Goedendag,
Ik heb afgelopen 1,5 jaar mijn Yamaha xv750 verbouwt naar een scrambler/cafe racer. (zie fotootje voor en na). Ik kom van een ducati af, dus moest wennen aan onder andere de remmen, dus deze wilde ik dit jaar upgraden:
Ik heb er 2 remschijven van de originele motor met een diameter van van 300 mm. Dit is gelijk aan dat van een yamaha R6 van ongeveer 1998 - 2002. Nu heb ik goedkoop 2 remklauwen op de kop weten te tikken van zo'n R6 en het passend gemaakt op mijn voorvork.
De maximale schijfdikte van een R6 is 5mm, de schijven die ik heb zijn ca. 7mm dik. Mijn schijven passen dus niet helemaal lekker in de klauw en zouden iets moeten worden afgedraaid.
Nu kwam ik bij een lokale metaalbewerker die het kon afdraaien, maar die vertelde me dat ik goed moest nazoeken of ik dit wel wilde. Hij vertelde me dat mijn huidige schijven waarschijnlijk niet de warmte aan zouden kunnen die vrijkomt door de remkracht R6 remklauwen.
Weet een van jullie of er veel verschil is tussen materialen die worden gebruikt voor remschijven? De remschijven die ik heb zijn van 1982 en hebben weinig koelgaten in de schijf zitten.
Is dit iets wat ik niet zou moeten doen? Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie?
(de reden dat ik mijn huidige schijven het liefst wil gebruiken is dat mijn budget om dit te doen niet al te hoog is, dus als dit kan, zou het mooi zijn)
Groeten Matthijs
Ik heb afgelopen 1,5 jaar mijn Yamaha xv750 verbouwt naar een scrambler/cafe racer. (zie fotootje voor en na). Ik kom van een ducati af, dus moest wennen aan onder andere de remmen, dus deze wilde ik dit jaar upgraden:
Ik heb er 2 remschijven van de originele motor met een diameter van van 300 mm. Dit is gelijk aan dat van een yamaha R6 van ongeveer 1998 - 2002. Nu heb ik goedkoop 2 remklauwen op de kop weten te tikken van zo'n R6 en het passend gemaakt op mijn voorvork.
De maximale schijfdikte van een R6 is 5mm, de schijven die ik heb zijn ca. 7mm dik. Mijn schijven passen dus niet helemaal lekker in de klauw en zouden iets moeten worden afgedraaid.
Nu kwam ik bij een lokale metaalbewerker die het kon afdraaien, maar die vertelde me dat ik goed moest nazoeken of ik dit wel wilde. Hij vertelde me dat mijn huidige schijven waarschijnlijk niet de warmte aan zouden kunnen die vrijkomt door de remkracht R6 remklauwen.
Weet een van jullie of er veel verschil is tussen materialen die worden gebruikt voor remschijven? De remschijven die ik heb zijn van 1982 en hebben weinig koelgaten in de schijf zitten.
Is dit iets wat ik niet zou moeten doen? Heeft iemand hier ervaring met een soortgelijke situatie?
(de reden dat ik mijn huidige schijven het liefst wil gebruiken is dat mijn budget om dit te doen niet al te hoog is, dus als dit kan, zou het mooi zijn)
Groeten Matthijs