Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.117
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Vanaf welke materiaal dikte praat je over zwaar? ~30mm voetplaat is mijn max tot nu toe. Met watergekoelde machine bij constructie bedrijf. Met een 1,2mm draad gooi je dan een bijna A6 in één keer neer
Ennn slepend is dan met je toorts net door de haak? Of echt als met een electrode
 
Klopt, maar dan voor veraf. Ik krijg moeite vanaf een halve meter. Al een keer speciaal voor die afstand (lassen) een bril gekocht, maar dat werkte niet. Waarschijnlijk te goedkoop. Met die lasruitjes op sterkte word ik gek
 
Evenn tussendoor: De knop Arc character werkt schijnbaar alleen bij elektrode lassen en heeft dus geen invloed op MIG.

Zag zelf ook al geen verschil tussen stand 0 en 10.

Dus gewoon 2 knoppen, voltage en draadsnelheid/ampère)
 
Ik moet eerst maar eens gaan zorgen dat het standaard werk ergens op gaat lijken, daarna zien we wel verder.

Het is een Chinees apparaat waarbij je nieuwe printplaten koopt voor 30 euro. Machine is prima om te bouwen tzt
 
dat is cut. soms heb je meer of minder draad nodig voor dezelfde amperages.

ik houd niet van toestellen die in mijn plaats "wel even gaan beslissen hoe het moet" . allemaal ok voor standaard werk, daar niet van.
Voor werk wat niet mooi aansluit is dat inderdaad niks.
Soms heb je gewoon veel draad nodig.

Voorbeeldje wat me als eerste te binnen schiet.
Koker haaks tegen elkaar lassen. De kopse kant van de koker tegen dezelfde maat koker lassen. Dan heb je 2 hoeklassen, en 2 vlakke lassen. Via de grote radius op de hoek van de koker kijk je zo in de 2de koker. Een halve V plus nog een spleet die je dicht moet brullen. Dan is veel meer draad wel fijn.

Of een buis tegen een buis, hetzelfde principe eigenlijk.
 
Ja, dat bedoel ik. Dan zit er nagenoeg geen verschil in of je duwt of trekt. Zo las ik ook het liefst omdat het er dan gelijk gelikt uit ziet en akelig vast zit door diepere inbranding. Nu snap ik ook wat er bedoeld werd
Trekken is wel handig bij dunne plaat.
Diepe inbranding kan niet, want dan bak je er dwars doorheen.

Plaat van 2 of 3mm van boven naar beneden lassen is ook trekken bij mij.
De toorts staat onder een hoek naar boven gericht zodat het smeltend niet te hard gaat lopen.

En het voordeel is dat het smeltbad niet zo gauw door de plaat valt.
 
Trekken is wel handig bij dunne plaat.
Diepe inbranding kan niet, want dan bak je er dwars doorheen.

Plaat van 2 of 3mm van boven naar beneden lassen is ook trekken bij mij.
De toorts staat onder een hoek naar boven gericht zodat het smeltend niet te hard gaat lopen.

En het voordeel is dat het smeltbad niet zo gauw door de plaat valt.
En je kan zo n mooie doorlas maken in dunne plaat 😉
 
Ik heb gewoon een aangemeten bril. Zowel voor op de motor en auto en een aangemeten bril voor te lassen sterkte 4,50
Wat is een aangemeten bril voor te lassen?

Is dat echt een speciale bril voor nog beter zicht bij lassen?
Of bedoel je gewoon een werkbril op sterkte, want die heb ik. Voor veraf en dichtbij met ouderwetse rechthoekjes.

Hiervoor heb ik mijn motorbril met alleen veraf wel eens opgehad met lassen, maar met alleen veraf zie ik het slecht. Of dat komt door spiegelen ofzo?
Ik vind lees een stuk fijner maar dat is ook niet altijd handig, want met rechthoekjes kun je alleen voor je kijken, of naar beneden.
Naar boven is niet fijn of wil niet als je ergens met de kop inzit.
Dan gebruik ik weer een Action leesbril maar dat is ook niet alles omdat ik links en rechts een verschillende sterkte heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan