KTM SuperDuke 990 Deel 14

tps bedoeld hij denk ik, maar wil niet zomaar wat aannemen .

Ik vraag me af hoe slecht een motor moet binnenkomen om zolang er mee bezig te zijn?
Of wipe je eerst de ecu ? En ga je daarna opnieuw formateren?

Denk dat we vooral het verbeteren! en perfectioneren! niet door elkaar heen moeten halen . En moderne motorfiets loopt af fabriek schraal, verander wat zaken zoals cat verwijderen ,sas eraf, open luchtfilter . Dan is het helemaal niet meer optimaal ,dus ga je naar de testbank . Maar zelfs dat kan beter zoals ritzen aangeeft .
Als ritzen alleen perfectie wilt afleveren en mensen vooral er niet bij mogen zijn of op wachten ,lees ik op de website .moet ie vooral doen .

Het is niet mogelijk om erop te wachten omdat het gewoon een paar dagen werk is, geen enkele klant kan een paar dagen bivakkeren om daarna weer op pad te gaan.
Heel gerust mogen ze even oven mijn schouder meekijken, maar ze zullen al vrij vlug in de gaten krijgen dat het gewoon niet te doen is.
In 1 dag gaat niet omdat de motor thermisch zoveel runs gewoon niet aankan, ik roep al jaren dat een motor goed afstellen gewoon niet binnen een paar uurtjes meer gedaan kan worden, dat gaat gewoon niet meer.
Als mensen of bedrijven daar een andere mening over hebben, dan mag dat gerust, er zullen dan afstelkeuzes gemaakt moeten worden die ik liever niet doe.
As de programmering van de motor nu middelmatig, slecht of zéér slecht is, dat maakt in afsteltijd niet zoveel uit, de ene instelling verandert de andere, als ik de ontsteking iets wijzig, veranderd de A/F , tevens is dat zo met de STP, de eventuele intake flap, en het bij sommige modellen in te stellen inspuitmoment en eventueel een EXUP. Het hangt allemaal aan elkaar vast.
En verbeteren en perfectioneren.., tjs het is maar net hoe je het bekijkt, als een band 2.6 bar moet hebben en hij is leeg, dan is 0.7 bar een héle verbetering, maar geloof me, met 2.6 Bar loopt het een fiks stukje beter...
 
Aangezien hij bij de eerste run maar 95pk gaf, moet er iets mis zijn geweest... TPS'en zou inderdaad kunnen...

Paul geeft altijd zijn directe mening. Discussies daarover voeren heeft meestal geen zin, maar desalniettemin vindt ik het altijd intressant om zijn activiteiten te volgen...
Het is geen TPS, maar gewoon STP, de aanduiding op de uitdraai is correct.
TPS staat voor Throttle Position Sensor, en STP staat voor Secondary Throttle Plates.
In veel motoren zitten geen STP's meer in, we hebben nu ETV ofwel Electronic Throttle Valves, ook gekend als "drive by wire" Fantastisch systeem met veel mogelijkheden en een stap voorwaarts! Doch ik heb een beetje bedenkingen hoe eea gaat als er tzt storingen gaan optreden die levensgevaarlijk kunnen zijn.
Discussies zijn altijd mogelijk, echter de uitkomst is vrijwel niet discutabel..., je motorfiets is gebouwd op basis van natuurkundige, wiskundige en scheikundige wetten, deze zijn alle exacte vakken en dus niet buigbaar.
Doe je dat wél, geen probleem, dan loopt je motor gewoon minder goed, minder fijn en of minder lang, lap je deze waarden in een grotere mate aan je laars? dat kan ook, maar dan loop zelf maar op je eigen benen, je motor doet dat dan niet meer.
Wat hier in werkelijkheid telkens gebeurt is dat de wetten van exacte vakken zo hard mogelijk met voeten getreden getracht te worden om voor zo weinig mogelijk geld en/of moeite toch resultaat te krijgen, en als dat in sommige gevallen een beetje lukt, dan zo goed mogelijk trots te zijn op het product wat vaak eigenlijk te beroerd voor woorden is, gewoon omdat het qua logica niet klopt.
 
Ik heb regelmatig motoren af laten stellen. Via powercommander en tuneboy. Klaar terwijl ik wachtte. Wat ik me af vraag, wat kost een afstelbeurtje gemiddeld bij Ritzen motoren? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
 
Ik heb regelmatig motoren af laten stellen. Via powercommander en tuneboy. Klaar terwijl ik wachtte. Wat ik me af vraag, wat kost een afstelbeurtje gemiddeld bij Ritzen motoren? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Gewoon even op m'n website kijken.., makkelijk toch?
Hou er rekening mee dat de prijzen per 1 jan 8% gestegen zijn, ik ben bezig met een nieuwe website maar dat duurt langer dan verwacht, deze had in jan. reeds klaar moeten zijn doch er komt steeds wat tussen, vandaar dat de prijzen op de huidige site niet aangepast zijn,,
 
tps bedoeld hij denk ik, maar wil niet zomaar wat aannemen .

Ik vraag me af hoe slecht een motor moet binnenkomen om zolang er mee bezig te zijn?
Of wipe je eerst de ecu ? En ga je daarna opnieuw formateren?

Denk dat we vooral het verbeteren! en perfectioneren! niet door elkaar heen moeten halen . En moderne motorfiets loopt af fabriek schraal, verander wat zaken zoals cat verwijderen ,sas eraf, open luchtfilter . Dan is het helemaal niet meer optimaal ,dus ga je naar de testbank . Maar zelfs dat kan beter zoals ritzen aangeeft .
Als ritzen alleen perfectie wilt afleveren en mensen vooral er niet bij mogen zijn of op wachten ,lees ik op de website .moet ie vooral doen .
Tja..... ik vraag me af wat zo'n afstelling dan wel niet zal gaan kosten.
2 dagen arbeid, gebruik van de testbank, dan nog wat software ?
 
Hahaaaa, zó moet je het niet lezen....., de lambda's van de motorfiets zélf zitten er niet meer in, hij kan niet meer in closed loop lopen.
Maar dat maakt voor een run eigenlijk niets uit, een motorfiets loopt alleen in closed loop in een cruise mode, en ook nog alleen in bepaalde versnellingen na een bepaalde tijd bij een bepaald toerental, deze info zit in de ECU opgeslagen en wordt uitgevoerd zo vlug deze omstandigheid zich voordoet.
En 70 runs.., ja, dat kan zomaar.., maar stoned het hok ui komen? nee hoor.., zo'n motor afstellen is ook een paar dagen tot een weekje werk (of soms nog langer) dat komt omdat je de motor niet thermisch moet overbelasten, je kunt maar een bepaald aantal runs per dag maken, de tijd ertussen moet gespendeerd worden aan het herprogrammeren van de ECU.
Is de motor toch wel wat warm aan het worden, dan stop ik er een tijdje mee, en ga ander werk doen.
Wachten op de afstelling kan, maar dan moet je wel ff een hotelletje voor een paar dagen boeken :+:+

Ok dank voor de uitleg. Mijn gedachte was dat je de lambda's eruit had gelaten om iedere mogelijke restrictie in de uitlaat te voorkomen tijdens de volgas runs. Maar de lambda's van de testbank wel gebruikt dus. Duidelijk zo.
Tja alles wat je goed wil doen en absoluut zeker wil weten kost een hoop tijd en dus geld, dat het anders kan en simpeler is een feit. Alleen dat zou niet de norm moeten zijn.
 
Ok dank voor de uitleg. Mijn gedachte was dat je de lambda's eruit had gelaten om iedere mogelijke restrictie in de uitlaat te voorkomen tijdens de volgas runs. Maar de lambda's van de testbank wel gebruikt dus. Duidelijk zo.
Tja alles wat je goed wil doen en absoluut zeker wil weten kost een hoop tijd en dus geld, dat het anders kan en simpeler is een feit. Alleen dat zou niet de norm moeten zijn.
Eigenlijk kan het niet anders en simpeler, maar dat wordt helaas gewoon wél zo gedaan en ook nog als "goed" bestempeld, terwijl dat helemaal niet zo is...
 
Maar wat kost het ?
Ik wil m"n SDR1290 ook juist afgesteld hebben... maar wat kost het ?
Bij een SDR1290 kan ik helaas (nog?) niet rechtstreeks in de ECU mappen, dat is jammer..., alleen met een powercommander kan ik hier wat mee, maar als je dat echt wilt ?
Prijzen staan gewoon op mijn website hoor..., hou rekening met 8% verhoging die in Januari ingegaan is.
 
Bij een SDR1290 kan ik helaas (nog?) niet rechtstreeks in de ECU mappen, dat is jammer..., alleen met een powercommander kan ik hier wat mee, maar als je dat echt wilt ?
Prijzen staan gewoon op mijn website hoor..., hou rekening met 8% verhoging die in Januari ingegaan is.
Oke.... dank je !
 
Een goede mapping maken met Tuneecu neemt ongeveer tussen de 40 en 70 runs in beslag omdat er geen tracer in de software meeloopt, daarom moet élke run bij elke gasklepstand geregistreerd, beoordeeld en aangepast worden, en dat moet elke keer opnieuw gedaan worden totdat ik tevreden ben.

Ook ik heb er niet genoeg verstand van maar ik zou denken;
Kan je niet een aantal runs met de powercommander doen die de cellen automatisch aanpast. Ik denk dat dat die tracer is waar je het over hebt. Als die dan helemaal klaar is alle celwaardes overnemen, of de verschillen uitrekenen en vanuit daar de puntjes op de i zetten? Want zover ik gezien heb kan via dat semi autotune/tracer icm de rollerbank zelf ook celwaarde sprongen etc bepalen. Die kan je dan toch gelijk zetten als de celsprongen in de ECU?
 
Heeft iemand ervaring met SP Connect - Quick and Secure Smartphone Mounting ?

Tis veel geld, maar waarschijnlijk beter dan mijn huidige ali expres :P

Ik heb zo'n plakker achterop een oude telefoon voor navigeren icm die ram mount, werkt prima, zit als een huis.
Vond de prijs wel meevallen.
Je kan ook nog kijken naar quadlock, dat is vergelijkbaar en krijgt ook vrijwel alleen maar positieve reviews.
 
Ook ik heb er niet genoeg verstand van maar ik zou denken;
Kan je niet een aantal runs met de powercommander doen die de cellen automatisch aanpast. Ik denk dat dat die tracer is waar je het over hebt. Als die dan helemaal klaar is alle celwaardes overnemen, of de verschillen uitrekenen en vanuit daar de puntjes op de i zetten? Want zover ik gezien heb kan via dat semi autotune/tracer icm de rollerbank zelf ook celwaarde sprongen etc bepalen. Die kan je dan toch gelijk zetten als de celsprongen in de ECU?
Was het maar zo makkelijk... zucht... , de celwaarden van een powercommander zijn (véél) grover in structuur dan bij programmeren in de ECU, daarbij kan niet elke software deze waarden overnemen, ook heeft een goede ECU software een MAP/RPM mapping, deze is voor de lagere toerentallen, dit kan al vrijwel nooit overgenomen worden van een powercommander, rest dan tevens ook nog het probleem dat áls de software al een powercommander map accepteert, dat het nog lang niet gezegd is als dat ook bij differentieel mapping ook de gescheiden maps op de goede locatie in de ECU geschreven kunnen worden.
Daarbij hebben we het dan ook nog steeds alleen over de air/fuel, dan rest er ook nog de ontstekings mapping en de sec. throttle plates mapping.., die moeten ook nog, en daar kan de powercommander helemaal niks mee.
En een powercommander die de cellen automatisch aanpast..., verkooppraatje van fabrikant en leuke gadget voor mensen die zelf willen spelen, maar dit werkt niet..., (tenminste niet zoals het door PC aangeprezen wordt) op het moment dat je op een bepaald punt van je mapping zit als die wordt aangepast, dan ligt je toerental allang weer op een andere plek en wordt de verkeerde cel aangeschreven.., dit kan alleen op een dyno waarin aangegeven wordt in welke cel je rijdt, en waarin ook nog eens aangegeven wordt hoe lang je op exact die cel moet rijden voordat er een consistente waarde aan vastgekoppeld kan worden..
De methode is dus alleen goed om maar zo vlug mogelijk "iets" in je powercommander te zetten wat er "een beetje" op lijkt. , vlug klaar en niet weten wat er gebeurt mapje dus.
 
Ik heb zo'n plakker achterop een oude telefoon voor navigeren icm die ram mount, werkt prima, zit als een huis.
Vond de prijs wel meevallen.
Je kan ook nog kijken naar quadlock, dat is vergelijkbaar en krijgt ook vrijwel alleen maar positieve reviews.

Check, quad lock is ook goed. Echter hebben ze geen draadloos opladen adapter erbij. ;) En dat is wel hip natuurlijk.
 
Check, quad lock is ook goed. Echter hebben ze geen draadloos opladen adapter erbij. ;) En dat is wel hip natuurlijk.
Hoop dat je nog niet besteld hebt
Kreeg net een mail van sp connect: 15% korting tot 17 juni op alles wat op voorraad is met de code : ALL3S15
 
Vandaag op de bank geweest, kost wat heb je ook wat, motor is toch beetje tot leven gekomen .
En met db killers erin
Gixxerbob, nou wil ik eigenlijk toch graag weten wat dat afstellen kost ?
waar heb je dat laten doen ? Ik kan me niet voorstellen dat je 10 pk win, de motor mooier draait en dat je motor er slechter van wordt.

Zeker in naloop van de verhaal van Ritzen,(die wel een plausibel verhaal heeft) ik kom op zijn website ook niet heel veel verder, omdat ik geen idee heb wat er nodig is voor afstellen. Er staat 410€ voor afstellen. Maar moet ik dan nog voor 399€ een tune ecu kit kopen ? komen er nog losse uren bij ? Voor 410+8%=442,8€ rij ik gelijk die kant op ! Maar dat lijkt me niet in verhouding staan met het verhaal dat hij had over het afstellen per cylinder en een uurloon van 75€.

Overigens wil ik mijn brommert laten afstellen zodat deze dan gewoon mooier rond gaat en minder trilt. Die pk's geloof ik wel.
 
Gixxerbob, nou wil ik eigenlijk toch graag weten wat dat afstellen kost ?
waar heb je dat laten doen ? Ik kan me niet voorstellen dat je 10 pk win, de motor mooier draait en dat je motor er slechter van wordt.

Zeker in naloop van de verhaal van Ritzen,(die wel een plausibel verhaal heeft) ik kom op zijn website ook niet heel veel verder, omdat ik geen idee heb wat er nodig is voor afstellen. Er staat 410€ voor afstellen. Maar moet ik dan nog voor 399€ een tune ecu kit kopen ? komen er nog losse uren bij ? Voor 410+8%=442,8€ rij ik gelijk die kant op ! Maar dat lijkt me niet in verhouding staan met het verhaal dat hij had over het afstellen per cylinder en een uurloon van 75€.

Overigens wil ik mijn brommert laten afstellen zodat deze dan gewoon mooier rond gaat en minder trilt. Die pk's geloof ik wel.

Ik heb het bij mvs in nederhorst laten doen, niet! in zoektocht naar pk's ,ik had de hoop dat ie er soepeler van werd . Dit is inderdaad gelukt de pk's zijn mooi mee genomen.

Ik denk dat je ritzen dan even moet bellen ,over zijn prijzen kan ik niks zeggen.
Neem aan dat 70 runs in de papieren loopt .
 
Gixxerbob, nou wil ik eigenlijk toch graag weten wat dat afstellen kost ?
waar heb je dat laten doen ? Ik kan me niet voorstellen dat je 10 pk win, de motor mooier draait en dat je motor er slechter van wordt.

Zeker in naloop van de verhaal van Ritzen,(die wel een plausibel verhaal heeft) ik kom op zijn website ook niet heel veel verder, omdat ik geen idee heb wat er nodig is voor afstellen. Er staat 410€ voor afstellen. Maar moet ik dan nog voor 399€ een tune ecu kit kopen ? komen er nog losse uren bij ? Voor 410+8%=442,8€ rij ik gelijk die kant op ! Maar dat lijkt me niet in verhouding staan met het verhaal dat hij had over het afstellen per cylinder en een uurloon van 75€.

Overigens wil ik mijn brommert laten afstellen zodat deze dan gewoon mooier rond gaat en minder trilt. Die pk's geloof ik wel.
Simpel, al moet ik 100 runs doen, de prijs voor het afstellen blijft gelijk, en nee, je hoeft geen tuneecu kit te kopen, de tuneecu kost in de basis ook vrijwel niks, kabeltje is ook niet noemenswaardig qua prijs en hoef je helemaal niet te kopen, ligt gewoon bij mij omdat ik het telkens nodig heb.
Aanbevelingswaardig is het om per cilinder te laten mappen en daar staat een tarief voor onder de noemer "differentieel mappen per cylinder", maar als je dat niet wilt, dan doe ik dat niet, maar eerlijk gezegd laat ik je dan momenteel met de drukte liever naar een ander gaan, ik vind het onverantwoord om zo'n werk te leveren.
Prijzen op mijn website moet je 8% bij tellen, als de nieuwe website in de lucht is, zijn de prijzen weer up to date.
Wat het wél extra kost is: Synchroon stellen, eventueel aftappunten in bochten maken voor CO te kunnen meten met de testbank, tijd voor extra afstellingen (ontsteking / sec throttle plates).
Mocht er meer niet kloppen aan je motor, dan wil ik dat ook gemaakt hebben, denk aan lekkende uitlaten, vies luchtfilter, lekkend inlaatsysteem, slippende koppeling, kettingset wat nog te gevaarlijk is om voorzichtig door de stad te rijden, kortom, alles wat mijn veiligheid in gevaar brengt en wat de afstelling kan beïnvloeden moet goed zijn.
En nee, daar valt niet over te onderhandelen, geen goede basis? dan is er ook geen goede afstelling mogelijk, dus dan maar niks.
 
Wil je het goed hebben leg dan 1 rooie opzij .( mijn mening) heb je meer aan dan wat stickertjes , spiegeltjes , en blabla uiterlijk vertoon schit . Zelfde geld voor vering ,

Je krijgt echt een betere fiets ,en meer plezier voor terug !
 
Terug
Bovenaan Onderaan