Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Daarnet de 20 liter Argonbus gewisseld voor een volle, €86.61. kan me vergissen maar dat spul is sinds de laatste keer een goed eindje duurder geworden.

/edit: Teruggezocht, vorige keer 66 euro betaald voor de vulling. Dat was iets meer dan twee jaar geleden.

db

De gassen zijn volgens mij allemaal duurder geworden.
 
Weet iemand of Tig lassen mogelijk is met menggas? 80% Argon 20% CO2

:N

Voor tig lassen heb je een inert gas nodig (vandaar ook TIG = Tungsten Inert Gas)

Menggas wordt gebruikt bij het MAG lasproces (Metal Active Gas), de 20% CO2 in jouw voorbeeld is dat actieve gas.
Als je met alleen argon zou lassen zou het MIG (Metal Inert Gas) lassen zijn.
 
Probeer HWTS/Supergas eens, als je fles geen merk/leverancier in de hals van de cilinder heeft staan zou je deze in het ruil/koopsysteem onder kunnen laten brengen (aldus de info op de website)

Bij een lege cilinder kan je dan de fles bij 1 van de vele ruilpunten omruilen voor een volle en betaalt dan alleen de vulling.

Ik heb zelf ook een cilinder van supergas, en als deze leeg is ga ik naar de leverancier hier in het dorp en neem ik weer een volle cilinder mee :t
 
Probeer HWTS/Supergas eens, als je fles geen merk/leverancier in de hals van de cilinder heeft staan zou je deze in het ruil/koopsysteem onder kunnen laten brengen (aldus de info op de website)

Bij een lege cilinder kan je dan de fles bij 1 van de vele ruilpunten omruilen voor een volle en betaalt dan alleen de vulling.

Ik heb zelf ook een cilinder van supergas, en als deze leeg is ga ik naar de leverancier hier in het dorp en neem ik weer een volle cilinder mee :t

Is dat ook zo bij een fles met een merk in de hals?
 
Tekst even geknipt van de website :

Instap voorwaarden eigendomcilinder:

  • Het moet een duidelijke eigendom cilinder zijn. Er mag geen naam van een gasmaatschappij, zoals: Linde, Aga, Hoekloos of HLS, Air-liquide of AL, Air-products of AP, Messer, Westfalen, Praxair, Indugas, of NTG in de hals van de cilinder ingeslagen staan.
  • Cilinders moeten voldoen aan de Nederlandse normen en voorzien zijn van een stoomwezen
    keurmerk (een leeuw) of een Europees keurmerk (een liggende zeshoek met epsilon) of het
    TPED keurmerk (het Pi teken).
  • Acetyleen cilinders moeten voorzien zijn van een goed gekeurde massa.
(Ik kreeg toen ik mijn TIG apparaat kocht er een volle cilinder van air products bij, deze heb ik toen deze leeg was te koop gezet op marktplaats en heb via marktplaats een andere supergas cilinder teruggekocht, qua kosten speelde ik daarmee quitte)
 
Tekst even geknipt van de website :

Instap voorwaarden eigendomcilinder:

  • Het moet een duidelijke eigendom cilinder zijn. Er mag geen naam van een gasmaatschappij, zoals: Linde, Aga, Hoekloos of HLS, Air-liquide of AL, Air-products of AP, Messer, Westfalen, Praxair, Indugas, of NTG in de hals van de cilinder ingeslagen staan.
  • Cilinders moeten voldoen aan de Nederlandse normen en voorzien zijn van een stoomwezen
    keurmerk (een leeuw) of een Europees keurmerk (een liggende zeshoek met epsilon) of het
    TPED keurmerk (het Pi teken).
  • Acetyleen cilinders moeten voorzien zijn van een goed gekeurde massa.
(Ik kreeg toen ik mijn TIG apparaat kocht er een volle cilinder van air products bij, deze heb ik toen deze leeg was te koop gezet op marktplaats en heb via marktplaats een andere supergas cilinder teruggekocht, qua kosten speelde ik daarmee quitte)

Dus ik kan mijn (lege) cilinder van Westfalen te koop zetten??
 
Dus ik kan mijn (lege) cilinder van Westfalen te koop zetten??

Als je met je cilinder van Westfalen lastig of niet een nieuw gevulde kan krijgen heeft het weinig nut om deze te houden lijkt me?

Voor mij was een cilinder van HWTS/Supergas ideaal:

-Veel ruilpunten in Nederland (waarvan er hier gewoon 1 in mijn woonplaats)
-Lege cilinder inleveren en meteen een volle mee naar huis nemen
-Je hebt nooit het gezeik dat je cilinder gekeurd moet worden of kwijt kan raken, want bij een lege cilinder krijg je gewoon weer een volle en gekeurde cilinder terug.

Je zou haast denken dat ik aandelen heb bij HWTS/Supergas maar niks is minder waar! :+

Als ik jou was zou ik uitzoeken of er in jouw buurt een ruilpunt zit van supergas en als dat zo is deze cilinder ophalen (desnoods probeer je nog wat af te pingelen)

≥ Argon fles - Gereedschap | Lasapparaten - Marktplaats.nl

Deze ruil je mooi in bij je nieuw gevonden ruilpunt en je kan aan het lassen 8-)
(En je oude cilinder zet je gewoon op marktplaats, ter info: die van mij ging (leeg) voor 8 tientjes met de nieuwe eigenaar mee en hij kwam daarvoor vanaf de andere kant van het land)
 
Westfalen heeft (zover ik weet) alleen huurcilinders.
Deze cilinders zijn en blijven eigendom van Westfalen.
Deze kun je officieel niet kopen.
Maar ze worden weleens aangeboden via MP of andere kanalen.
Waarom? Omdat je er niks mee kunt.
Althans, niet zonder contract.

Bedrijf waar ik werk is een agentschap van o.a AirProducts.
Hier werkt het net zo.
Komen ze bij ons ook weleens...ja is mijn fles heb ik bij een machine gekocht.
Helaas.....
 
Westfalen heeft (zover ik weet) alleen huurcilinders.
Deze cilinders zijn en blijven eigendom van Westfalen.
Deze kun je officieel niet kopen.
Maar ze worden weleens aangeboden via MP of andere kanalen.
Waarom? Omdat je er niks mee kunt.
Althans, niet zonder contract.

Bedrijf waar ik werk is een agentschap van o.a AirProducts.
Hier werkt het net zo.
Komen ze bij ons ook weleens...ja is mijn fles heb ik bij een machine gekocht.
Helaas.....

Dus zonder het contract kan ik dus niks met de fles?
 
Dus zonder het contract kan ik dus niks met de fles?
jawel.

ik haal mijn gas in Belgie bij Ijsfabriek Strombeek. Eerste maand is die fles gratis, daarna betaal je huur. Heb zelf 4 lege flessen (van 't oud ijzer/gekocht op 2de hands kost een appel en een ei als je wat rond kijkt, 2 voor pure Argon, 2 voor menggas), en als ik een fles haal sluit ik die direct aan op 1 fles, heb ik al de helft zelf, en nog eens op een 2de. Dan heb ik dus 3/4de van de vulling al in eigen bezit. Dan nog wat lassen gedurende die maand en de rest krijgen ze terug als ik de fles binnen de maand terug doe. Bijkomend voordeel : als de fles met halve vulling leeg is, kan ik direct voort met de reserve fles.

Huur per maand valt eigenlijk wel mee, maar soms las ik maanden nauwelijks en loopt het toch aardig op.
 
Heren even een vraagje.

In de praktijk loop ik vaak tegen het feit aan dat ik graag een moer of plaatje (voor extra draadtap vlees) op een frame zou willen lassen. Ik bedoel welke las techniek en apparaat specificaties kan ik daar het beste voor gebruiken. Heb al meerdere topics doorgeworsteld maar zie als leek door het bos de bomen niet. Graag even een zetje de goede richting op zodat ik weet waar ik me in moet verdiepen (eventueel een cursus volgen) en dito apparatuur moet aanschaffen.

Al vast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Als het je alleen om moertjes gaat zou je ook blindklinkmoeren kunnen gebruiken.
Die gebruik ik ook wel maar ben daar niet altijd even tevreden over.

Gaat het om staal of aluminium?
In het geval van staal: mig-mag.
In het geval van aluminium: tig.
Ok thanks, meeste frame’s waar ik mee om sleutel zijn van staal, ga ik me daar eens in verdiepen. En specificaties qua apparaat? Ik bedoel ik ben niet van plan complete constructies te bouwen of per ongeluk mijn frame in 2 delen op te splitsen.. ;) Zal wel onzin uitkramen maar waar moet ik dan rekening mee houden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan