Kwaaltjes per merk/type

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.241
57
Luttenberg
Ik dacht als we eens een lijst gaan bijhouden van welke motoren snel last van welke "kwaaltjes" hebben, is dat wel makkelijk voor de mensen die een motor gaan kopen, dan kunnen ze zien waar die bepaalde motor snel last van heeft en kunnen ze daar extra op letten. Als iemand wat weet, roep maar, dan voeg ik het toe :)

Honda

Alle types: Spanningsregelaar
CBR 600: Nokkenaskettingspanner
VTR-F: Nokkenaskettingspanner
Honda VF750: Veel kapotte cilinderkoppen, totdat de olietoevoer gemodificeerd werd
XL/XR 500/600's: zijn de cilinderkoppen ook al niet te degelijk van, met name de nokkenaslagering. Spoeltjes op de dynamo zijn ook zwak, een klein breukje en hij start en loopt erg slecht.
Fireblade SC33 (tot 2000) heeft soms deze kwaaltjes:
- vaak moeite met starten bij regen (lekstroom);
- loeihete lichtregelaar wegens te weinig koeling;
- standaard te lichte koppelingsveren;
- krom trekkende remschijven als je niet de standaard remblokjes gebruikt
VF1100: Nokkenassen slijtage door slechte smering, ook de kettingspanners zijn een heikel puntje.
CB 600 S/F: achterlicht houder. Lampjes maken geen kontakt door vocht.
VFR-VTEC (1e generatie): achterspatborden die spontaan afbreken.

Kawasaki

zx9r tot '96: Zakkende cilinderbussen
ZXR 400: Koppakking kaduuk bij +/- 50k
Zl1000 Eliminator: slechte nokkenaskettingspanner
zxr750: vaak kleppen stellen!
Zx7r orginele uitlaatbochten roesten al in de folder( :P )
ZXR serie: zwakke benzine pomp
ZX12R: Zwakke TPS
GPZ500 oudere modellen: Magneten in de dynamo willen rond de 60K km wel eens kapot gaan. Na bouwjaar 93 is er een modificatie geweest.

Yamaha

Oudere type's: olieverbruik
FZR600: Spanningsregelaar
XJ600S: Gevoelige oliesensor, trillingen rond de 3- 4000 toeren
FJ1200: Gevoelige oliesensor
Fazer 1000 van 2001-2005: trekken standaard naar rechts als je het stuur los laat, duidelijk merkbaar bij snelheden tot 50 km/u. Afhankelijk van olietype en manier van inrijden (en misschien ook afhankelijk of het een 2001 of een 2005 model is): olieverbruik ongeveer tussen de 600 cc per 10.000 km en 2,5 liter per 10.000 km.
FZR 600: koppeling, balhoofdslagers, voorvorkkeerringen.. allen zwak!
Oudere modellen R1 & R6: slechte veer in versnellingsbak.
FJR tot 2003: brakke klepgeleiders die onder garantie vervangen worden. Productie fout. Framenummerreeks van RP041-0000101 tot RP041-0013009 volgens Yamaha.
Diversion 600: roestende uitlaten/collector.
660cc 1 cilinders: krukas en 2e versnelling
FZR400rr/sp: smering 3e big-end lager
XTZ 750 Super Tenere: Spanningsregelaar en veren in de koppelingskorf
virago 1981-1984 waardeloos startsysteem
FZ750 eerste types 85/86: het lager van de uitgaande as , zwak punt.
XJ serie: Lekke benzine tank
Bulldog 2002-2006:
- Scheuren in bekleding zitting
- Toffée blokken op de achterrem.
- Deffecte koppeling in startmotor aandijving en verdraaiing huis door terugslag.
Diversion 600:
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.

Suzuki

GSX-R: Nokkenaskettingspanner (1 bouwjaar volgens mij maar, 98?)
Tl: Slechte smering krukas (uitgelopen big-end lagers) (bepaald bouwjaar?)
GSX 1100 F: Die originele uitlaatbochten, roesten waar je bij staat
DR, alle typen: Nokkenassen en tuimelaars die inslijten door slechte smering
Bandit's tot 2003: bevroren carbs onder de 7 graden. Mega irritant.
Bandit: uitlaat tussen collector en einddemper roest
Bandit 1200 tot 2001: slippende koppeling op te lossen door een derde koppelingsveer bij te plaatsen
GSX-600F <98: carburatie is gevoelig; modificatie aan inlaatrubbers voor de eerste jaargangen; carburateur modificatie, enkele achterlicht brandt snel door, waarschijnlijk door trillingen.
GSX-R1100w: Versnellingsbak wil bij veel km (boven 50.000) nogal eens kapot gaan. Zie deze post!
TLR: voorste nokken as
Bandit 400:
-vollopen van bougiegaten, geen afwatering
-Zeer slecht starten als tie lang heeft gestaan
GSX1100F rond 89: Hoofdstandaard begeeft het na een jaar of 10
SV650 /S 1999 - 2002:
- Bevroren carburateurs onder de 7 graden
- Voorste bougie/kap maakt kortsluiting als het hard regend (gevolg: loopt op 1 cilinder)
RF600R: kapotte slipkoppeling vd dynamo
GS500E: Slappe voorvering, roestgevoelig (frame + uitlaatbochten)

Aprilia

RSV Mille: Slechte achterrem
RSV Mille factory 2006 : Scheur in achterbrug
RSV MILLE 1999-2000: Trillende voorremmen
RSV1000R vanaf dec. 2003:
*Connectors in de kabel vanaf dynamo naar spanningsregelaar fikken door, fasen raken elkaar, stator fikt uit. Oplossing is connectors verwijderen en draden solderen.
* Te lang accu verwijderd, dan spingt de km stand op 0.
* Koppeling moet zeer regelmatig ontlucht worden

Ducati


KTM

exc/sx/smr: pakking van rechtercarterdeksel wordt naar binnen gezogen
LC4:
-kleppendeksel pakking
-pakking van de koppelingspomp aan het blok (alleen hydr. types)
-2003 model had slechte krukaslagers
-2004 heeft 1 slechte koelvloeistofleiding (van de waterpomp naar de cilinder aan de linkerkant.)die schiet er soms af
620sc bj 1998:
-koppelingslager
-Nokkenaslager aan de ketting kant, word door sommige preventief vervangen bij 40.000 km
-Onsteking van oudere type's gevoelig (water)
-Spanningsregelaar, lampen

BMW

R850RT: problemen met versnellingsbak
Eerste injectie-boxers (vanaf '93): KFR, Versnellingsbakproblemen
BMW R75/6 - R100/S: Na +- 60.000 km lekkende keerring van uitgaande as van blok naar versnellingsbak

Harley Davidson

Sportster: gooide iets olie uit de carterontluchting, opgelost met andere luchtfilterbehuizing.

Buell

XB12X: Kapot trillende nummerplaatverlichting. (garantie)
Bevestiginsbouten jiffy. (recall)

Moto Guzzi

Alle type's midden jaren 80:
-Slechte kwaliteit schakelaar aan het stuur waardoor relatief veel electrische problemen optreden.
-slechte kwaliteit chroom van vooral uitlaatdelen (voorbochten en aansluitflenzen kop)

Le Mans 1000: bij uitvoering met 16 inch voorwiel erg nerveus

Triumph

T595: Blokken lopen stuk (allemaal);
T595, Speedtriple T509, 955i Daytona's: hardnekkige lekkage bij de haakse benzine-aansluiting;
T509 en Tiger uit die periode: lekkende oliekeerring - hardnekkig, falende temperatuursensor en warmlopers.


Heb eerst ff de "bekenste" merken er neer gezet, kunnen natuurlijk nog merken bijgevoegd worden :)

Sommige dingen staan ook nog vraagtekens achter, die wist ik niet zeker, als iemand daar iets van weet zeg het a.u.b. :)
 
Laatst bewerkt:
Honda NTV650 Revere: Na 16 jaar en ruim 130.000 km geen enkel mankement. Alleen normale slijtage/onderhoud delen zoals remblokken, filters, bougies, koelvloeistof, remvloeistof en olie en dergelijke.
Olieverbruik: bijna niks. Benzineverbruik: nog steeds 1 op 20.
Ik heb alleen het idee dat, ook bij alle andere Japanse merken, alle rubberdelen ( slangen, afdichtingen e.d )sneller verouderen/verharden dan Europese.

Mijn oom heeft in het verleden ook een Honda CB750 gehad met bijna 200.000 km die nog prima liep. En verder geen noemenswaardige mankementen gehad.
 
Leuk idee, maar wel lastig te doen.....

Als voorbeeld: De oudere Yamaha's hadden inderdaad vaak last van olieverbruik, maar dat is voor de nieuwere types écht niet meer zo. Maar daar kom je weer andere dingen tegen.

Je ontkomt er niet aan om het per type onder te verdelen, anders krijg je dat de ervaringen van jááren geleden gaan meespelen in de beoordeling van nieuwe modellen of, als één model of bouwjaar een bepaald probleem had, dat opeens voor alle modellen/bouwjaren geldt..
Bovendien: als je één reactie krijgt, bepaalt dat dan of een specifiek probleem er ook écht was? "Horen zeggen" is ook zo iets.....
 
Leuk idee, maar wel lastig te doen.....

Als voorbeeld: De oudere Yamaha's hadden inderdaad vaak last van olieverbruik, maar dat is voor de nieuwere types écht niet meer zo. Maar daar kom je weer andere dingen tegen.

Je ontkomt er niet aan om het per type onder te verdelen, anders krijg je dat de ervaringen van jááren geleden gaan meespelen in de beoordeling van nieuwe modellen of, als één model of bouwjaar een bepaald probleem had, dat opeens voor alle modellen/bouwjaren geldt..
Bovendien: als je één reactie krijgt, bepaalt dat dan of een specifiek probleem er ook écht was? "Horen zeggen" is ook zo iets.....

:^

Ik heb gehoord dat ducati's en harleys altijd stuk gaan en uit elkaar rammelen O-)
 
KTM

exc/sx/smr: pakking van rechtercarterdeksel wordt naar binnen gezogen

LC4:
-kleppendeksel pakking
-pakking van de koppelingspomp aan het blok (alleen hydr. types)
-2003 model had slechte krukaslagers
-2004 heeft 1 slechte koelvloeistofleiding (van de waterpomp naar de cilinder aan de linkerkant.)die schiet er soms af
 
Bedankt voor de reactie's :}

Leuk idee, maar wel lastig te doen.....

Als voorbeeld: De oudere Yamaha's hadden inderdaad vaak last van olieverbruik, maar dat is voor de nieuwere types écht niet meer zo. Maar daar kom je weer andere dingen tegen.

Je ontkomt er niet aan om het per type onder te verdelen, anders krijg je dat de ervaringen van jááren geleden gaan meespelen in de beoordeling van nieuwe modellen of, als één model of bouwjaar een bepaald probleem had, dat opeens voor alle modellen/bouwjaren geldt..
Bovendien: als je één reactie krijgt, bepaalt dat dan of een specifiek probleem er ook écht was? "Horen zeggen" is ook zo iets.....

Dat is inderdaad wel een nadeel, maar het mooie van een forum is natuurlijk weer dat iedereen er op kan reageren, en dus ook een kanttekening erbij kan plaatsen, dat het bijvoorbeeld maar bij 1 bouwjaar is :)
 
Yamaha's hebben nog wel es last van gevoelige oliesensors geloof ik :? Zowel bij mn XJ600S als FJ1200 wel eens 'vals alarm' gehad.

De XJ600S Diversion heeft ook last van trillingen bij bepaalde toerentallen (zo rond de 3000-4000)
 
Fazer 1000 van 2001-2005: trekken standaard naar rechts als je het stuur los laat, duidelijk merkbaar bij snelheden tot 50 km/u. Afhankelijk van olietype en manier van inrijden (en misschien ook afhankelijk of het een 2001 of een 2005 model is): olieverbruik ongeveer tussen de 600 cc per 10.000 km en 2,5 liter per 10.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn het alleen de 600tjes bij de CBR die last hebben van de nokkenaskettingspanner, de fireblades hebben naar mijn weten daar geen last van.
En dat van die spanningsregelaar is alleen tot een bepaald bouwjaar(welke?).

Bij de vfr750 v4 is de spanningsregelaar wel een kwetsbaar onderdeel.
 
Laatst bewerkt:
Bandit's tot 2003 (wilde gok..)

-carb-icing onder de 7 graden. Mega irritant.

Verder eigenlijk niks :}

Eerdere Yamaha R6's/R1's hadden trouwens een brak veertje in de versnellingsbak.. niets groots, maar Yamaha's hebben over het algemeen een wat gammelere versnellingsbak.

FJR's tot 2003 brakke klepgeleiders die onder garantie vervangen worden. Productie fout. Framenummerreeks van RP041-0000101 tot RP041-0013009 volgens Yamaha.

Eerdere BMW's problemen met versnellingsbakken (R850RT weet ik uit m'n hoofd).
 
Laatst bewerkt:
Bandit's tot 2003 (wilde gok..)

-carb-icing onder de 7 graden. Mega irritant.

Verder eigenlijk niks :}

Eerdere Yamaha R6's/R1's hadden trouwens een brak veertje in de versnellingsbak.. niets groots, maar Yamaha's hebben over het algemeen een wat gammelere versnellingsbak.

FJR's tot 2003 brakke klepgeleiders die onder garantie vervangen worden. Productie fout. Framenummerreeks van RP041-0000101 tot RP041-0013009 volgens Yamaha.

Eerdere BMW's problemen met versnellingsbakken (R850RT weet ik uit m'n hoofd).


Bandits hebben ook last dat bij veel gebruik bij slecht weer het verbindingsstukje van de collector naar de einddemper doorroest.

Bandit 1200 tot 2001: slippende koppeling op te lossen door een derde koppelingsveer bij te plaatsen
 
Bij de vfr750 v4 is de spanningsregelaar wel een kwetsbaar onderdeel.
En strontduur...


Diversion 600: roestende uitlaten/collector.

Suzuki GSX-600F <98: carburatie is gevoelig; modificatie aan inlaatrubbers voor de eerste jaargangen; carburateur modificatie, enkele achterlicht brandt snel door, waarschijnlijk door trillingen.
 
Laatst bewerkt:
GSX-R 1100w: Versnellingsbak wil bij veel km (boven 50.000) nogal eens kapot gaan.

Het begint het zelfde als dat je koppeling steeds meer gaat slippen.
Dit valt het eerst en snelste op in de tweede versnelling.
Vervolgens begint hij merkbaar in de derde versnelling te slippen en het steeds frequenter uit de tweede versnelling schieten.
Echter is er met je koppeling niets mis maar worden de meeneemtanden van je bak opgevreten.
Enigste oplossing is direct betreffende tandwielen vervangen voordat grotere schade ontstaat ofwel direct reviseren.
Mocht je dit euvel ontdekken denk dan niet "dat doe ik over een paar maanden wel" want je komt beslist telaat.

Iets om dus goed op te letten bij de aanschaf van een GSX-R1100 ;)

Verder.....
Super sterke bike met véél positieve eigenschappen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan