KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

McShine

MF'er
22 jan 2012
213
6
KTM Super Duke 1290 GT

Welkom in de wereld van de KTM 1290 Super Duke GT waar raffinement, comfort, snelheid en ultieme performance je de weg wijzen. Deze Super Duke vreet asfalt met een bruutheid die onverminderd doorgaat. Vanzelfsprekend uitgerust met state-of-the-art technologie.

1.301 cc
212 kg
127 kW (173 pk) / 9.500 rpm
144 Nm / 6.750 rpm

De KTM 1290 Super Duke GT is standaard uitgerust met o.a. cruise-control, verwarmbare handvatten, quickshifter, MSC (motorcycle stability control), bochten ABS, traction control, LED bochtenverlichting, actieve vering etc.

sd-gt.jpg



McShine:

3465E5CB-EFCE-41B6-BDE7-D06D6BB55C5B_zpsbmnwmg4q.jpg


Gasterix:

Se9DdVj.jpg


DucBMW:

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dan ook zelf de eerste in dit topic.

Ik ben al vaker tevreden over een motor geweest maar deze overtreft mijn verwachtingen. Ik was zelfs zo tevreden dat ook de 2e motor in huis, een '16 Z1000SX, is vervangen voor de naakte broer, een 1290R Special Edition.

Hier onze GT:

3465E5CB-EFCE-41B6-BDE7-D06D6BB55C5B_zpsbmnwmg4q.jpg

86B9B307-EC40-423E-83B7-AFF7CC1A7231_zpszxe4hd2v.jpg


En samen met zijn nog iets jonger broertje:

39706695-4544-4FF3-90D6-EFEB8FD92C5D_zpsxxmykfdp.jpg

A64B86B6-D590-4FA2-BC9A-9AB6ED947AB4_zpstkzxvu5r.jpg
 
Vrij stil hier in dit topic.. Nog niet veel GT bezitters?

Hier een enthousiaste GT rijder...BMW GS LC voor ingeruild en geen spijt van. Wat een raket!

Se9DdVj.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tja gasterix, voorlopig mogen we nog wat genieten van de exclusiviteit...:)
 
Mooi, een SDGT topic! Collega meldt zich :W

Even voorstellen: DucBMW, al vele jaren enthousiast motorrijdende, en in april vorig jaar bezit genomen van deze fiets. Inmiddels ruim 15000 km en een paar euh, ervaringen verder (...).

Die ervaringen gingen vooral over de vorig jaar wat moeizaam op gang komende levering van de accessoires, en de nodige "kinderziektes". Desondanks heeft deze motor inmiddels een soort permanente grijns op mijn gezicht gehamerd, want de aandrijflijn en het gemak waarmee het ding zich in de rondte laat slingeren vind ik briljant. De remmen zijn eveneens super, behalve die ene keer dat daarbij ineens de complete (voor)remcilinder + hendel van het stuur loskwam :o

Maar goed, dat zijn details, en sowieso waardeloze info zonder plaatjes, dus:

full


full


full


full


full


full


Met jullie welnemen lees ik even mee. Ben benieuwd naar jullie ervaringen, en mss kan ik met die van mij wat bijdragen. Vragen staat iig vrij.
 
Mezelf ook ff melden dan maar; Gistermiddag m'n nieuwe sdGT ontvangen.
Na 'n jaartje noodgedwongen zonder motor.

-was afzien; sinds m'n 18e nooit zonder motor-

Altijd fan van superbike's geweest.(en nog)
Maar na 'n proefrit op een SuperDuke en 'n SD-GT, was ik gelijk overtuigt van de (Honda) slogan "total-control".

Sterk Werk; een motorfiets met zoveel vermogen en toch zo makkelijk en trefzeker sturen.
En een souplesse.....!! Kickuh...!!
 
Laatst bewerkt:
Die ervaringen gingen vooral over de vorig jaar wat moeizaam op gang komende levering van de accessoires, en de nodige "kinderziektes". Desondanks heeft deze motor inmiddels een soort permanente grijns op mijn gezicht gehamerd, want de aandrijflijn en het gemak waarmee het ding zich in de rondte laat slingeren vind ik briljant. De remmen zijn eveneens super, behalve die ene keer dat daarbij ineens de complete (voor)remcilinder + hendel van het stuur loskwam :o

Begrijp ik uit de foto's dat het hele frame vervangen moest worden? Of is dat de eerste assemblage bij de dealer?
 
Levering van accesoires, daar zeg je zoiets. Wacht inmiddels 3 maanden op een Powerparts Brembo CNC koppelingshendel. Schijnbaar zit daar een leveringsstop op.

Dat frame ben ik ook benieuwd naar.

Kinderziektes waarvan ik weet dat ze bestaan (maar er zelf nog geen last van heb gehad)

- Toeter werkt niet bij warme temperaturen
- Jiffy-hendel die afbreekt, niet de jiffy zelf, maar de pen die uitsteekt.
 
- Jiffy-hendel die afbreekt, niet de jiffy zelf, maar de pen die uitsteekt.

Deze wist ik. Maar is op te lossen door naar een goede machinebankwerker te stappen en door hem een echte te laten fabrieken. Of er een draad in te laten tappen en er dan een stevige bout indraaien. Dat is een Goedhart-oplossing die ik op hun huur-GT tegenkwam.
 
Begrijp ik uit de foto's dat het hele frame vervangen moest worden?
Dat klopt. Frame werd vervangen bij km stand 7000, omdat 1 van de ophangsteuntjes voor de servo (tbv de vlinderklep) afgescheurd bleek, vermoedelijk door trillingen. Vreemdgenoeg was dat steuntje gemaakt van een alu-legering, en dat ben ik nog niet op andere SDGT's tegengekomen, noch oudere, noch nieuwere. Het nieuwe frame is identiek aan de modellen die ik in showrooms aantref: gewoon een stalen lipje i.p.v. aangelast alu-legering.

Levering van accesoires
Nalevering accessoires... duurde bij mij ongeveer 2 maanden. Valt nog mee dus. M.u.v. het donkere kuipruitje dat ik in april bestelde, die ontving ik pas in oktober.

Kinderziektes...
Beware what you ask for... :+ Het is goed mogelijk dat ik een maandagochtend exemplaar ontving, maar dit viel mij iig ten deel;

Na ca. 7000 km:
  • Remcilinder/-hendel moest vervangen worden (garantie), want die kneep ik letterlijk van het stuur af: boutje van de stuurklem brak af en sprong weg.
  • Frame, dus (garantie)
  • Diverse sensoren tbv ecu, i.v.m. startproblemen bij koude, onterechte MSC foutmeldingen, en het regelmatig stilvallen van de motor na afremmen op de motor (garantie)
  • Rechter stuurschakelaarunit, i.v.m. slechte werking cruise control
  • Handvatten, want versleten (coulance)
  • Banden, want versleten
Daarna opnieuw de bergen in: Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Frankrijk. Aansluitend een lang weekend Sauerland + Hunsruck, en tussendoor verving ik de grondplaat voor de twee alu stroomlijnkapjes t.h.v. het carter. Die montageplaat sneuvelde ergens in de bergen op een onverhard parcours.

Ik stel vast dat een Yamaha FJR beslist de betere off-road fiets is, en dat had ik niet verwacht... :X

Hoedanook, bij terugkomst heb ik de motor meteen weer ingeleverd, km stand inmiddels 14000 en een beetje. De motor werd netjes thuis opgehaald, om getransporteerd te worden naar importeur en/of fabriek. Dit werd er gedaan:
  • Voorremschijven vervangen, want kromgetrokken (garantie)
  • Zijstandaard + bouten (en locktite ditmaal), omdat het ding in Duitsland spontaan van de motor viel. Onhandig, maar niet erg, want het voetsteuntje ervan verdween reeds t.t.v. de 1000 km beurt, dus daar moest toch nog iets mee gebeuren.
  • Opnieuw sensoren vervangen, en een software update, omdat het afslaan na motorremmen nog steeds aanwezig was, zij het nog slechts op 1500+ meter hoogte (garantie)
  • Vorkpoten opnieuw geassembleerd i.v.m. verkeerde oorspronkelijke assemblage, waardoor slechte werking (een soort overdreven stickslip-achtige sensatie)
  • Veervoorspanning achter aangepast, omdat deze standaard veel te hard stond/staat, waardoor nauwelijks behoudt van wegcontact mogelijk is op slechtere wegen (garantie)
  • Dealer vermoedt dat de module die de actieve demping aanstuurt eveneens is vervangen, omdat deze incidenteel ook bij sommige Super Adventure's problemen gaf, maar kan dit niet bevestigt krijgen
  • Kroonplaat en stuurklem, in verband met verkleuring door zonlicht: van zwart naar paars/grijs in krap 5 maanden tijd (garantie)
  • Handvatten, want wederom versleten (garantie ditmaal)
  • Wederom rechter stuurschakelaar-unit, omdat deze de vorige keer onjuist gemonteerd werd, Daarbij is een palletje afgebroken, en omdat die schakelaar-unit het gashendel positioneert kon die laatste in richtingen gedraaid worden die de fabrikant niet bedoelde... (garantie)
  • Sporen van koelvloeistof- en olielekkage werden afgedaan als zijnde geen lekkage. In de gaten houden dus.
  • 15000 km beurt incl kettingset (coulance)
  • Zijkappen, om mij onduidelijke redenen, maar wellicht zijn deze beschadigt geraakt bij de- of montage (coulance?)
Recent, km stand 15000, nog een keer een rechter stuurschakelaar-unit (garantie). Wederom vanwege beschadiging bij montage, maar nu zit het spul vooralsnog goed vast. Nu alleen nog terug voor een nieuwe zijkap, omdat bij het vervangen van die stuurschakelaar (jawel, daar moet de halve motor voor gestript worden!) het linker exemplaar een barst heeft opgelopen. Ontdekte ik gisteren pas, dus die zal ik wss moeten betalen.

Al met al rij ik dus onverwacht goedkoop met deze KTM, want behalve de 1000 beurt en een setje banden heb ik nog geen onderhoudskosten gehad, en het ding wordt steeds nieuwer hoera. Ook de medewerking van dealer + importeur + fabrikant valt me erg mee: tot dusver werden kosten noch moeite gespaard. Oké, zou niet anders mogen zijn misschien, want eigenlijk moet een motor gewoon in 1 keer goed zijn. Maar in mijn ervaring zijn lang niet alle merken zo voorkomend als ik KTM tot dusver ervaar. Maar een boel tijd kost het wel hoor...
 
Laatst bewerkt:
Moet eerlijk zeggen dat ik de problemen (gelukkig) niet herken. Maar heb dan ook pas 4500km gereden. (Is waarschijnlijk niet de eerste serie want van 08-2016)


Wel is bij mij de kroonplaat vervangen omdat deze verkleurde.

Voor de jiffy-stand kun je ook de Superduke R lever monteren. Die is korter en dan staan er dus ook minder krachten op.
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik er op was gewezen dat er ook een apart GT topic is deze maar even gemarked.

Ook ik ben in het bezit van een hele fijne SD 1290 GT. Na vele jaren rijervaring, bijna 30 jaar en heel veel verschillende motoren, voornamelijk supersports over gegaan op een naked bike, zijnde een MV Agusta Brutale. Na een aantal fijne jaren weer zin in wat anders en gekozen voor een KTM GT.

Ondanks kleine startproblemen, die in de eerste serie zaten heel veel fijne km's gereden in Europa in 2016. Nu staat de KTM lekker verwarmd in de garage te wachten op mooi weer. :Y
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd was die GT bij mij al de deur uitgegaan. Moet eerlijk zeggen dat ik de problemen (gelukkig) niet herken. Maar heb dan ook pas 4500km gereden.

Wel is bij mij de kroonplaat vervangen omdat deze verkleurde.

Voor de jiffy-stand kun je ook de Superduke R lever monteren. Die is korter en dan staan er dus ook minder krachten op.
Ik heb daar idd een paar keer aan gedacht, omruilen, en het werd ook aangeboden: mocht zelfs een ander merk zijn.

Maarja, de combinatie van blok (koppel, vermogen, souplesse, hooligan...), geometrie en praktische bruikbaarheid... dat maakt de SDGT best een verslavend fietsje. Op het circuit kun je er lijnen mee prikken, en verleggen (en verleggen, etc.), die andere fietsen gewoon niet kunnen. Het koppel, en de manier waarop het gashendel je gedachten lijkt te lezen, helpen daar ook bij natuurlijk. En tijdens etappes van 10 uur of langer eet het ding uit je hand, en zit nog heel behoorlijk bovendien.
Ja, er zijn snellere motoren, en comfortabelere, en mooiere. Maar niets van wat ik tot dusver reed kan tippen aan het totaalpakket waarop de SDGT trakteert. En dan ga je het goedpraten: nieuw model, in korte tijd ontwikkeld en vermarkt, kleine fabrikant, opstartproblemen logisch, etc. Nog maar zelden heb ik zoveel geduld gehad met een motor: ik bracht vroeger al eens een Honda (VFR1200F) en BMW (1600GT) om minder na korte tijd terug. Dus dat moet beslist iets zeggen over de rijkwaliteiten van de KTM :9~

Omwille van continuiteit kocht ik er in augustus - dat was toen ik de KTM voor de tweede keer inleverde - er wel een FJR terug bij, dat dan weer wel... ;)

Mijn nieuwe jiffy-stand is idd identiek aan die van de Super Duke: kortere lever, zou heel moeten blijven.

ehhh ik dacht net dat een KTM ook wel eens leuk zou zijn. Maar ik ben meteen genezen als ik dit lees?
Valt mee, zie boven. Daarbij verwacht ik dat een boel van de problemen die ik tegenkwam incidenteel zijn, en inmiddels verholpen zijn. Ik was tenslotte 1 van de eerste kopers, en KTM reageerde erg snel.

Bovendien gebruik ik moto's vrij intensief. Daar moeten ze tegen kunnen, zondermeer, maar soms blijkt anders. Niet iedereen doet dat, en alleen al daarom zal niet iedereen hetzelfde ervaren. Come to think of it, eigenlijk is Yamaha het enige merk waar ik nog nooit problemen mee heb gehad (behoudens 1 uitzondering: in 2011, verkeerde afstelling hoofdremcilinder). Maar ja, Yamamahah... pfff... dat geeft toch niet echt dezelfde sensatie als die SDGT :9
 
Laatst bewerkt:
Bovendien gebruik ik moto's vrij intensief. Daar moeten ze tegen kunnen, zondermeer, maar soms blijkt anders. Niet iedereen doet dat, en alleen al daarom zal niet iedereen hetzelfde ervaren. Come to think of it, eigenlijk is Yamaha het enige merk waar ik nog nooit problemen mee heb gehad (behoudens 1 uitzondering: in 2011, verkeerde afstelling hoofdremcilinder). Maar ja, Yamamahah... pfff... dat geeft toch niet echt dezelfde sensatie als die SDGT :9

Goede argumenten. Ook ik gebruik een motor intensief. Gemiddeld zo'n 15.000 km/jaar. Mijn voornaamste zorg is dat het ding mij niet volledig in de steek laat als ik ergens in de Pyreneeën in the middle of nowhere sta. Want zie dan maar eens hulp te krijgen. Dat fabrikant/dealer zo'n goede service leveren vind ik dan weer geruststellend.

Na 100.000 km en acht jaar op een Triumph Speed Triple wilde ik wat anders en heb ik de Speed van de hand gedaan, met het plan om een SDGT te kopen. Dat zou volgende week op de Motorbeurs moeten gaan gebeuren. Met zo'n verhaal als hierboven gaat een mens eens achter z'n oren krabbelen, maar wat zou dan een goed alternatief zijn i.p.v. een SDGT? Ik zou het echt niet weten. Die Speed? Nee, die was ook niet helemaal vrij van problemen, maar hij bracht me wél altijd thuis.
 
Goede argumentenMet zo'n verhaal als hierboven gaat een mens eens achter z'n oren krabbelen, maar wat zou dan een goed alternatief zijn i.p.v. een SDGT? Ik zou het echt niet weten. Die Speed? Nee, die was ook niet helemaal vrij van problemen, maar hij bracht me wél altijd thuis.
KTM bracht me nog steeds thuis. Ik kocht de SDGT o.b.v. goede ervaringen met de Adventure en Super Adventure, dus heb er veel vertrouwen in dat deze fiets mij alsnog gaat bekoren. KTM is goed in moto's bouwen: toegankelijk, maar net even een iets extremer randje dan nodig is, en dat maakt het erg leuk.

Suggestie: ga nog even snel proefrijden als je dat nog niet gedaan hebt. Ik ken geen alternatief, maar dat is persoonlijk: qua combinatie van kwaliteiten is deze KTM vooralsnog uniek: maf ding, als je erover nadenkt, maar op een leuke (en toegankelijke) manier.
 
Suggestie: ga nog even snel proefrijden als je dat nog niet gedaan hebt.

Prima suggestie, echter, dat deed ik vorig jaar September al. Op een SDGT die ik speciaal voor dit doel van Goedhart huurde. Ik brommerde een dikke 500 km. Hoe dit verder afliep lees je hier. Het was de reden dat ik volgende week op de beurs een handtekening hoop te gaan zetten. Maar? Je had ook een Super-Adventure? Me dunkt dat die niet veel onderdoet voor een GT? Zelfde blok. Hooguit is de Adventure nog meer vakantiegericht. En off-road.
 
Hooguit is de Adventure nog meer vakantiegericht. En off-road.
Niet echt :N

Leuk verslag waarnaar je linkt, jouw kennismaking met de SDGT, en goed geschreven. Volgens mij begrijpen we elkaar wel. En: grote kans dat ik met dezelfde fiets die jij huurde de allereerste km's reed. 33-MG-LV? ;)

full


Eigenlijk had ik toen al besloten de SDGT te bestellen, maar voor de vorm toch maar een proefrit gedaan, want desbetreffende demo was immers eerder die donderdag gearriveerd.

Adventure's heb ik nooit zelf gehad, dat waren persmotoren uit Mattighoven die ik destijds testte voor MF. All-roads hebben qua ergonomie (reizen) een paar voordelen, ja. Maar aangezien off-road is waar mijn roots liggen wil ik met iets dat op een crosser lijkt ook echt kunnen crossen, en daar vind ik ze dan vaak weer net even te duur en/of te zwaar voor. Sowieso veel te veel straat-georiënteerd, m.u.v. BMW F800GS. Dan kan ik net zo goed een straat-fiets rijden. Een FJR van 300+ kg kan ook off-road als het moet: vaak genoeg met zo'n ding door bossen gejakkerd, maar ontspannen is anders.

Geinig: in mijn verslagje van de Super Adventure vraag ik eigenlijk om een afgeslankte versie. Dit jaar komen de 1290 Super Adventure S en R. Dus heel mss dat een 1290 SA R tzt de GT gaat opvolgen, we zullen zien. Want ik keek ik ook al een paar jaar halsreikend uit naar iets dat AJP PR7 heet (en die na 3 jaar van aankondigingen) nu eindelijk gehomologeerd is *O* met 28 pk... -O- _O-

Keuzes keuzes, eerst de GT nog eens een jaartje aan de tand voelen :]
 
grote kans dat ik met dezelfde fiets die jij huurde de allereerste km's reed. 33-MG-LV? ;)

Yep. Dezelfde. Het ding deed het prima. Alleen was de sensor van de preload, of zoiets, stuk dus ik kon hier niks verstellen. Waarbij Goedhart vertelde dat het probleem bij KTM bekend was maar ze het niet konden oplossen. Raar. En een geleider van de hoogteverstelling van het ruitje was kaduuk. Geen zaken om wakker van te liggen. Verder ging de brommer als de brandweer. Met een Akra eronder gaat het ook nog wat prettiger klinken denk ik.

Leuk ding, die AJP. Maar het enige off-road dat ik doe is de gravelparkeerplaats bij de tennisbaan. Als ik eenmaal de GT heb dan zal ie het een jaar of tien moeten volhouden, schat ik. Moet kunnen.
 
Heb 'n nieuwe SD GT hier.

Wie heeft interesse om de oranje schilden naast de tank te ruilen
tegen grijze schilden met oranje GT-stickers??



PB-tje
 
Met al die sores van DucBMW ga je toch puzzelen. Maar het enige alternatief voor de SDGT zou een BMW S1000 XR zijn. Of Ducati, maar die zijn nog duurder en ik heb het niet zo op die Italianen als het om kwaliteit gaat. Prachtig design, absoluut, maar ze vergeten vaak zaken goed op te lossen. Of vast te schroeven. Dus ben ik even wat BMW-forums afgegaan.... en dan kom je toch ook een hoop droevige verhalen tegen.

Lang verhaal kort, ik heb zojuist mijn SDGT besteld. Met Touringpakket, Akrapovic, wave-disks en nog wat kleinere zaken zoals twee jaar extra garantie. Het ding moet nog worden opgebouwd maar met enkele weken zou ik moeten kunnen brommeren. Nou hopen dat ik een hoop plezier ga beleven.

Oh ja, Ron, ik heb een grijze besteld. En nee, die schilden ga ik niet ruilen. Sorry.

Hieronder de brommer, maar er moet nog alles aan gebeuren.
IMG-20170216-WA0002.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan