Lager te ver opgewarmt

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.538
10.580
Andere kant van de evenaar
Heren,

Het opwarmen van een lager om te monteren ging niet volgens plan, het lager is lichtelijk verkleurd, ik denk dat het zo'n 200/225 graden is geworden.

Betekend dit dat ik een nieuw lager moet scoren, of is het nog bruikbaar?

Het is licht geel van kleur..

Dank u.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Het opwarmen van een lager om te monteren ging niet volgens plan, het lager is lichtelijk verkleurd, ik denk dat het zo'n 200/225 graden is geworden.

Betekend dit dat ik een nieuw lager moet scoren, of is het nog bruikbaar?

Het is licht geel van kleur..

Dank u.

Als het staal verkleurd is, denk ik dat hij een stuk heter dan dat is geworden...

Valt nog niet mee om zo even wat temperaturen te vinden, maar ik vond dit artikeltje met een tabel voor een bepaald type staal:
Article: Heat tint (temper) colours on stainless steel surfaces heated in air

Ik verwacht dat het bij "normale" baktemperaturen nog niet zo'n vaart loopt.
 
Ik dacht het al..

Nieuwe oven, ik had het lager al een tijdje in de oven op zo'n 100 graden, en het paste nog niet, oven toen wat hoger gezet (zonder goed te kijken natuurlijk) en was wat druk in de schuur, en toen ik weer keek was ie verkleurd :(

Dank
 
Volgende keer de oven wat lager zetten ....

full
 
Ik dacht het al..

Nieuwe oven, ik had het lager al een tijdje in de oven op zo'n 100 graden, en het paste nog niet, oven toen wat hoger gezet (zonder goed te kijken natuurlijk) en was wat druk in de schuur, en toen ik weer keek was ie verkleurd :(

Dank

Bij ons in de shop (google: stork gears & services) worden lagers op een inductieapparaat tot max 110 graden verwarmd. Zo'n ding is uiteraard wat makkelijker dan een oven omdat er een temperatuurbewaking op zit: magneetsensor en automatische uitschakeling maar die heb je waarschijnlijk niet thuis staan.

Alhoewel veel van onze oudere monteurs er op spugen: begint dat te koken dan is hij 100 graden... :+

Ik zou toch je passing meten voordat je gaat verwarmen. Meet met een goede binnen en buitenmicrometer de binnen en buitenmaat op en bereken de krimpmaat.

Je kunt makkelijk uitrekenen wat de boring groter wordt bij 110 graden(*), is dat minder dan de krimpmaat dan zul je het lager alsnog moeten helpen, onder een persje aandrukken ofzo. Vraag je dan echter wel af of het goed is dat er zoveel krimp in moet en of dat lager daar wel voor geschikt is qua speling enzo.


(*) delta-s = delta-t x d x 12 x10^-6 als ik het me nog herinner...
 
Laatst bewerkt:
Bij ons in de shop (google: stork gears & services) worden lagers op een inductieapparaat tot max 110 graden verwarmd. Zo'n ding is uiteraard wat makkelijker dan een oven omdat er een temperatuurbewaking op zit: magneetsensor en automatische uitschakeling maar die heb je waarschijnlijk niet thuis staan.

Alhoewel veel van onze oudere monteurs er op spugen: begint dat te koken dan is hij 100 graden... :+

Ik zou toch je passing meten voordat je gaat verwarmen. Meet met een goede binnen en buitenmicrometer de binnen en buitenmaat op en bereken de krimpmaat.

Je kunt makkelijk uitrekenen wat de boring groter wordt bij 110 graden(*), is dat minder dan de krimpmaat dan zul je het lager alsnog moeten helpen, onder een persje aandrukken ofzo. Vraag je dan echter wel af of het goed is dat er zoveel krimp in moet en of dat lager daar wel voor geschikt is qua speling enzo.


(*) delta-s = delta-t x d x 12 x10^-6 als ik het me nog herinner...

SKF heeft tabellen wat di minimum speling moet zijn tussen het lager en de kogel of ton bij tonlagers. Bij enkelrijïg kogellagers kan men het controleren de buiten ring te zijdelings te bewegen en dan mag de ring iets schranken.
 
Laatst bewerkt:
Hangt van de kwaliteit en het doeleind van het lager af. Een krukaslager voor een tweetakt heeft een speling die voor een draaibank absoluut niet toelaatbaar is. Zet je precisielagers in een RD-kruks is het binnen de kortste keren afgelopen. Lagers met veel speling hoeven dus niet slecht te zijn.
 
Heren,

Het opwarmen van een lager om te monteren ging niet volgens plan, het lager is lichtelijk verkleurd, ik denk dat het zo'n 200/225 graden is geworden.

Betekend dit dat ik een nieuw lager moet scoren, of is het nog bruikbaar?

Het is licht geel van kleur..

Dank u.

Je moet het tussen kersrood en zonsondergan-oranje verwarmen, over de as heen gooien en meteen in ijswater dompelen...
Dat neemt meteen iedere twijfel of je goed bezig bent weg...

Wat kostte het lager trouwens? en dat is dan weer wel serieus :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan