Laat je Aprilia Pegaso ff zien

Mijn knipperlichten achter daarvan is het flexibele deel kapot (scheurtje in). Ik heb daarom 2 originele nieuwe gekocht (links en rechts zijn anders en passen ook niet voor!). Als ik het zo bekijk moet ik best veel demonteren. Heeft iemand ervaring met deze te vervangen? Gaat om een model 2009.
 
Ik heb mijn knipperlichten ook vervangen achter bij het Strada 2005 model. Hiervoor moest ik toen de achterkant lost maken voor de montage en aansluiting op de kabels. Misschien kan het ook efficiënter, maar ik heb het toen zo opgelost. Het los maken van de achterkant is wel beschreven in een van de werkplaatshandboeken.
 
Dat wordt schroeven dus... Ik heb ook de zij en topkoffer rekken, hopelijk hoeft dat er niet vanaf...
 
Ff met de Pegaso bezig geweest. Accu eruit gehaald, wat bijgevuld en aan de lader gezet en het chassis en de uitlaten eens bekeken en gelijk maar wat Brunox antiroest gepakt.
Verder alle stekkers, kabels e.d. eens flink in de WD40 gespoten en de ketting gesmeerd.

Vannacht op het werk maar eens een kabeltje met aansteker bestellen om de accu makkelijk op te laden en op zoek naar motorbok die smal genoeg is, buitenkanten achterbrug is maar circa 28 cm.
 
Van de week bij Datona een paddockstand besteld voor weinig en ontvangen maar wat een gedoe zeg om in je eentje die Pegaso er goed op te krijgen. Ga wel een keer op zoek naar een middenbok!!
 
Van de week bij Datona een paddockstand besteld voor weinig en ontvangen maar wat een gedoe zeg om in je eentje die Pegaso er goed op te krijgen. Ga wel een keer op zoek naar een middenbok!!

Zo'n paddockstand is idd maar zo zo.
Middenbok heb je tweedehands nog weleens voor zo'n tientje of vijf(?).
Heb er zelf ook een, al is die voor het mooie net te kort.
Maar je heb het in ieder geval wel geprobeerd.
En misschien kan je hem nog ruilen?
 
hier mijn pegaso strada is uit 2005

72py5j.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hé dag Ton, welkom op het Pegaso topic :W
Je vind hier van alles en nog wat, en dat vooral dat laatste haha!
Moet zeggen dat jouw Peggie er zeer goed uit ziet op de camping foto hoor, netjes.
Wij houden hier van foto's, nooit genoeg van.

De Stelvio mag er overigens ook best wezen, al is de kleur een persoonlijke kwestie :X
Waar rij je nou wanneer op vraag ik mij zo af, want ze zien er beide nog als nieuw uit ...
Hoop je hier vaker tegen te komen, gezellig.
 
Laatst bewerkt:
beide foto's zijn na een poetsbeurt . dus zien er niet altijd zo uit . normaal staat de pegaso in de achterhoek .

de stelvio word meest voor lange ritten gebruikt . de pegaso meer voor korte ritjes

rblfna.jpg


wat meer recente foto van de pegaso
 
Even wat anders:

Ik heb al eens eerder geëxperimenteerd met het opnemen van video's tijdens het rijden.
Echt een succes is het vooralsnog niet geweest, maar heb er geen zin in om voor een paar honderd euro wat knaps te kopen.
Dus heb destijds via MP een crossbril met ingebouwde camera gekocht, maar niet veel later maar weer verkocht.

Nu heb ik enkele maanden geleden een houdertje gekocht voor mijn mobiel, met de intentie om die dan als navigatie te kunnen inzetten.
Schiet me pas geleden te binnen dat ik de mob.natuurlijk ook kan inzetten als dashcam |(
Dus van de week de boel opgezet en geprobeerd, maar resultaat liet wederom te wensen over.

Vandaag alles opnieuw geplaatst, maar dan met stukjes anti-slip op de verschillende delen.
Dit om de verschillende trillingen zo veel mogelijk te elimineren.
Ben er niet aan toe gekomen om de boel te testen, want eerst ging ik verder met het verbeteren van het motorschuurtje.
Tja, moest ook gebeuren.

Maar donderdag middag moet ik nog ff op visite in Julianadorp, das een straf half uur (door)rijden.
Niet dat ik van plan ben om de snelste route te nemen natuurlijk, want waarom zou ik immers?
Denk dat ik donderdag misschien wel een filmpje zou kunnen schieten, en als het een succes is show ik'm hier misschien wel.

- Uiteraard mits er überhaupt interesse naar is ...

- Zijn hier nog rijders/sters die zelf weleens opnames maken?
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag dan eindelijk een paar valbeugel tassen op de kop getikt.
Uiteraard hoofdzakelijk voor de "fun of it".
Alhoewel ik in geval van bv boodschappen nog weleens wat meer ruimte wens.
Datzelfde geld overigens ook bij een weekje weg; beetje extra ruimte kan nooit kwaad.

Vandaag eind van de rit (thuis dus) pas bevestigd.
Helaas was het toen al wat donker geworden buiten, dus een knappe foto heb ik vooralsnog niet kunnen maken.
Maar zag er best gaaf uit, pastte wel in het plaatje zeg maar.
Wel merk je met rijden dat je onderbeen "uit" de wind zit, best prettig wel.

Dus voor de liefhebbers: foto's volgen :t
 
Ik heb inmiddels de knippers achter vervangen.
Op zich is het te doen. Ik heb echter de beugels voor de zij en top koffers die in de weg zaten.
Als je het geheel los hebt dan schuif je als het ware de achterpartij iets naar voren, toen kon ik er goed bij. Als je dit ook hebt zou ik wel wat plakband over plakken omdat die beugels je kappen kunnen beschadigen.

Kleine handleiding:
- Eerst de schroeven aan de zijkant en bovenkant losdraaien (inbus). Dan zit het al voor een gedeelte los.
- Onderaan bij het remlicht zitten 2 kleine schroefjes. Met een langere schroevendraaier kun je die er net uit draaien. Dan zit het geheel al los.
Als je geen beugels hebt dan is het als het goed is al helemaal los.
- Tussen de zwarte kappen en je zijkappen zitten ook nog 2 kleine schroefjes om deze twee bij elkaar te houden. Deze kan je pas losdraaien als je de hele kap achter los hebt. In mijn geval was het niet perse nodig en heb ik ze laten zitten.

De knippers waren daarna uiteindelijk zo vervangen.

Ik denk dat ik de voor en achter remblokken een keer moet vervangen (zitten er al bijna 40.000 km op). De vraag is even of ik het zelf doe, of laat doen. Dit omdat ik wat gereedschap moet kopen, wil ik het goed doen. Namelijk iets om de zuigers weg te duwen (kan ook met een schroevendraaier maar kans dat je dan wat kapot maakt), en een ontluchtingsapparaat is denk ik ook wel handig, kan ik gelijk de remvloeistof vervangen. Dit bij elkaar kost rond de 200 euro. Ik denk als ik het laat doe ik zoiets ook wel kwijt ben.
Dan nog de vraag wat de beste remblokken zijn. Zijn gesinterde remblokken de beste? Ik wil vooral remblokken die goed remmen, hoe lang ze mee gaan is voor mij bij zaak.
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraagje, een tijdje geleden heb ik de boutjes op het stuur vervangen (zat wat roest op), voor RVS. Nou ben ik dus stom genoeg zo'n kabelhoudertje kwijt geraakt.
De dealer kon deze niet in de onderdelen lijst vinden. Bij bijvoorbeeld aprilia-parts.nl hadden ze zoiets ook niet.
Weet iemand waar je zoiets kan halen? Ik denk er zelf aan om er anders ergens gewoon een te laten maken (kwestie van buigen lijkt me).
Het gaat dus om de 2 metalen houders die aan het stuur zitten waar bijvoorbeeld de gaskabel door heen gaat.
 
Zo'n zuiger terugstel apparaat heb je niet nodig hoor. Je moet gewoon even de oude remblokken er uit halen -> Alles ff schoonmaken -> oude blokken weer terug en zuigers terug drukken met een schroevendraaier tussen de oude remblokken. Deze gooi je toch weg. Je hoeft ook niet persé te ontluchten. Je hebt het gesloten circuit immers niet opengemaakt zoals je met nieuwe leidingen doet.
 
Laatst bewerkt:
De Pegaso krijgt een verwen kuur deze dagen. Groot onderhoud uitvoeren en alles even nalopen. Kleppen gecontroleerd, geen afwijkingen op gevonden na 30.000 km. Verder voor wel de remblokjes moeten vervangen,maar dat is niets bijzonders. Ook nog de voorvork olie vervangen, onder het motto als we toch bezig zijn... Motor nog hier en daar een poetslap over doen en dan weer in elkaar zetten. Blijft er voor deze winter alleen nog over, velgen opnieuw (laten?) spuiten en wat andere kleine cosmetische zaken.

plaatje bij het praatje
full
 
Ikzelf rijd gewoon door. Hele motor inspuiten met zuurvrije vaseline. Ziet er niet uit na een poosje door het vuil wat blijft plakken maar van het voorjaar spuit je hem weer schoon en blijft hij roestvrij. Waar vuil en vet zit zit immers geen water of pekel :Y
 
Laatst bewerkt:
Zelf de afgelopen weken niet gereden door het weer en, omdat ik onderhoud wilde doen. Wanneer het weer het toelaat zal ik zeker een rondje rijden, maar voorwaarde bij mij is wel dat er geen pekel lig. Kou kan je nog wel op kleden, maar wil de motor wel netjes houden.

@Beunhaas94 Zeker waar, ook wel een gedachte gang van mij. Heb met het onderhoud ook meerdere boutjes en verbindingen met vaseline beschermt. Alhoewel, ik niet met pekel rij, toch altijd kans op roest op boutjes etc. door vocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan