Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.185
8.015
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Absoluut! En je zal het ook gewoon zien als werk. Neemt niet weg dat het een gave is en ik er dik respect voor heb.
Vandaag heb ik ongeveer het tegenovergestelde staan doen. Op een benzine generator lassen in de regen/drup. Basisch is al geen favoriet en vandaag al helemaal niet. Wat was ik er klaar mee zeg.

Met de electrode las ik eigenlijk altijd basisch. Vandaag n robotvoet afgelast met basisch 4 mm. A-hoek van 10 mm. Electrode Lincoln conarc 49C
 
Een A10 met een 4mm, in hoeveel lagen zet je die?
@Joep: persoonlijk vind ik het leuk om mensen wegwijs te maken. Met m’n buurjongen van 10 hebben we een aanhanger gemaakt met een lanceer installatie voor z’n aardappel kanon. Hij woont meer niet thuis en onze overeenkomst is dat we allebei niet tegen gezag kunnen
Ennnnnn van motoren heb ik nul verstand en hiermee hoop ik nog een vorm van een bijdrage te kunnen leveren aan het forum
 
Een A10 met een 4mm, in hoeveel lagen zet je die?
@Joep: persoonlijk vind ik het leuk om mensen wegwijs te maken. Met m’n buurjongen van 10 hebben we een aanhanger gemaakt met een lanceer installatie voor z’n aardappel kanon. Hij woont meer niet thuis en onze overeenkomst is dat we allebei niet tegen gezag kunnen
Ennnnnn van motoren heb ik nul verstand en hiermee hoop ik nog een vorm van een bijdrage te kunnen leveren aan het forum
Alles bij elkaar in 8 lagen incl. de doorlas. Stroomsterkte 170 amp.
 
Hele basale vraag, maar waar halen jullie je metaal vandaan?

Vind de Hornbach bijv. nog vrij prijzig.
Zeker om te oefenen wil ik geen metaal met zinklaag om dat eerst schoon te moeten maken (Gamma).

Het valt mij vooral op hoe snel je moet bewegen met de toorts, had een langzamer proces verwacht.

Net even heel kort geoefend met mikken en het goed zetten van de automatische helm. Maar bij het volgende stukje moest ik eerst weer met de slijptol aan de slag. Op zich niet erg om het ff schoon te maken, maar niet leuk om een hele verflaag te moeten verwijderen.

Naast het feit dat ik vermoeid ben en de rookafzuiging niet echt lekker werkt ben ik al vrij snel weer gestopt voor vanavond.

Amperage nu op 150 gezet, voltage op 20v laten staan. Gas is 10 l/min.
 

Bijlagen

  • IMG-20190616-WA0009.jpeg
    IMG-20190616-WA0009.jpeg
    151 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20190616_200352900.jpg
    IMG_20190616_200352900.jpg
    161,6 KB · Weergaven: 15
Rij naar de eerste de beste ijzer boer, constructiebedrijf, bouwplaats etc en vraag of je 2-3kg schroot mee mag nemen.
Als je in de buurt van Dordt woont kan je bij mij ook wel het nodige ophalen.
Groothandels als Heus Staal Papendrecht heeft nagenoeg enkel handels lengtes van 6m

Probeer eens die volts verder omhoog te gooien. Per 2 volt tegelijk. Hij ligt er best ver op voor 150amp. Ik begrijp je las niet helemaal
 
Laatst bewerkt:
Hele basale vraag, maar waar halen jullie je metaal vandaan?

Vind de Hornbach bijv. nog vrij prijzig.
Zeker om te oefenen wil ik geen metaal met zinklaag om dat eerst schoon te moeten maken (Gamma).

Het valt mij vooral op hoe snel je moet bewegen met de toorts, had een langzamer proces verwacht.

Net even heel kort geoefend met mikken en het goed zetten van de automatische helm. Maar bij het volgende stukje moest ik eerst weer met de slijptol aan de slag. Op zich niet erg om het ff schoon te maken, maar niet leuk om een hele verflaag te moeten verwijderen.

Naast het feit dat ik vermoeid ben en de rookafzuiging niet echt lekker werkt ben ik al vrij snel weer gestopt voor vanavond.

Amperage nu op 150 gezet, voltage op 20v laten staan. Gas is 10 l/min.
Maar waarom een kerstboom als lasapparaat?

Vroeger waren er 2 knoppen, Ampere en draadsnelheid. Lekkel simpul.
Nu zijn er 3 knoppen met giga veel instellingen/ mogelijkheden.
 
Hmm ok ga het eens proberen bij de het recycling station.

Maar ik heb nog niet echt gespeeld met het voltage. Denk vooral te onregelmatig en misschien te langzaam bewogen. Probeerde ook meer op positie toorts te letten.

Dinsdag even wat materiaal halen en dan serieus langer oefenen.

Kerstboom valt wel mee toch. 3 knoppen waarvan 1 waarschijnlijk voor lift tig. Dus MAG 2 knoppen.
 
Lassen was in mijn ogen altijd iets magisch.
2 stukken metaal die aan elkaar vastgemaakt konden worden en dan zo een sterkte verbinding hebben.

Ik regel wel eens wat voor m'n schoonvader en die regelt wel s wat voor mij. Onlangs dus een kemppi minarc 150 gekregen *D , laskap, elektroden en wat stukken schroot.

Ik kan al gaten branden en dikke klodders veroorzaken *D
Ook alvast een kaarsenstandaard voor m'n lief gemaakt, maar ik kan het zelfs geen kunst noemen zonder uitgelachen te worden :X-O-

Maar wat is het leuk om mee te spelen !!
We hebben paar jaar geleden een onderstel caravan omgebouwd tot een geweldige motortrailer, uiteindelijk wil ik dat soort dingen zelf kunnen :)
 
Hmm ok ga het eens proberen bij de het recycling station.

Maar ik heb nog niet echt gespeeld met het voltage. Denk vooral te onregelmatig en misschien te langzaam bewogen. Probeerde ook meer op positie toorts te letten.

Dinsdag even wat materiaal halen en dan serieus langer oefenen.

Kerstboom valt wel mee toch. 3 knoppen waarvan 1 waarschijnlijk voor lift tig. Dus MAG 2 knoppen.
Die derde knop komt mij volslagen onbekend voor. Hoe noem je die ook alweer?

Ouderwets Ampere en draadsnelheid is veel makkelijker voor een beginneling.
De tegenwoordige apparaten hebben Amperage, of materiaaldikte en nog wat onder 1 knop. Da's geen probleem.
De 2de knop staat voltage onder, en een smalle las- teken en een brede las- teken, en nog wat.

En schijnbaar heb jij nog een derde knop met...?
 
Lassen was in mijn ogen altijd iets magisch.
2 stukken metaal die aan elkaar vastgemaakt konden worden en dan zo een sterkte verbinding hebben.

Ik regel wel eens wat voor m'n schoonvader en die regelt wel s wat voor mij. Onlangs dus een kemppi minarc 150 gekregen *D , laskap, elektroden en wat stukken schroot.

Ik kan al gaten branden en dikke klodders veroorzaken *D
Ook alvast een kaarsenstandaard voor m'n lief gemaakt, maar ik kan het zelfs geen kunst noemen zonder uitgelachen te worden :X-O-

Maar wat is het leuk om mee te spelen !!
We hebben paar jaar geleden een onderstel caravan omgebouwd tot een geweldige motortrailer, uiteindelijk wil ik dat soort dingen zelf kunnen :)
Je moet de elektrode het meest richten op het dikste materiaal.
Als er toch gaten invallen moet je het Amperage lager zetten, of het materiaal onder een hoek leggen, zodat je naar schuin naar beneden last.
De las gaat dan harder lopen en zakt niet door het materiaal.
 

Van links naar rechts, letterlijk wat er op de machine staat: Welding voltage, welding current, arc character

Voltage spreekt voor zich, amperage regelt draadsnelheid en arc character geen idee :)

Je kan electrode, MIG/MAG en Lift TIG met het apparaat.

Hij staat uiteraard op mig/mag.
Voltage tussen de 20 en 22 in (gok dus 21v) en amperage op plm. 150A.

Arc character heb ik op 0 staan.
Toorts aan de plus.

Materiaaldikte platstaaf is 4,5mm en plaat is 3mm.
 

Van links naar rechts, letterlijk wat er op de machine staat: Welding voltage, welding current, arc character

Voltage spreekt voor zich, amperage regelt draadsnelheid en arc character geen idee :)

Je kan electrode, MIG/MAG en Lift TIG met het apparaat.
Oké. Ik denk dat ik het snap. Ieder fabrikant noemt het waarschijnlijk anders.
Mijn brede las-teken en smalle las-teken is bij jou arc character. Boogbreedte, van smal naar breed bij MIG, MAG.
 
Dus die moet niet op 0 staan want dan een hele smalle hoge las?

Overigens is dit mijn reduceerventiel. Staat nu op 12 en zakt naar 10 bij inschakelen.

Ga nu nog even 1x een poging doen. Apparaat op 22v, 160A en arc op 5 van 10 (helft dus)
 

Bijlagen

  • 15607149979546379964581835598461.jpg
    15607149979546379964581835598461.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 5
Dus die moet niet op 0 staan want dan een hele smalle hoge las?

Overigens is dit mijn reduceerventiel. Staat nu op 12 en zakt naar 10 bij inschakelen.

Ga nu nog even 1x een poging doen. Apparaat op 22v, 160A en arc op 5 van 10 (helft dus)
Een Arc is een boog. (Arc de Triomphe)

Dus ja. 0 is een hele smalle las, opdraaien betekend een steeds bredere las.
 
Je moet de elektrode het meest richten op het dikste materiaal.
Als er toch gaten invallen moet je het Amperage lager zetten, of het materiaal onder een hoek leggen, zodat je naar schuin naar beneden last.
De las gaat dan harder lopen en zakt niet door het materiaal.

Hij kwam t spul brengen met de opmerking: ga maar meters maken! En weg was ie weer.

Hij heeft ongeveer 3518 certificaten geloof ik en we prikken nog wel een dagje om wat kennis over te dragen.

Voor jouw tips wist ik dus alleen dat de stekker in het stopcontact moest, meer eigenlijk niet. Vond t al heel wat dat uiteindelijk de boel aan elkaar bleef plakken ipv dat ik heel vaak met dezelfde stukjes kon oefenen :P
 
Ben met een hoeklas begonnen, misschien niet het meest makkelijke.

Dit is met bovengenoemde instellingen.
 

Bijlagen

  • 15607158788213248304928483255722.jpg
    15607158788213248304928483255722.jpg
    126,6 KB · Weergaven: 20
  • 15607159161213135780107747853529.jpg
    15607159161213135780107747853529.jpg
    196,1 KB · Weergaven: 17
Terug
Bovenaan Onderaan