Lane splitting bij verkeerslicht 🤡

@Raymond W Nee als je vlak langs de auto’s rijdt, rij je niet over de lus en ik zie nooit een licht voor links of rechts op groen gaan als je goed mikt.

@halflive Nee de streep bij kruisingen is officieel geen doorgetrokken streep. Formeel moet je natuurlijk wel de rijrichting volgen van de strook waar je je op bevind. Maar als er bijv. 2 stroken rechtdoor gaan, mag je gewoon over die streep heen.
 
Waar baseer je dit op? Gedragscode geldt voor files. Een extreem lange rij voor een stoplicht is ook een file.

Nee, lange rij voor een rood verkeerslicht is gewoon een rij stilstaande motorvoertuigen. Maar je mag de rij voorbij rijden over de rijstrook waar ook andere verkeersdeelnemers staan. Je mag daarbij uiteraard geen doorgetrokken strepen overgaan.



Er is nergens omschreven wat een file is. Het kan ook een enkele langzaam rijdende auto zijn. Maar wat is dan langzaam? Voorsorteren bij een stoplicht is een ander verhaal. Het laatste stukje voor de streep zit er een doorgetrokken streep tussen de rijbanen. Daar mag je niet overheen. Dan sorteer je dus fout voor, of je rijdt door rood.

Er is jurisprudentie over wat een file is, daar staat het beschreven, bv: ECLI:NL:GHLEE:2003:AO0788, voorheen LJN AO0788, AO4570, Gerechtshof Leeuwarden, WAHV 03-00424

Eén langzaam rijdende auto is één langzaam rijdende auto, dat zul je echt nooit een file kunnen noemen.


Tussen het verkeer doorrijden dat voor een rood verkeerslicht staat te wachten is geen file rijden.
Een rij wachtende auto's voor een stoplicht is nl geen file.
Het is dus gewoon toegestaan, als je maar geen strepen overschrijd.
En dat is een overeenkomst met het echte file rijden, ook daar mag je geen doorgetrokken strepen overschrijden.

Iedereen kent het verschil tussen een rij wachtende auto's en een file.
De wetgeving heeft gevonden dat de term file niet sluitend omschreven kan worden omdat plaatselijke bijzonderheden erg veel invloed kunnen hebben.
Zo kan een rij motorvoertuigen op het ene moment op die ene locatie een file zijn, terwijl exact dezelfde auto's op een andere tijd en andere locatie niet als file gezien kan worden.


Ooit is de stelling genomen: een file is wat ieder normaal mens als file zou benoemen.
Alle aanvullingen daarop zijn extraatjes. Het moeilijk denken hierover komt pas als mensen voordeeltjes willen gaan halen uit een regel en zelf dingen gaan toevoegen die niet van toepassing zijn.
Aan de andere kant vinden mensen dat er in Nederland teveel gereguleerd word, alles word in regels e.d. vastgelegd. Dit is een mooi voorbeeld waar de overheid nu eens zegt "laten we het normale menselijke verstand gebruiken"....
 
Dat staat in de gedragscode. Voorlaatste alinea. Zie Samenspel in de file

Aan het eind van dat stuk staat trouwens een disclaimer:

"De gedragscode is een dringend advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen"


Cool dat ze het omschrijven als stilstaand of langzaam rijdend verkeer ipv 'een file' trouwens ;) :P
 
Als je "voorkruipt" mag je hem ook wel in z'n 1 laten staan en scherp zijn zodat je bij groen vlot* weg bent, dat is wel zo sociaal.

* Niet zo vlot dat je je omver laat rijden door roodrijders natuurlijk.
Ik LIG op een FZR1000 en zie het hele verkeerslicht niet als ik blijf liggen dus ik zet m netjes in zijn vrij, ga met de armen over elkaar netjes rechtopzitten tot het groen wordt, laat ze lekker toeteren als het ze te lang duurt. Weet je hoe lang ik op al die auto's moet wachten doorlopend... 3 keer optrekken in 1 versnelling als je niet vooraanstaat en nog 1000 wachtmomenten....
 
Idd, van het CBR mocht het nooit, maar nu neem ik altijd even de tijd om te rukken tijdens het wachten bij het stoplicht.
Ik gebruik zo n stoplicht rust momentje meestal even om het het vuilnis uit het raam te kieperen en de asbak leeg te kloppen als ik in de auto zit.
Op de motor rij ik gewoon door naar voren en dan door het rooie licht...scheelt op jaarbasis toch veel reistijd zo n motor....:Y
 
Ik gebruik zo n stoplicht rust momentje meestal even om het het vuilnis uit het raam te kieperen en de asbak leeg te kloppen als ik in de auto zit.
Op de motor rij ik gewoon door naar voren en dan door het rooie licht...scheelt op jaarbasis toch veel reistijd zo n motor....:Y
Echt, best kept secret van de Nederlandse verkeersregels.
 
Dat heeft MBM al gedaan. De hele zin waar het overgaat staat hierboven. Een jurist dienhier vroeger op het forum zat heeft de code meeopgesteld. En die heeft daar destijds best veel overgelegde. Je kunt hem nog terugvinden op het BMW GS club forum. Zelfde nickname als hier Mofkap. De gedragscode is alleen opgesteld voor filteren op de snelweg. En zoals MBM aangeeft is een rij wachtende auto’s voor een VRI geen file.
 
Ik gebruik zo n stoplicht rust momentje meestal even om het het vuilnis uit het raam te kieperen en de asbak leeg te kloppen als ik in de auto zit.
Op de motor rij ik gewoon door naar voren en dan door het rooie licht...scheelt op jaarbasis toch veel reistijd zo n motor....:Y
Dan zou ik het niet aan de linkerkant doen (naast dat autoraam dat je juist beschrijft) :+
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft MBM al gedaan. De hele zin waar het overgaat staat hierboven. Een jurist dienhier vroeger op het forum zat heeft de code meeopgesteld. En die heeft daar destijds best veel overgelegde. Je kunt hem nog terugvinden op het BMW GS club forum. Zelfde nickname als hier Mofkap. De gedragscode is alleen opgesteld voor filteren op de snelweg. En zoals MBM aangeeft is een rij wachtende auto’s voor een VRI geen file.

Ah, dank je. Daar had ik inderdaad overheen gelezen. Overigens heb ik bij een VRO dus juist geleerd dat het altijd mag wanneer er minstens twee rijstroken zijn. Dus het motorplatform en (de instructeurs van) de KNMV zijn het er niet helemaal over eens :-P
 
Ergo, het blijft in dit 34543ste topic onduidelijk. MAAR!!!! Wie heeft er daadwerkelijk een bekeuring ooit gehad voor filtreren.... Uit dat het stil blijft denk ik dat dat er maar verdraaid weinig zijn, en dat je heel goed wegkomt met aanvechten, uiteraard bij de rechter...
 
Dus als ik het goed begrijp:
1. Snelweg: gewoonweg toegestaan + bescherming gedragscode: bij netjes volgen gedragscode krijg je nooit een art. 5 (dat wisten we al)
2. Andere weg of bij stoplichten: toegestaan mits geen doorgetrokken streep, anders alleen toegestaan binnen zelfde rijstrook, en geen bescherming van de gedragscode (dus kan, afhankelijk van de situatie, alsnog door Oom Agent worden opgevat als gevaar/hinder veroorzaken, dus een art. 5 opleveren)

Blijft mijn vraag:
Bij verreweg de meeste stoplichten, ook met meerdere rijstroken voor 1 rijrichting, zijn de rijstroken in het laatste gedeelte eigenlijk altijd gescheiden door een ononderbroken streep. Dat betekent dus dat het bij al die stoplichten inderdaad niet zou zijn toegestaan, tenzij je op dezelfde rijstrook blijft, wat op zich juist weer gevaarlijker is dan het veilige midden tussen 2 auto's...hoe zit dat nou?

(Ik negeer dat laatste zelf dus maar en rijd, als het kan, voorzichtig naar voren. Streep of geen streep.)
. stoplicht.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Itsacon Het een sluit het ander niet uit. Het is niet verboden om bij een vri naar voren te rijden, je bent alleen niet beschermd door de filecode. Dus bij schade zal je eerder de kosten of een deel daarvan voor je kiezen krijgen.

Volgens mij moet je schade en overtredingen toch wel uit elkaar houden. Dat je in overtreding bent als je bijvoorbeeld over het verkeerde voorsorteervak naar voren rijdt en je daar voor de voorste wachtende auto gaat staan van het vak waar je eigenlijk had moeten wachten kan je zeker een bekeuring opleveren. Ik doe het zelf wel met enige regelmaat maar heb nog nooit een bekeuring voor gekregen. Nu doe ik het ook meestal niet als er een agent in de wachtende rij auto's staat.

Bij schade is er de mogelijkheid dat je die zelf veroorzaakt (jij rijdt tegen iemand aan, spiegeltje, etc. of je valt zelf zonder tegenpartij om). In het geval dat iemand jou aanrijdt kan het best zijn dat jij zelf in overtreding was maar dat degene die jou raakte alsnog aansprakelijk is. Stel je voor, je rijdt weer over dat verkeerde voorsorteervak naar voor om dan schuin voor de voorste auto te gaan staan. Inmiddels loopt dat verkeerde voorsorteervak vol met auto's en die krijgen groen, eerste auto tikt jou van achter aan omdat je net niet helemaal binnen de lijntjes stond. Naar mijn idee kan jij als motorrijder dan nooit aansprakelijk gesteld worden. Hetzelfde geldt volgens mij ook als iemand in die rij auto's plotseling zonder te kijken van rijstrook verwisselt of z'n deur open gooit.

Dus bekeuring: ja; aansprakelijk voor schade: niet automatisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan