassen, fluxcore wordt veel gebruikt om dik werk te lassen.
Het gas heeft ook een koelende functie waardoor je materiaal minder warm wordt als wanneer je met fluxcore last.
Je zult ook moeten zoeken naar een 220 of een licht 380 apparaat ( als je 380 hebt ) niet zwaarder dan 200 ampere.
Aluminium kun je vergeten, dat gaat absoluut niet met 220, de 380 apparaten die dit wel kunnen zijn watergekoelde 32/64 ampere machines die ontzettend veel stroom vergen.
Rvs vergt minder warmte maar wel een geavanceerd lasapparaat, een rol rvs draad op een random lasapparaat knallen gaat geen goede resultaten geven.
Je wilt 0.6 of 0.8 mm draad gaan gebruiken voor jouw doeleinden.

Ik zou opzoek gaan naar een gebruikt 220 volt apparaat, met een gasfles dus ( niet huren, eigendoms fles kopen en die zelf laten keuren en vullen dit is de goedkoopste oplossing, zeker als je niet zoveel last )

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten en succes ermee.
 
Als je dun plaatwerk en uitlaten wilt lassen moet je haast wel met gas lassen, fluxcore wordt veel gebruikt om dik werk te lassen.
Het gas heeft ook een koelende functie waardoor je materiaal minder warm wordt als wanneer je met fluxcore last.
Je zult ook moeten zoeken naar een 220 of een licht 380 apparaat ( als je 380 hebt ) niet zwaarder dan 200 ampere.
Aluminium kun je vergeten, dat gaat absoluut niet met 220, de 380 apparaten die dit wel kunnen zijn watergekoelde 32/64 ampere machines die ontzettend veel stroom vergen.
Rvs vergt minder warmte maar wel een geavanceerd lasapparaat, een rol rvs draad op een random lasapparaat knallen gaat geen goede resultaten geven.
Je wilt 0.6 of 0.8 mm draad gaan gebruiken voor jouw doeleinden.

Ik zou opzoek gaan naar een gebruikt 220 volt apparaat, met een gasfles dus ( niet huren, eigendoms fles kopen en die zelf laten keuren en vullen dit is de goedkoopste oplossing, zeker als je niet zoveel last )

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten en succes ermee.

Heb een goed tig las apparaat 200 amp, en daar gaat alu lassen prima mee, is geen ding van 250 euro, maar op het werk hebben we zo'n draagbare kemppi 220 v, en daar gaat het zelfs prima mee, je moet er geen alu waalbrug mee willenlassen, maar een half uur gaat met beide machines prima...maar ook in de laswerled krijg je waar je voor betaald..
Tig is prima, maar last langzaam en duur
Mig is sneller en goedkoper in aanschaf en gebruik, maar ga je fluxcore lassen, dan moet je de juiste samenstelling hebben, er zijn bedrijven die doen niet anders, maar 1500 euro per rol is dan geen uitzondering
Electrode lassen is het goedkoopst maar heeft zijn beperkingen, maar ook daar las ik gietijzer en mooi RVS mee, maar ook daar , de juiste electrode voor de job, denk dat ik hier 15 -20 verschillende electrodes heb liggen
voor de hobby, een tigger, wil je meer een dure tigger (fronius of kemppi, smidweld, lincoln,esab oid) moet je veel plaatwerk lassen een mig, zelfs met zo'n 200euro ding las ik plaatwerk in een auto als het moet, als het heel mooi moet pak ik de tig, veel beter beheersbaar
 
Ik heb, een beetje impulsief, een mig van Elektra Beckum gekocht, 130/20 met slangenpakket, maar defect.

Afgelopen 2 dagen het hele apparaat uit elkaar gehaald, incl. alle popnagels / behuizing, printplaat gerepareerd, potmeter draadsnelheid vervangen, verbindingen hersteld, behuizing zwart gespoten en gisteren voor het eerst aangeslingerd.

Alles lijkt te werken, maar ik heb geen gas dus echt een testlas kan ik niet maken. Er zat nog een spoel draad bij, koper gecoat staal (is magnetisch en er staat 0,8mm copper op de spoel). Heb meteen even wat tipjes van 0,8mm gekocht, is het niet voor nu dan voor later.

Maar, nu wil ik dus eerst testen, kan dat eventjes zonder gas? Hoeft geen mooie las te zijn uiteraard, wil weten of het apparaat werkt. Reduceerventiel zit er wel bij maar de metertjes zien er wat oud en versleten uit (wijkt af van 0).

En stel dat alles wel werkt, ik wil ijzer (gereedschap, vanadium) en rvs (gok 304, uitlaat van rvs met vliegroest) lassen, dan heb ik dus 2 soorten gas nodig, of kan het ook sect met 85/15 arg/co2?

Hoop vragen weer welke op de diverse sites ook niet helder beantwoord worden (veel tegenstrijdigheden).
 
Als je een fatsoenlijk resultaat wilt moet je wel gas gebruiken, maar het apparaat testen kan op zich ook wel zonder, maar qua afstelling ga je er weinig uit kunnen halen. Of je haalt een rolletje fluxcore...
 
RVS kun je ook wel lassen met gewoon gas voor staal.
Dus maar 1 soort gas nodig.
Het spettert wel harder dus het uiterlijk is minder mooi maar voor een uitlaat uit het zicht maakt dat niet uit.

Hou wel in de gaten dat de las brosser word, dus minder sterk als je dingen last wat zwaarder belast word.
Ik heb vaak genoeg even snel RVS gelast zonder gas te wisselen en dat ging altijd goed op het uiterlijk na. Ook wel zwaarder belast werk.
 
Volgens mij is een CO2 apparaat voor RVS meestal wel watergekoeld. Draad is stug en loopt sneller vast, of hakkelig.

Met niet te hoge amp kun je bij gewoon staal wel toe met een luchtgekoeld apparaat.

Met kleine stukjes lassen met veel pauze tussendoor kun je bij staal en RVS allebei waarschijnlijk wel toe met een luchtgekoeld apparaat.
 
@ k@w@
Oh er zijn zeker 220 tig apparaten waarmee je aluminium kunt zeggen, zelf heb ik een fronius 200 amp tig apparaat waar ik aluminum mee las.
Maar waar je met een tig apparaat op 120 amp prima aluminium kunt lassen ( omdat je zelf bepaalt hoeveel je toevoegd )
Bij een mig mag lasapparaat is dat natuurlijk anders omdat daar altijd draad bij de las toegevoegd wordt.

@Boevie.
Zijn vaak watergekoeld ja, je hebt meer warmte nodig om het materiaal en de draad te laten smelten.
De draad is inderdaad stugger, daarom moet je ook een speciale binnenvoering in de toorts steken, anders heb je de standaard voering voor staal heel vlug versleten.

Groeten.
 
Fluxcore lees ik ook een hoop slechte dingen over, dat sommige winkels het ook niet meer verkopen ivm dampen en dat een afzuiging of masker met verse lucht noodzakelijk is.

Het was mijn eerste keuze omdat ik alleen maar in de open buitenlucht kan lassen en als je gas dan weg waait is het ook niets.

Heb wel een laspuntje (pas meer tig dan mig) kunnen doen, ik weet dus dat A mijn lashelm werkt en B dat het apparaat nog iets doet (transformatoren).

Als fluxcore gewoon in de buitenlucht veilig te gebruiken is of zelfs een "must" is dan heeft dat sowieso de voorkeur boven een gasfles.

5 liter is net wat aan de weinige kant en relatief duur met vullen, 10 liter kan ik qua hoogte niet kwijt..

Dan kan ik wellicht beter een goed merk fluxcore (staal en rvs) en binnenvoering kopen ter vervanging van de huidige.
 
Voor rvs is het vaak handig om het tipje 1 maat groter te nemen, als de migger van niet al te denderende kwaliteit is.
Heb je 0,8 mm draad, dan neem je 1.
Heb je 1mm draad dan neem je tipje 1,2.

Dan loopt de draad niet zo snel vast, of hakkelen.
Of je trekt de cup eraf en laat de draad lopen tot je er met de hand omheen kunt en draai even tot de draad knapt. Even het gat wat groter maken.
Zo maak ik het aangespetterde tipje ook wel eens schoon als ie nog vrij nieuw is.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat is een handige tip :) no pun intented.

Flux core is dus wel aan te raden in mijn geval? Is er ook plaatwerk mee te doen?
Niet zo netjes is geen ramp, zal vast wel op te schonen zijn. Moet wel gewoon stevig zijn, zal geen rolkooien of dergelijke (dragende) constructies gaan bakken.

Vooral de praktische dingen, zoals eigengemaakt gereedschap, bodem van de auto zoals afwatergaatjes dichten (geen dorpels, daar moet ik eerst voor KUNNEN lassen) beugeltje hier enzo.
 
Ik zou zeggen niet aan fluxcore beginnen.
Ik heb er volgens mij nooit mee gelast maar wel gezien bij collega's.
Volgens mij word het voornamelijk gebruikt bij dik lomp materiaal.
De las word ook minder strak.

Ik denk dat het een beetje gaat lijken op lassen van plaatwerk met de pin. Je brand er zo doorheen.
Ik kan trouwens zelf wel goed plaatwerk lassen met de pin, vroeger veel gedaan en je moet de foefjes kennen.
 
Ik ben 20 jaar geleden begonnen met fluxcore, goedkoop apparaat van de formido weet ik nog. Behalve dat het wat meer spettert kun je er goed mee lassen.
Alles wat je beschrijft kan ermee (afwateringsgaatjes moet je trouwens niet dicht lassen, maar dit terzijde)
Overigens kun je met een co2 apparaat best buiten lassen, gas misschien iets hoger.
 
Afwateringsgaatje is het verkeerde woord, het zijn lipjes welke gaan roesten, geen echte gaatjes :)

Als 85/15 ook goed is om in incidenteel rvs te lassen dan kan het wel. Kan 1 fles al moeilijk kwijt, laat staan 2.

Ik ga er nog even over nadenken :)
De plus en min zijn ook niet makkelijk on te draaien op deze machine, ook is er nergens een handleiding te vinden, ook Metabo heeft niets. Te oud.
 
De term "met de pin" zegt mij even weinig.
Ik lees dat je met flux core met - aan de toorts kam lassen voor een beter resultaat. Aangezien dat al niet zo snel een optie is, vervalt fluxcore ook.

Gezien de constructie van het toestel lijkt mij dat + normaal naar de toorts gaat, in dit geval zit deze namelijk op de gelijkrichter.

Of is dit niet normaal?
Heel lang dacht men dat electronen van plus naar minus stroomde maar dit is andersom, of dit in 1995 al bekend was en of dit überhaupt van toepassing is bij lassen weet ik niet haha
 
Met de pin is electrode lassen.
Bij een tig machine kun je vaak ook met electrodes lassen, in dat geval moet je de massa op de andere aansluiting doen.
Bij een co2 apparaat hoef je bij mijn weten geen kabels om te wisselen als je er een rol fluxcore in doet, maar dit weet ik niet zeker.
Overigens las ik met koolzuur (van de drankenhandel) dat is een 10 liter fles maar lager en dikker dan een menggas fles. Misschien is dat een optie voor je. Ookal kan dat in theorie niet zal ik er maar meteen bij zeggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan