Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.838
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
koop eerst een gevulde rol,zodat je zonder dat relatief dure gas toch eerst even het gevoel voor het apparaat kunt krijgen,en misschien is een gevulde rol wel voldoende voor wat je wilt,kun je verbluffend goede resultaten mee behalen
 
Een goede voorbereiding is het halve werk bij lassen zeggen ze

Dat is ook waar, vervuild materiaal is niet fatsoenlijk te lassen, alleen met elektrodes gaat dat redelijk.
Dus altijd goed schoonslijpen voor je begint, en zorg ook voor een goed schoon stuk om de massaklem op te zetten.
 
Ik heb laatst een las inverter gekocht bij HBM ter vervanging van mijn oude las trafo, mn tuinhek lassen gaat er prima mee maar mn motor frame smelt weg. Nu kan ik een beetje lassen met Mig en niet met Tig dus was ik een beetje aan het kijken naar een Mig apparaat.
Persoonlijk koop ik dan liever een gebruikt merk dan een nieuwe Chinees maar geen idee wat ik dan precies moet hebben.
Welke merken en specificaties zijn aan te bevelen voor laswerk aan een motor en plaatwerk?
Het idee is om in eerste instantie met gevuld draad te beginnen gezien mn budget vrij beperkt is (€500).
 
Hij staat al op de laagste stand, 20 ampere en ik heb alle verf eraf aan de buitenkant, de binnenkant is niet bereikbaar. Het gaat niet om de framebuis zelf maar om een schetsplaatje, die is iets dunner.
 
Ik heb laatst een las inverter gekocht bij HBM ter vervanging van mijn oude las trafo, mn tuinhek lassen gaat er prima mee maar mn motor frame smelt weg. Nu kan ik een beetje lassen met Mig en niet met Tig dus was ik een beetje aan het kijken naar een Mig apparaat.
Persoonlijk koop ik dan liever een gebruikt merk dan een nieuwe Chinees maar geen idee wat ik dan precies moet hebben.
Welke merken en specificaties zijn aan te bevelen voor laswerk aan een motor en plaatwerk?
Het idee is om in eerste instantie met gevuld draad te beginnen gezien mn budget vrij beperkt is (€500).

weet niet waar je woont, maar ik woon vlak bij de grens en kijk vaak op deze site, daar is veel te koop, soms moet je er een stuk voor rijden, maar is het vaak waard... de bovenste is helemaal kompleet voor 200 euro met een volle gasfles....kijk anders zelf even rond, ik weet niet of je aan 220 v gebonden bent, zo niet wordt de keus veel groter, en een hoop 380 miggers kunnen ook gewoon op 220 v... succes

Schutzgas-Schweißgerät mit Argonflasche (voll)
Schutzgasschweißgerät Mig/Mag Elecktra-Bckum 160/60 ET 220/380 v
Einhell Schutzgasschweißgerät Neu
Schutzgasschweissgerät gebraucht
Schutzgasschweißgerät Partner 180 A
 
Tis 1mm, ik kan er wel een stukje achter zetten om wat meer body te krijgen maar dat is ook een beetje beunen, dan investeer ik liever wat in een Mig apparaat daar heb ik ook meer ervaring mee.
Ik heb geen 380 aansluiting dus het moet idd 220v worden. Rijden is geen probleem maar mijn Duits wel O-).
 
Hij staat al op de laagste stand, 20 ampere en ik heb alle verf eraf aan de buitenkant, de binnenkant is niet bereikbaar. Het gaat niet om de framebuis zelf maar om een schetsplaatje, die is iets dunner.

Een tip die ik ooit kreeg van een ervaren lasser, als het materiaal echt dun is een koperen strip er achter leggen, die haalt een hoop van de warmte weg als je er steeds doorheen gaat
 
Ik heb besloten om een Mig apparaat aan te schaffen, het budget is rond de 500. Ik ben zelf bekend met cebora maar daar vind ik niks van in mn prijsklasse (mag tweedehands zijn uiteraard) wat zijn vergelijkbare merken? En welk amperage heb ik nodig voor 1mm plaat?
 
Eindelijk mijn nieuwe lasapparaat kunnen testen. Stuk koker van 2mm dik gepakt en wat gepriegeld. Overmoedig aan een hoeklas begonnen, naast wat veel warmte inbreng nog aardig gelukt.

IMG_20190211_174154.jpg


Helaas ging het daarna het hoekje om wat minder :P

IMG_20190211_174154.jpg


Les van de dag: niet zonder ondersteuning voor je hand proberen te lassen en al helemaal niet denken snel te verzitten :N
 
lijkt me best een mooi apparaat, met niet te veel poespas.
dus (volgens mij) prima voor staal, RVS,
maar alu kan je er niet mee TIGgen, dan moet je een TIG-AC functie hebben (en misschien is 200 A dan al aan de lage kant?)

(sorry, ik denk dat ik er over gekeken heb, deze heeft inderdaad een AC-tig functie)
 
Zo maar eens proberen wat metaal aan elkaar te smelten met elektroden...

Flesje Croma staat al klaar8-)



Ik ben nu zelf een rail aan het maken voor een schuifpoort op wielen. 6mm dik staf als basis en daarboven ga ik 18mm rond lassen. Ben benieuwd. Heb 2,4 en 3,2mm elektroden klaar liggen.
 
Ik heb recent ook een bak spullen besteld voor een 230 lasinstallatiedingetje. HBM 200ci genomen, heb eigenlijk alles er ondertussen bij maar aangezien ik vooral MAG (mild steel) wil lassen heb ik nog wel gas nodig (fluxcore vind ik niet fijn). Gewoon simpel 85/15 menggas, iemand tips voor een goede/betaalbare huurkoop-constructie in de randstad? Heb liever opstartkosten dan jaarlijks de huur. Woon zelf in Voorhout, maar aangezien ik geen eigen auto heb moet ik nog even kijken hoe het exact gaat met die flessen vervoeren... Eigendom fles is ook een optie, maar dan weet ik weer niet hoe het zit met keuren en bijvullen.

Hoe is gas regelen het lastigste deel van lassen geworden* B|


*heb leren lassen op m'n vorige werk, daar was alles 'gewoon' aanwezig...
 
Terug
Bovenaan Onderaan