Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar, vaak is het probleem niet het lasapparaat maar de figuren die er mee werken, ik heb al met allerlei merken gelast en zolang het niet de goedkoopste rommel is krijg je elk apparaat wel goed aan het lassen, je moet een beetje gevoel voor het apparaat krijgen.
Het zijn ook altijd dezelfde figuren die van allerlei problemen met hun lasapparaat hebben, terwijl een collega met exact hetzelfde materiaal nooit last heeft...

Het meest hufterproof zijn denk ik de hele oude Esab apparaten, die zijn zo lomp gebouwd dat het bijna niet stuk kan, last ook wel lekker.

Denk zelf de oude rood bruine Filarc`s …:P

Maar jullie snijden nu het punt aan waar het hier ook een beetje om draait ` Een goeie ervaren lasser kan MEUK z`n gebrekkigheden ietwat compenseren ..
Een onervaren (Starter)lasser verzuipt met Meuk ...en een goed lastoestel daarentegen helpt hem , omdat het doet wat het moet doen ..
 
Dat is absoluut waar, een A- merk apparaat is om mee te leren lassen veel fijner in gebruik dan een goedkoop apparaat.

Mits goed onderhouden uiteraard...

Ook vind ik een apparaat met "ouderwetse' stappen schakelaars geschikter om te leren dan een digitaal apparaat.
 
Ik heb al jaren een UTP , is eigenlijk een Kemppi, maar ooit uitgebracht ivm de laselectroden van UTP, en daar wilden ze een gelijknamig lasapparaat bij kunnen leveren...En toch als ik op mijn werk de kemppi pak voelt het toch niet hetzelfde...Heb ook hele goede ervaring met Lincoln
 
Ik kan ze ook niet openen.
PB functionaliteit had ik het over. Ik heb het idee dat iets op iemand zijn tijdlijn zet, maar weet niet of het dan tussen ons tweeen is.
Is een PB hetzelfde als "Start een conversatie"?
 
Beste mensen,

Op moment ben ik me aan het oriënteren op een Tig apparaat. Nu ben ik ook verder aan het kijken naar verdere benodigdheden. Zoals een nanometerset. Echter zie ik er ook met een flowmeter in plaats van druk.

Wanneer gebruik je welke en waarvoor?
 
Je moet af kunnen lezen hoeveel je nog in je fles hebt, en daarna gaat het over in atmosferisch ( iets hoger anders heb je natuurlijk geen flow) en dan heb je en flowmeter waarbij je het aantal liters dat je verbruikt kun af lezen en die blaas je rond je smeltbad zodat er geen zuurstof bij kan komen die voor oxidatie zorgt...
Bij andere manieren b.v. acetyleen , pas je de druk van het gas aan aan je doorlaat van je brander, een grote brander kan meer gas doorlaten ddan een kleine, en om daar een goede mengverhouding te krijgen werk je met flesdruk en einddruk
 
Beste mensen,

Op moment ben ik me aan het oriënteren op een Tig apparaat. Nu ben ik ook verder aan het kijken naar verdere benodigdheden. Zoals een nanometerset. Echter zie ik er ook met een flowmeter in plaats van druk.

Wanneer gebruik je welke en waarvoor?
Een goede set bevat BEIDE meters: de manometer om af te lezen hoeveel druk (inhoud) er in je fles zit en een flowmeter om af te lezen (en instellen) hoeveel liter per minuut er door je slang/toorts gaat.
 
Ik wil mijn link pipe een stukje inkorten zodat ie wat dichter naast de motor hangt. Ik kan een beetje tiggen (en heb een TIG apparaat).
Nu is de link pipe verchroomd lijkt mij. Kan dit nog gelast worden? Kan ik het chroom er gewoon af schuren? Tot nu toe alleen ervaring met gewoon blank staal...

Het hoeft overigens geen kunstwerk te worden. Hierna spuit ik hem zwart.

MHt2i82.jpg
 
Ik wil mijn link pipe een stukje inkorten zodat ie wat dichter naast de motor hangt. Ik kan een beetje tiggen (en heb een TIG apparaat).
Nu is de link pipe verchroomd lijkt mij. Kan dit nog gelast worden? Kan ik het chroom er gewoon af schuren? Tot nu toe alleen ervaring met gewoon blank staal...

Het hoeft overigens geen kunstwerk te worden. Hierna spuit ik hem zwart.

MHt2i82.jpg
Is t niet zwaar gepolijst rvs ? Gewoon rvs bakken die zooi, en niet zwart blaffen ...:N
 
Ik wil mijn link pipe een stukje inkorten zodat ie wat dichter naast de motor hangt. Ik kan een beetje tiggen (en heb een TIG apparaat).
Nu is de link pipe verchroomd lijkt mij. Kan dit nog gelast worden? Kan ik het chroom er gewoon af schuren? Tot nu toe alleen ervaring met gewoon blank staal...

Het hoeft overigens geen kunstwerk te worden. Hierna spuit ik hem zwart.

MHt2i82.jpg
Hoelang heb je die schaafplek al? Als die al.oud is en er zit geen roest in en er blijft geen magneet aan plakken zou ik er toch wel van uit gaan dat het rvs is.

db
 
De eerste met het verticale glas meer daadwerkelijk wat de gasflow is. De tweede gaat er van uit dat bij een bepaalde druk een bepaalde flow optreed.

De eerste is beter en duurder. Ik heb de tweede. Voldoet voor mijn hobbygepruts.

db
 
En voor het lassen van RvS hoor en lees ik dat formeergas of argon gebruikt wordt. Wat gebruiken de mensen hier en hoe passen jullie dat toe? Ik heb een collega van me gevraagd om stompen voor me te draaien. Echter is de vraag, van aluminium of van kunststof?
 
Terug
Bovenaan Onderaan