Kunststof "onder de kont cq spatscherm" materiaal?

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Even vreemdgaan uit de brikken en gereedschap topics..

Voor mijn huidige caferacer project zoek ik zwart kunststof materiaal dat bij SS fietsen en vaak ook bij streetfighters onder de kont, en soms als plaat tussen achterwiel en frame zit. Ik denk dat het ABS is, maar een Google actie kwam uit op iets zonder foto en in de kleur wit... :/

Iemand enig idee waar je dat gewoon als plaat kan kopen die je op maat knipt met een blikschaar o.i.d? Het kan ook gewoon plastic o.i.d zijn, maar ik ben gewend met metaal en aluminium te werken, dus ik heb geen idee wat bruikbaar is.

Polyester en dat soort hardere materialen zijn geen optie, het moet plooibaar zijn en net sterk genoeg om een steentje te kunnen incasseren.

Edit: Dus eigenlijk het spul waar de meest originele binnen-spatborden van gemaakt zijn, maar dan als plaat.

Mijn dank is groot!
 
Laatst bewerkt:
Vaak is het idd van ABS maar kan ook nylon (PA of PA66) zijn en zelfs polypropyleen (PP).
Voor jou is ABS idd het makkelijkst te verwerken (lijmen/lakken/warm buigen met verfstripper etc) en in alle kleuren te verkrijgen.

Google even op ABS sheet en je vindt wel wat, heb zo geen adres voor je helaas.
 
Nice, bedankt! ABS sheet = honderden aanbieders in alle kleuren van de regenboog. ABS plaat = een handjevol aanbieders in de kleur wit (en zonder foto o.i.d). Klein rotlandje ook.. ;)
 
Net een adresje gebeld, ze waren bereid de minimum afname terug te schroeven naar 300KG platen (1 pallet). hmmm, meest kansloze groupbuy ooit?
 
Mischien kan je hier wat mee is wel plexiglas dus vrij vlak je kan het wel makkelijk verwarmen en buigen naar de juiste vorm, zeker sterk genoeg om wat steentjes tegen te houden

http://www.bouwplastics.nl/ en dan plexiglas /plaatmateriaal
 
Ga ik zeker onthouden! Alleen vind ik €80,- voor 1X1 mtr een beetje heftig.. ABS (als je het kan vinden ten minste ;) ) kost rond de €25,-. Het materiaal is niet eens echt zichtbaar op de motor, gaat alleen maar om het beschermen van de elektronica en accu.
 
Laatst bewerkt:
Heb (volgens mij hier ergens) iemand een speciebak van de bouwmarkt zien verknippen/gebruiken.
Wellicht heb je daar wat aan?
 
ABS en plexiglas worden breekbaar als het oud/koud word, als je dan een steentje treft dan zit er om zijn minst een barst in.
Persoonlijk zou ik voor lexaan gaan, aan de binnenzijde zwart (of andere kleur spuiten) en hoppa.
Dat spul is vrij flexibel en slagvast. :)

eerder genoemde speciekuip is ook een goeie, of 2mm alu plaat. ;)
 
Laatst bewerkt:
@buell, PB komt je kant op! (zodra ik niet meer gehandicapt op mnd tablet zit te tikken)..

speciekuip idee is ook wel een scherpe trouwens...
 
Lexaan is polycarbonaat en kan niet tegen benzines etc. (WD40)
Plexiglas is PMMA en is zeker niet slagvast, barst en scheurt
Meeste speciekuipen zijn van PP ,slagvast spul maar slecht te lakken en te lijmen. Okay als je dat niet hoeft.
Bij Cranenbroek hebben ze ook grotere 4kante kuipen...
 
Ohh jammer dat het plastic toch geen goed idee was, ook weer wat geleerd
 
@ AadmanZ, thanks voor de tip.

Materiaal dat Buell had was helaas te dik, dus ik hou me nog steeds aanbevolen. Heb van het weekend even gekeken bij de lokale bouwmarkt(en), al heb een pesthekel aan bouwmakten, maar die hadden helaas geen rechthoekige speciebakken meer in het programma...
 
@ AadmanZ, thanks voor de tip.

Materiaal dat Buell had was helaas te dik, dus ik hou me nog steeds aanbevolen. Heb van het weekend even gekeken bij de lokale bouwmarkt(en), al heb een pesthekel aan bouwmakten, maar die hadden helaas geen rechthoekige speciebakken meer in het programma...
:^
 
Nog een paar geprobeerd, niets gevonden, en heb nu een bouwmarktallergie :+ .

Binnenkort de agrarische hoek proberen (boerenbond/welkoop, etc)..
 
Laatst bewerkt:
Gheh, bedankt voor de tip, alleen was dat:
Net een adresje gebeld, ze waren bereid de minimum afname terug te schroeven naar 300KG platen (1 pallet).

:+
 
Nog een paar geprobeerd, niets gevonden, en heb nu een bouwmarktallergie :+ .

Binnenkort de agrarische hoek proberen (boerenbond/welkoop, etc)..

Wat is er mis met glasvezel versterkt epoxy ? ze maken er vliegtuigen van :Y of een stukje aramide /carbon (aramide maken ze kogel vrije vesten van).

Van polyester wil wel eens wat afspringen maar dat is dan de gelcoat laag
 
Laatst bewerkt:
Glasvezel wordt hard. Ik heb geen afbeelding of foto om het toe te lichten, maar de bedoeling is om het ding als een soort schuifplaat van de achterkant van de motor onder de zit te kunnen schuiven waarbij hij iets rond gebogen wordt in zijn geleiders. Hij wordt vervolgens alleen in de lengte op zijn plek gehouden door 1 borgboutje aan het uiteinde.

Deze methode is noodzakelijk omdat er geen ruimte over blijft om hem vanaf de onderkant vast te schroeven, en omdat hij wel zo nu en dan los moet, aangezien in de "dubbele bodem" van mijn zitje alle elektra (incl. accu) komt te zitten.

Als ik iets met een "vaste vorm" kon gebruiken was ik voor een plaat RVS gegaan, maar dat zit er helaas niet in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan